Dålig effekt i pannan (Ecoflex)
-
- Lärjunge!
Dålig effekt i pannan (Ecoflex)
Kärring... förlåt hustrun, klagade över dålig varmvattenkapacitet i några dagar, och när jag nu besökte pannrummet, så ser jag att pannan går för fullt, men visar bara 61 grader. Shunten visar 52 grader ut på värmeledningen. Jag slår av elpatronen som står inställd på 60 grader och ganska omgående så sjunker pannan till 52. Efter en timma på full effekt visar den ingen ökning av temperaturen. Jag vrider då ner shuten manuellt till noll, och låter pannan gå en timma till. Den ökar nu till ca 75 grader och jag provar att shunta ut lite värme. När jag slår över till automatik och pannan shuntar ut mer stördyker temperaturen till 45 grader och den står nu där och går för fullt utan någon ökning.
Vad beror detta på? Det är - 16 ute. Har aldrig haft några effektproblem tidigare. Är det måhända en ordentligt sotning och rengöring av brännaren som behövs. Har kört två pallar (1600 kg) sedan service sist. Naturligtvis en asktömmning imellan
Vad beror detta på? Det är - 16 ute. Har aldrig haft några effektproblem tidigare. Är det måhända en ordentligt sotning och rengöring av brännaren som behövs. Har kört två pallar (1600 kg) sedan service sist. Naturligtvis en asktömmning imellan
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Lärjunge!
Ja ta mig tusan! Två stift hade trillat bort. Inte undra på att det var dålig fart i spisen! Förmodligen har de fattats länge, för det hade gått åt mycket mer "reservel" till pannan än normalt.
Tack för tipset!
Brukar sprintarna lossna? Pannan är snart fem år, och jag har en gång bytt ut dem mot tjockare, då det var nåt garantierbjudande ctc hade i början
Tack för tipset!
Brukar sprintarna lossna? Pannan är snart fem år, och jag har en gång bytt ut dem mot tjockare, då det var nåt garantierbjudande ctc hade i början
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Vad bra att du hittade felet. Hos mig går det inte nån "reservel", jag kör pellets 80 (75 på sommaren) grader och el 55 grader.
Mina stift har aldrig lossnat, men det är väl en av anledningarna att dom frångått den konstruktionen och nu har kedjedrift av doserskruven.
Mina stift har aldrig lossnat, men det är väl en av anledningarna att dom frångått den konstruktionen och nu har kedjedrift av doserskruven.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Hade exakt samma problem förra året. Dålig temp på pannan, och likaledes dålig effekt. Såg då att jag hade två rörstift kvar bara. Dom andra hade lossnat. Då har jag ändå fått ett nytt doserhjul och nya grövre rörstift tidigare, men började ändå krångla. Ledsnade fullkomligt på skiten och jag köpte och monterade dit kedjedrift istället.
Kan rekomendera det starkt. Kostar visserligen en slant men det är det värt.
Kan rekomendera det starkt. Kostar visserligen en slant men det är det värt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
-
- Lärjunge!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag har inte haft några problem med stift (eller stjärnhjulet) under mina fyra år. Det är så skönt att höra det svaga klickljudet. Då vet man att allt tickar på.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag beklagade mig inför min installatör som i sin tur tog kontakt med Ctc som skickade grejorna direkt till mig. Fick betala lite drygt 2000:- men då ingår det rätt så mycket för att man byter även riktning på doserhjulet.
Följer med en beskrivning, som inte helt exakt stämmer, men den funkar iaf.
Nu behöver man aldrig bekymra sig för att stiften skall lossna när man inte är hemma.
Följer med en beskrivning, som inte helt exakt stämmer, men den funkar iaf.
Nu behöver man aldrig bekymra sig för att stiften skall lossna när man inte är hemma.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Hmm Mina stift lossnade aldrig, men däremot käkade de upp stärnhjulet de skulle dra runt. Resultat tvärstopp! Vart lite panik och löste det med lite hederligt bonnmeck, pillade på M3 muttrar på stiften för att öka diametern på stiften. Bedömde det hade kostat över 200kr bara i el varje dygn när den rasade... Provisorisk lösning som höll hela vintern utan minsta problem! Kitet med kedjedrift fick ligga oanvänt bra länge, men nu sitter det där. En mycket bättre konstruktion för övrigt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
-
- Lärjunge!
TVÅ TUSEN SPÄNN!!!??? Jag undrar inte på att pannor är dyra... Alltså, blir det inte mer bekymmer än det jag har haft, så kan jag gå ner i källaren och pilla tillbaka stiften vart fjärde år för 2000 kr. Betvivlar dock inte det minsta att omkonstruktionen är bättre, men inte till vilket pris som helst...nissetib skrev:Fick betala lite drygt 2000:- men då ingår det rätt så mycket för att man byter även riktning på doserhjulet
-
- Lärjunge!
En lite följdfråga bara av ren nyfikenhet... Det gammla hjulet med brytpinnar fanns väl, antar jag, för att pinnarna SKA trilla bort om något låser och blockerar brännaren. Hur är detta löst i och med kedjedriften?
Motorn borde vara skyddad av ett motorskydd som slår ifrån när det går trögt eller tar stopp. Att förlita sig på brytpinnar för samma sak kan knappast vara rätt, det kan ju faktiskt kärva och gå trögt någon annan stans.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
Värmer med: