Kolbitar i askan

Skriv svar
Qzmo
Späd planta

Kolbitar i askan

Inlägg av Qzmo »

Hejsan allihopa, jag är ny här på forumet.
Jag håller på med att bygga om min värme-anläggning och styr hela min anläggning via en webduc. Den kommer även att styra pelletsbrännaren litegrann, genom att ducen gör lambdamätningar och justerar sedan min brännare, en Janfire Flex-A, så att rätt förbränning uppnås.
Nu har jag gjort vissa mätningar och justerat brännaren så att jag har ett O2 värde på cirka 1,8-2,0. Rökgastempen är cirka 160-180grader. Men jag får kolbitar i askan. det är som att pelletsen förbränns inte helt innan den flyger ned i botten på pannan. Vad beror detta på? Jag kör med Solett pellets.

Jag hoppas någon har svar där ute!
Mvh Anton
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Vad menar du med ett O2 värde på 1,8 - 2,0?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Qzmo
Späd planta

Inlägg av Qzmo »

Alltså, jag har ett lambda på 1,8 till 2,0 inte ett O2 värde. Det blev lite fel... :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Qzmo: hur har du tänkt dig att styra brännaren?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Qzmo
Späd planta

Inlägg av Qzmo »

Jag kommer att styra brännarfläkten via ducen. Kommer att koppla bort trimpoten på högfartsläget, istället kommer jag sätta dit en krets som styrs av 0-10v. Ducen ger ut 0-10v, lambdasonden i rökgaskanalen mäter och ducen justerar sedan hastigheten på fläkten så att rätt lambdavärde uppnås.

/Anton

Direkcitering borttagen. / Roli moderator
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Köp en ny NH av Icecap i stället för att böka med gammalt så får du allt på en gång. :lol:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Qzmo
Späd planta

Inlägg av Qzmo »

Jo, och den är säkert jättebillig.... ;)

Direktcitering borttagen, undvik att använda citera-knappen när du svarar rakt under det inlägg som svaret avser. Forumet blir mer lättläst och överskådligt då. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du kan INTE koppla bort potentiometern och styra med 0-10V, de potentiometer sitter på 230V fas!!!

Men med en NH har du 0-10V lambdastyrning! Tro mig, jag har kört det ett bra tag nu.

Men jag säljer ingen brännare...

Med en NH kan du även koppla in en PT100 panngivare och då använda brännarens mjukvara som termostat, jag har t.ex. 60-88°C och med en panngivare kan jag även köra fullt modulerande drift, det betyder att en PID-styrning i brännaren försöker hålla en konstant temperatur i pannan och då reglerar effekten for att uppnå detta.

När det blir kallt nog och det går åt energi nog till mitt hus kör brännaren dygnet om förutom stoppet var 25kg där den skrapar ren sig - varefter den startar igen.

Detta betyder att om någon duschar kommer brännaren direkt panntemperaturen sjunker att gasa på, innan frugan blev exet klarade hon inte att få pannans temperatur att dyka mer än 7°C och tro mig: hon hade annars gåvan att göra av med MYCKET varmvatten på kort tid...
Är inte PK!
Qzmo
Späd planta

Inlägg av Qzmo »

Modulerande drift är jag inte ute efter, eftersom att jag kör mot 3kbm acctank. Jag vill ju bara att brännaren ska bränna på så mycket som möjligt till acctanken är fullt laddad. Sen stängs brännaren av och är avstängd i ungefär 1,5dygn.

Direktcitering borttagen, undvik att använda citera-knappen när du svarar rakt under det inlägg som svaret avser. Forumet blir mer lättläst och överskådligt då. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag menar att jag skrev att man kan, inte att man måste...

Hursomhelst kan du inte styra en Flex-A på det vis du beskriver.
Är inte PK!
Skriv svar