Alarm

The Burner
Fröträd

Alarm

Inlägg av The Burner »

Japp! Så stod det på displayen till shuntautomatiken (rumsgivaren) när jag kom hem i går..
Har alltså en Biomatic 20+ som är inne på sitt trettonde dygn (12:e i går).
Döm om min förvåning, besvikelse när jag kommer hem och det har larmat! Optovakten hade larmat. Hade ur brännaren och tittade. Stora askhögar framför samt en "obränd" klump pellets i bränkoppen. Lyfte ur hela brännkoppen (på min installatörs inrådan och skrapade bort "sintringen". Ganska mycket på så kort tid?
Satte ihop provkörde matningsskruven med ett j..vla gnissel som följd.
Nu törs jag inte köra utan kör på el tills installatören kommer.
Hade dessutom innan denna incident "programmerat" ljud för larmerna men inget tut där inte. Sen hade pannans temperatur också sjunkit till 50 grader trots att driftläge Pellets+El var inställt!
Que???? Vad händer? Sintringen kunde bero på "oren" pellets men jag har ju bara kört 45 timmar med brännaren!!!! Kunde bero på inkörning också?? Någon därute som har haft liknande problem i början??
Måtte det vara lite intrimning annars :evil:
The sky isn´t the limit- ground is
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Hehe... välkommen in i den bistra pelletsverkligheten..!
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

snubblaren skrev:Hehe... välkommen in i den bistra pelletsverkligheten..!

Nääe!
Så får det/ ska det inte va!!!!
Har en bekant som tutar å kör och får lite beläggning när det är som smällkallast mitt i vintern när pannan går för fullt men 45 timmar.
Rengöring efter ett halvår 8 månader kan jag köpa men inte detta.
Måste ju vara nåt generalknas på inställning i kombination med pelletskvalitet?? (Såbi)
Vet att André bland andra här på forumet är jättenöjda med sina Thermiaprylar. Snälla! Säg att det bara är lite uppstartsproblamtik!!??
Jag som flinat åt polarens Jordvärmeanläggning som packade ihop efter en vecka. Nu satte jag det Skrattet gôtt i halsen!
Kanske ska gå över till värmeljus :cry:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det lät inget vidare.. Måste va fel inställd för så dålig pellets kan de bara inte finnas.. :?
Har själv kört 116 timmar sen rengöring (ca 240 kg pellets) o det är istort sett inget i brännarkoppen.. Detta under 3 månader o de är 1/6 av tiden då jag rengör brännaren.. Brukar rengöra brännaren varannan gång pannan sotsas.. Så efter ca 1350 kg pellets o de brukar inte va så mycke då heller.. Ett par matskedar brukar det va då..
Sen så fattar jag inte att larmet inte lät.. För det blir ett satans liv då brännaren stannar o efter en gång glömmer jag inte att kolla så de finns pellets.. Man lär väl tvär dö om larmet går på natten..

Är det mycket sotavlagringar i pannan??
Hur mycke pellets har du kört upp??

Gnissla kan det göra lite under uppstart fasen när man rengjort brännaren..

Eller har såbi prövat att pressa sand som du fått.. :roll:

Tror du får ta insallatören en vända då han kommer...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

om det är så att det är generalknas med pelletsen så bör du spara lite av sintringen som är i brännarkoppen. kontkta såbi och förklara problemet, men vänta först på installatören och få det bekräftat att han verkligen justerat in rätt.
Har själv pratat med såbi och enligt dom kontrolleras varje tillverkad batch.
vad står det på injusterings protokollet :?:

en ide :kan vara bränsletillförseln oxo. har inte optovakten sett eld så stängs brännaren av och den fördåligt tända pelletsen blir en klump. kontrollera skuvens lutning.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Lite bakgrundsfakta;
Driftsatt å injusterad den 17/8
Svårt att säga förbrukning så en grov uppskattning är 4 säck. Hade i 8 säck och är ungefär 4 kvar.
Har ej tittat så noga på om det sotat. Det är faktiskt första gången jag överhuvudtaget ser in i pannan :oops:
Ska ta reda på i kväll de värden som står "avprovningsprotokollet" vid avlämnandet. Installatören är tydligen noggrann med injusteringen av vad jag hört från andra?
Ska också kolla sotningen om jag kan förklara för er hur det ser ut.
Ska också starta pannan igen trots lite gnissel så att den får gå ett tag igjen. Installatören var på väg men jag sa att jag vill att det ska brinna ett tag till nu för att se om problemet kvarstår när dom kommer och efterjusterar. Ska försöka få till en bild på hur det ser ut å lägga ut.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev:Lite bakgrundsfakta;
Driftsatt å injusterad den 17/8
Svårt att säga förbrukning så en grov uppskattning är 4 säck. Hade i 8 säck och är ungefär 4 kvar.

Ska försöka få till en bild på hur det ser ut å lägga ut.
Bara 4 st o sintring :shock:
Då är det nåt som ä helt åt skogen för efter så lite ska det inte va nåt i koppen..
Men nog ska detta lösa sej bara lungn.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Skumt! Jag har också Biomatic 20+ och jag har satt ljud på när det gäller alarm, men inte fanken piper det vid larm...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

wertok skrev:Skumt! Jag har också Biomatic 20+ och jag har satt ljud på när det gäller alarm, men inte fanken piper det vid larm...
Är det larmen för när det är dags att sota du menar el när den stannat??

Min larmar inte med ljud när det är dags att sota..
Men när de vart slut pellets o den stannat lät de som f-n.. Hördes ut till bilen när jag stannat på gården..

Kanske beror på om det är pellets+el inställning att den inte larmar med ljud.. :? Men då måste de va fel kopplat då pannan sjunkit till 50 grader..
Vart ställer ni in tempen för elpatronen??
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag fick fel på en nivåvakt i förra veckan så pannan stannade och den sa inte ett ljud men i displayen stod det vad som var fel.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

wertok skrev:
Jag fick fel på en nivåvakt i förra veckan så pannan stannade och den sa inte ett ljud men i displayen stod det vad som var fel.
Skumt.. :? Nu har jag bara fått ett stopp för att de va slut pellets o de hördes.. :oops:
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Va har ni satt för larmtider på rengöring och sotning förresten?
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har matningsfaktor 21,3 kg/tim så pga litet askutrymme 33 timmar asktömmning.. Stoppar bara in slangen från grovisen o rengörpannans askutrymme o uppe i rök kanalen + skrapar väggarna i eldstaden..
Efter 46 timmar rengöring av brännaren o pannan ordentligt = varannan gång..

Vad har ni på biomaticen då??
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

När man läser den väl detaljerade samt pedagogiskt riktiga och lättlästa manualen(vaddå ironiska generationen?) så så står där larm ljuder vid slut på pellets! Detta torde väl vara ett av de minst viktiga larmen att ha ljud på! Om pannan stannar av annan orsak ex.vis optovakt är väl detta viktigare information än pellets slut som man förmodligen har lite koll på ändå??
Måste vara en tillverkningmiss(programvarumiss) från Thermia. Ska genast klaga.
Pannans elpatron går tydligen in 30 grader under börtemp. dvs 50 grader i mitt fall. Är det bra?
Hur som helst så kommer här lite inställningsfakta för er som begriper;
Emissionsmätning min(då det är mest detta driftläge den går på?)
O2:12,0%
CO: 178ppm
NOx: 55ppm
T-gas: 92C
T-rum: 29,0C

Lambda: 2,35
Co2: 8,7 V%
Qa: 5,6%
Eta 94,4%

Vidare så kan jag nämna följande om det inte är upptaget i annan tråd?
Hur som helst; När jag fick problem med gnisslet så tordes jag inte köra skruven utan körde på el över natten. När jag skulle återstarta nu igår så programmerade jag in Pellets+El och skruven började mata in pellets.
Den matade och matade. Men i stället för uppstartsfasen så gick den in i driftläge utan att ha tänt!!! Detta pågick ett tag med driftläge Hög några minuter innan felmeddelandet; Kontrollera slussens täthet kom. Ja! Vad nu.
Med facit i hand så visar det sig att pannans verkliga temperatur måste sjunka minst 10 grader innan man kan starta den igen. Detta står ju tydligt i manualen. INTE!!!!!
Puh. Mycket text. Hoppas Ni orkat läsa hit :?:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="The Burner"]
Emissionsmätning min(då det är mest detta driftläge den går på?)
O2:12,0%

Vidare så kan jag nämna följande om det inte är upptaget i annan tråd?
Hur som helst; När jag fick problem med gnisslet så tordes jag inte köra skruven utan körde på el över natten. När jag skulle återstarta nu igår så programmerade jag in Pellets+El och skruven började mata in pellets.
Den matade och matade. Men i stället för uppstartsfasen så gick den in i driftläge utan att ha tänt!!! Detta pågick ett tag med driftläge Hög några minuter innan felmeddelandet; Kontrollera slussens täthet kom. Ja! Vad nu.
Med facit i hand så visar det sig att pannans verkliga temperatur måste sjunka minst 10 grader innan man kan starta den igen. Detta står ju tydligt i manualen. INTE!!!!!
quote]

Hmmm läge min.. Enligt mr.pellets så ska detta läge inte användas..
Bara läge låg o hög... De står då så under ny programvara till bequem..

Sen vet jag inte hur det är riktigt på biomatic men de ska väl va samma som på bequem 15D.. Där måste strömmen varit bruten innan brännaren gör uppstarts fasen..
Om man bara stänger (läge från sedan kör läge till) i menyn utan att brutit strömmen vid t.ex sotning då blir det som du beskriver att den bara matar på pellets tills larm kontrollera slussens täthet kommer o brännaren stannar..
Men de står inte att man måste göra så i boken bara att man alltid ska dra ur sladen när man tar ut brännaren..
Skriv svar