Brännare till Euronom P20UB?
Brännare till Euronom P20UB?
Hej.
Jag har nytt köpt hus där de sitter en Euronom P20UB pelletspanna. Förra ägarn var dock inte nöjd med pelletseldning utan tog bort/sålde brännaren o eldade med (gratis för honom) ved.
Då veden inte är gratis för mig och ger en hel del arbete/kallt vatten på morgonen så funderar jag på att installera en pelletsbrännare igen.
Ska man satsa på en frammåtbrinnande o ha den i övre luckan? Göra det lättare att komma åt asklådan i undre luckan.
Tryckluftsursotning, hur fungerar de? får man ha en biltemakompressor stående st-by?
Eller ska man satsa på en underbrännande (ctc, termia etc) i den nedre luckan och hoppas på att de blir så lite sot att man inte behöver demontera brännaren för att aska ur särskillt ofta?.
Har letat lite här på forumet men har inte hittat så mycket info om det. Vilken är den minst underhållskrävande brännaren jag kan ha till min panna?
Vad brukar en installatör ta för att installera en begagnad brännare? Alternativt justera in en som jag monterat.
Utrustningen jag har är:
Euronom P20UB, Euronom 500l ack tank med tappvatten slinga och (oanvänd) solslinga, ihopkopplade med en laddomat 21, ERA 10 shuntautomat skickar ut varmvatten till radiatorerna när de behövs.
Tackar på förhand.
Jag har nytt köpt hus där de sitter en Euronom P20UB pelletspanna. Förra ägarn var dock inte nöjd med pelletseldning utan tog bort/sålde brännaren o eldade med (gratis för honom) ved.
Då veden inte är gratis för mig och ger en hel del arbete/kallt vatten på morgonen så funderar jag på att installera en pelletsbrännare igen.
Ska man satsa på en frammåtbrinnande o ha den i övre luckan? Göra det lättare att komma åt asklådan i undre luckan.
Tryckluftsursotning, hur fungerar de? får man ha en biltemakompressor stående st-by?
Eller ska man satsa på en underbrännande (ctc, termia etc) i den nedre luckan och hoppas på att de blir så lite sot att man inte behöver demontera brännaren för att aska ur särskillt ofta?.
Har letat lite här på forumet men har inte hittat så mycket info om det. Vilken är den minst underhållskrävande brännaren jag kan ha till min panna?
Vad brukar en installatör ta för att installera en begagnad brännare? Alternativt justera in en som jag monterat.
Utrustningen jag har är:
Euronom P20UB, Euronom 500l ack tank med tappvatten slinga och (oanvänd) solslinga, ihopkopplade med en laddomat 21, ERA 10 shuntautomat skickar ut varmvatten till radiatorerna när de behövs.
Tackar på förhand.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
I de flesta fall måste man ha en kompressor på standby där man har trycklufturaskning. Eftersom du har acktank, så skulle nog jag rekommendera antingen en Viking Bio eller en Baxi Eurofire. Ingen utav dessa brännare är cutting edge, men de fungerar väl och är tillförlitliga. Att de inte kostar skjortan hellre, är väl en trevlig bonus?
Om du får trimmat in anläggningen väl, så skall det inte vara så himla mycket sot, men givetvis: Fastbränsle ger mer jobb åt husägaren än olja/gas
Brukligen kostar en intrimning ca 1500 - 2000 kronor beroende på ort och reseväg. Skall en installatör göra jobbet med att installera brännaren, så räkna med att ett timpris om minst 800 kronor + och åter +, så såvida du inte har tummen mitt i handen, skulle jag nog rekommendera att du gör jobbet själv. Prata bara med firman som producerat brännaren om vilka delar du behöver för monteringen. Svårt är det inte - och den pannan du har, är ju gjord för ändamålet så det skulle ta kring en förmiddag att montera brännaren. Du kan dessutom alltid fråga oss här på forumet. Lycka till!

Brukligen kostar en intrimning ca 1500 - 2000 kronor beroende på ort och reseväg. Skall en installatör göra jobbet med att installera brännaren, så räkna med att ett timpris om minst 800 kronor + och åter +, så såvida du inte har tummen mitt i handen, skulle jag nog rekommendera att du gör jobbet själv. Prata bara med firman som producerat brännaren om vilka delar du behöver för monteringen. Svårt är det inte - och den pannan du har, är ju gjord för ändamålet så det skulle ta kring en förmiddag att montera brännaren. Du kan dessutom alltid fråga oss här på forumet. Lycka till!

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag skulle nog tro att den lådan räcker till i varje fall en månad om vi utgår ifrån en knapp pall per månad och bra pellets. Är du noggrann med att sota pannan när det behövs, går det ju mindre pellets än om man slarvar, och då blir det mindre aska att ta hand om - och plånboken ler glatt
Här är en film om hur du skall sota just din pannadel 1 och del 2 Då skulle du ha lärt huv du ska sovta din panna

Här är en film om hur du skall sota just din pannadel 1 och del 2 Då skulle du ha lärt huv du ska sovta din panna

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Den pannan påminner en hel del om min. Nu har jag faktiskt aldrig kollat den exakta tiden som det tar att fylla min asklåda, men det beror mycket på hur kallt det är ute... Men 2 kanske 3 veckor mellan tömningarna är nog relativt normalt. Du skall dock aldrig överfylla asklådan det ger bara merarbete med att göra rent, då är det bättre att gå ner en extra gång och "bara" tömma asklådan.
Pannan klarar både framåt- och uppåtbrinnande brännare. Och båda fungerar bra i den pannan. Själv tycker jag om uppåtbrinnande medans föregående skrivare tycker om framåtbrinnande. Vilken du skall välja är nog den som du kan få tag på, finns en del begagnade på blocket. Köpte själv en begagnad Ecotec Bioline i somras som jag monterade själv, den ersatte min "gamla" Ecotec A3:a som gått i pannan sedan våren -98. Den var på inget sätt slut men saknade för mig en viktig funktion, nämligen autostart. Eftersom jag har acktank med solfångare så är det nästan ett måste med autostart vår och höst då solfångarna ibland behöver hjälp med värmen.....
Pannan klarar både framåt- och uppåtbrinnande brännare. Och båda fungerar bra i den pannan. Själv tycker jag om uppåtbrinnande medans föregående skrivare tycker om framåtbrinnande. Vilken du skall välja är nog den som du kan få tag på, finns en del begagnade på blocket. Köpte själv en begagnad Ecotec Bioline i somras som jag monterade själv, den ersatte min "gamla" Ecotec A3:a som gått i pannan sedan våren -98. Den var på inget sätt slut men saknade för mig en viktig funktion, nämligen autostart. Eftersom jag har acktank med solfångare så är det nästan ett måste med autostart vår och höst då solfångarna ibland behöver hjälp med värmen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Den pannan var ju inte helt lik min, men tack ändå
Den är nog ganska enkel att sota ut den jag har, har redan gjort de för vedeldning ett par gånger.

bergatorparen skrev:Jag skulle nog tro att den lådan räcker till i varje fall en månad om vi utgår ifrån en knapp pall per månad och bra pellets. Är du noggrann med att sota pannan när det behövs, går det ju mindre pellets än om man slarvar, och då blir det mindre aska att ta hand om - och plånboken ler glatt![]()
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
..nu har jag nog gjort bort mig. Läste manualen på px22an som jag beställt. Man måste göra rent brännarröret en gång i veckan under eldningssäsong? Jag har förstått att pelletsbrännar måste göras rent men så ofta? är de bara en rekomndation för att skydda tillverkare/installatör eller måste man verkligen göra detta hela tiden? Iden med pellets faller isf för mig. Jag kan få min fru till att fylla pellets i ett förråd från säck men att hålla på med aska går bort för henne. Då jag är borta i flera veckor på jobb åt gången så går de bara inte.
Så, om någon har ett snabbt svar/råd. Ska jag hoppas att de går att köra i upp till 4 veckor utan att röra brännaren? Eller ska jag satsa på en annan brännare? Måste nog avboka den fort tror jag.
och så lite tillbaka till huvudfrågan. Har någon kört en underbrinnande brännare i en Exonom P20UB? dvs i undre luckan. Hur de funkar med sottömmning o sådant.
Så, om någon har ett snabbt svar/råd. Ska jag hoppas att de går att köra i upp till 4 veckor utan att röra brännaren? Eller ska jag satsa på en annan brännare? Måste nog avboka den fort tror jag.
och så lite tillbaka till huvudfrågan. Har någon kört en underbrinnande brännare i en Exonom P20UB? dvs i undre luckan. Hur de funkar med sottömmning o sådant.
Senast redigerad av johan_paz den ons 01 dec, 2010 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
Fyra veckor klarar man inte ens på sommaren utan att rengöra brännaren.
Varje vecka på vintern är nödvändigt.
Jag har tryckluftsuraskning på min brännare så den klarar sig någon månad men pannan är liten och måste askas åtminstone varannan vecka.
Varje vecka på vintern är nödvändigt.
Jag har tryckluftsuraskning på min brännare så den klarar sig någon månad men pannan är liten och måste askas åtminstone varannan vecka.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Entusiast!
PX22 finns även med automatisk tryckluftssotning: http://www.forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT04.htm. Tryckluftssotningen finns även som tillbehör.
Och ifall du nu inte vill ha en kompressor i pannrummet eller att det inte skulle funka med en undermatad brännare så finns ju tex Janfire NH.
//Highlander
Edit: Även Iwabo S2 / Nibe PB 20 har uraskning vad jag kan förstå...
Och ifall du nu inte vill ha en kompressor i pannrummet eller att det inte skulle funka med en undermatad brännare så finns ju tex Janfire NH.
//Highlander
Edit: Även Iwabo S2 / Nibe PB 20 har uraskning vad jag kan förstå...
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Såg att de inte var helt billigt med aero tillbehöret. Då blir de ju billigare med en underbrinnande, iaf en bequem som de också säljer.
Trodde de här med pellets skulle vara ganska lätt att förstå sig på, men där ser man. lär sig något nytt var dag
Bara för att fråga en dum fråga, är de underbrinnande brännarna helt fria från ursotningsarbete? eller slipper man iaf att göra de på veckobasis?
Trodde de här med pellets skulle vara ganska lätt att förstå sig på, men där ser man. lär sig något nytt var dag

Bara för att fråga en dum fråga, är de underbrinnande brännarna helt fria från ursotningsarbete? eller slipper man iaf att göra de på veckobasis?
-
- Entusiast!
Sneglas det på en bequem så finns ju även denna: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=428 samma som Thermian vad jag förstår, dock är denna på max 15kW.
//Highlander
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Ariterm PX22