Inställningar Ecoline 20

Skriv svar
ankan_84
Prima virke

Inställningar Ecoline 20

Inlägg av ankan_84 »

Hejsan, är relativt ny inom pelletsvärlden. Jag har en fråga angående optimala inställningar på brännaren/pannan. Just nu startar den på 65 grader och stoppar på 75 grader (vattentemp.). Är detta optimalt?? Vad tycker ni är optimala inställningar?

Sen, vilken pellets ska man inte köpa/köpa. Är det stor skillnad??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om du inte har värmeväxlare för tappvarmvattenberedning i pannan, så är en hysteres (kopplingsdifferens) om 10 grader mellan 65 och 75 mycket bra. Det finns de som förespråkar 15 graders hysteres, men de har då förrådsberedare i pannan.

När det gäller pellets, så är det svårt att ge entydiga råd om vilka märken man skall eller inte skall köpa, eftersom samma märke kan ha olik kvalitet från en ort till den nästa beroende på hur de lagrar pelletsen, och hur de hanterar den under frakt. Det man kan säga, är att det finns inget samband mellan pris och kvalitet i Sverige. Du kan köpa billig pellets som är skolexempel perfekt, och du kan köpa dyr pellets som inte ens duger till stallströ, så där måste man erfara sig fram. Själv har jag erfarenhet endast med tre märken: OKQ8, Agrol och Neova. Alla dessa har varit bra, och så här långt har Neova varit bäst med minst finfraktioner och spån. Men alla tre ger jag klart godkänt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vart har du Bergtorparen fått att vvx har så dålig produktion av vv från?

Man kan väl snarare säga att man kan köra så stor diff som möjligt om brännaren går med fast effekt o så länge man klarar värme/vv comforten är det bara att köra på..
Vet då några som släpper ner sina biomatic till 50/55° utan problem med vv..

60-80° lämpligt om inte värme/vv comforten blir lidande då måste man ju öka start tempen, Nu är ju brännare med underhållsglöd snabba i starten :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar