Överhopp = oförbrända pellets ! CO2-mätare
Överhopp = oförbrända pellets ! CO2-mätare
Hej
Thermia 20 D ...... Överhopp om man matar mer än 65%. Fläkt -% påverkar minimalt.
60 kg/d nu och för många oförbrända. Se gärna gamla trådar fr 2008.'
Kollar idag/väger internskruvnings matning pga byte Lantmännens => St Enso.
Sätter reserv-A3:an i sidohålet medan jag kollar Thermian. När PLC/Crouzet är klar till A3 inkl eltändning åker Thermian antagligen ut för gott.
André, ifkas m fl - kan någon tipsa om CO2-mätare till rimligt pris??
mvh / Snapphane
Thermia 20 D ...... Överhopp om man matar mer än 65%. Fläkt -% påverkar minimalt.
60 kg/d nu och för många oförbrända. Se gärna gamla trådar fr 2008.'
Kollar idag/väger internskruvnings matning pga byte Lantmännens => St Enso.
Sätter reserv-A3:an i sidohålet medan jag kollar Thermian. När PLC/Crouzet är klar till A3 inkl eltändning åker Thermian antagligen ut för gott.
André, ifkas m fl - kan någon tipsa om CO2-mätare till rimligt pris??
mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Billigaste varianten Co2 mätare är med vätska men kostar ändå ca 4000:-
Är pelletsen som hoppar ur koppen hela oförbrända??
När brännaren går för fullt ska du se hela översta slitsraden på koppen, För lite fläkt så byggs nivån upp o pellets trycks ur koppen oförbrända..
Är pelletsen som hoppar ur koppen hela oförbrända??
När brännaren går för fullt ska du se hela översta slitsraden på koppen, För lite fläkt så byggs nivån upp o pellets trycks ur koppen oförbrända..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mätning matning
Hej hej
Pellets är delvis brända, men stora som små ärtor.
Internskruv matning : mätt 101202 St Enso 4,85 kWh/kg
% g/tim kWh
50 685 g/20 min 2055 10,0
60 412 g/10 min 2472 12,0
70 1041 g/20 min 3123 15,1
80 1158 g/20 min 3474 16,8
90 949 g/15 min 3796 18,4
Rökgas 200-220, Euronom A25F, dragregulator, 188 kvm att värma. Ca 9 ton/år, fn ca 60-65kg/d, externskruv 15,8 kg/h. Per år ca 230 kWh/kvm, om ca 82% verkningsgrad blir det 189 kWh/kvm och det kan vara rimligt för ett gammalt hus enl energirådgivaren.
Matning 65% funkar utan större mängder överhopp, men 70% går inte trots diverse labbande m fläkt-%. Sk "proffsfirma" varit här o gjort 0 men vett att ta betalt.......
Önskar ha matning hög på 80% och låg på 60%, men hur i all världen justera så att överhoppen försvinner???
A3:n i fritidshuset plöjer lätt igenom 40 kg/d utan annat än aska som är som damm.......
mvh / Snapphane
Pellets är delvis brända, men stora som små ärtor.
Internskruv matning : mätt 101202 St Enso 4,85 kWh/kg
% g/tim kWh
50 685 g/20 min 2055 10,0
60 412 g/10 min 2472 12,0
70 1041 g/20 min 3123 15,1
80 1158 g/20 min 3474 16,8
90 949 g/15 min 3796 18,4
Rökgas 200-220, Euronom A25F, dragregulator, 188 kvm att värma. Ca 9 ton/år, fn ca 60-65kg/d, externskruv 15,8 kg/h. Per år ca 230 kWh/kvm, om ca 82% verkningsgrad blir det 189 kWh/kvm och det kan vara rimligt för ett gammalt hus enl energirådgivaren.
Matning 65% funkar utan större mängder överhopp, men 70% går inte trots diverse labbande m fläkt-%. Sk "proffsfirma" varit här o gjort 0 men vett att ta betalt.......
Önskar ha matning hög på 80% och låg på 60%, men hur i all världen justera så att överhoppen försvinner???
A3:n i fritidshuset plöjer lätt igenom 40 kg/d utan annat än aska som är som damm.......
mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Den är ju ombyggt till 20 kW med ny kopp o allt..
80% matning skulle för dej göra 16,85 kW inmatad effekt, Jag justerade in min igår med 16,1 kW inmatad effekt o 34% fläkt (83% matning) o 12%Co2 men jag räknar med 4,8 kWh/kg för pelletsen men enligt test hade den 5 kWh/kg
Visst hoppar de över några glödande partiklar men inte nått som utgör något problem, Alla brännare jag sett flygger de ur lite glöd från så sotar de inte o fungerar är det inget problem.. Brännare jag sett är Janfire Iwabo Bequem o Eurofire men när dom är justerade ser de likadant ut..
Så för din del bör det bli 80% matning 35% fläkt o 60% matning med 30% fläkt..
Med 560 gram/10 min räknade jag med 16,1 kW (pellets 4,8 kWh/kg) o fläkt 34%, Ser fint ut idag då jag kollar i pannan
80% matning skulle för dej göra 16,85 kW inmatad effekt, Jag justerade in min igår med 16,1 kW inmatad effekt o 34% fläkt (83% matning) o 12%Co2 men jag räknar med 4,8 kWh/kg för pelletsen men enligt test hade den 5 kWh/kg
Visst hoppar de över några glödande partiklar men inte nått som utgör något problem, Alla brännare jag sett flygger de ur lite glöd från så sotar de inte o fungerar är det inget problem.. Brännare jag sett är Janfire Iwabo Bequem o Eurofire men när dom är justerade ser de likadant ut..
Så för din del bör det bli 80% matning 35% fläkt o 60% matning med 30% fläkt..
Med 560 gram/10 min räknade jag med 16,1 kW (pellets 4,8 kWh/kg) o fläkt 34%, Ser fint ut idag då jag kollar i pannan

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tack André ! Jag har anammat Dina råd i denna och andra trådar !
Ja - den har 20-koppen med de "nya" luftslitsarna.
Små glöder i askan är förstås ok, men detta är bitar i storlek ca 1/3 av obrända pellets
Fler på forumet som har problem med överhopp - fick svar från en igår.
Såvitt jag kan se ligger pelletsnivån då brännaren går, ca 20 mm under övre kanten - dvs luftslitsarna syns. Tror att turbulens av värmen tillsammans med fläkten kan blåsa halvbrända pellets över kanten.
Vore kul att köra brännaren i det fria utomhus för att se i vilken grad nivån i koppen är självreglerande vid olika matning/fläkt.
En löstagbar 50 mm krage som man lägger ovanpå koppen gissar jag hade hjälpt, men pannplåten begränsar.
Sen kl 18 igår matn 65, fläkt 36. rökgas 210-220. Ljus sot. Inga glöder precis efter brännaren stannat, så det ser bra ut. Men den effekten räcker inte när det är kallare än idag -7.
Önskar under test köra HÖG/LÅG-effekt på samma matning/fläkt, men LÅG accepterar högst 70%. Vilken fläkt-% föreslår Du till matning 70%??
För nu exakt logg över matning/fläkt, T-rökgas, mängd överhopp så fler inlägg kommer det nog på denna tråden.
Bästa hälsn / Snapphane
Ja - den har 20-koppen med de "nya" luftslitsarna.
Små glöder i askan är förstås ok, men detta är bitar i storlek ca 1/3 av obrända pellets
Fler på forumet som har problem med överhopp - fick svar från en igår.
Såvitt jag kan se ligger pelletsnivån då brännaren går, ca 20 mm under övre kanten - dvs luftslitsarna syns. Tror att turbulens av värmen tillsammans med fläkten kan blåsa halvbrända pellets över kanten.
Vore kul att köra brännaren i det fria utomhus för att se i vilken grad nivån i koppen är självreglerande vid olika matning/fläkt.
En löstagbar 50 mm krage som man lägger ovanpå koppen gissar jag hade hjälpt, men pannplåten begränsar.
Sen kl 18 igår matn 65, fläkt 36. rökgas 210-220. Ljus sot. Inga glöder precis efter brännaren stannat, så det ser bra ut. Men den effekten räcker inte när det är kallare än idag -7.
Önskar under test köra HÖG/LÅG-effekt på samma matning/fläkt, men LÅG accepterar högst 70%. Vilken fläkt-% föreslår Du till matning 70%??
För nu exakt logg över matning/fläkt, T-rökgas, mängd överhopp så fler inlägg kommer det nog på denna tråden.
Bästa hälsn / Snapphane
-
- Lärjunge!
Har samma skit på min. Men jag har fortfarande inte blivit färdig till att injustera brännaren. Var ute och tömde behållaren igår. Och det var på tok för sent.... Möttes av ett berg så det blev till att dammsuga en stund. De som säger att de tömmer askan efter 1 eller två ton måste ju ha magiska pannor. Jag har tömt min tre ggr på två pall och då är det små svarta gryn.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Går det inte att köra 1,5 ton innan asklådan är full är de fel på inställningar/panna/pellets, Dom jag känner till har då inga problem med att köra igenom den mängden oavsett Biomatic 20/30..
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Dagens erfarenheter:
Min Biomatic 2001 modell har också på det senaste gått med syrebrist. Har kört 6mm säckpellets den sista veckan då bulkförrådet var tomt.
Sotade av pannan i dag och den har nu gått kontinuerligt utan vila i 7 timmar då det är -15 ute och nu ligger temperatur på 21 grader inne. Har stort värmebehov.
Kör igen på 8mm pellets nu.
Justerade in till 77% matning/54% fläkt förr i dag. Kollade för 2 timmar sen med Testo-instrument och detta gav 5,3% O2 och 60ppm CO. Justerade upp fläkt till 56 prosent och sen 60 prosent. Kollade förbränning nu och fortfarande ger den för lite syre (5,3-6,5% O2). Ställde till 64 prosent fläkt och tror detta behövs för att dra syre upp til 7-8 prosent.
Kollade också askan nu och den såg mycket fin ut. Det var några få glödande partiklar men annars bara fin aska.
Det kan vara så att min fläkt är 10 år gammal och måsta justeras mer upp nu för att ge nog med O2.
Det verkar som om 77 prosent matning ger bra förhållanden i brännkoppen.
Min Biomatic 2001 modell har också på det senaste gått med syrebrist. Har kört 6mm säckpellets den sista veckan då bulkförrådet var tomt.
Sotade av pannan i dag och den har nu gått kontinuerligt utan vila i 7 timmar då det är -15 ute och nu ligger temperatur på 21 grader inne. Har stort värmebehov.
Kör igen på 8mm pellets nu.
Justerade in till 77% matning/54% fläkt förr i dag. Kollade för 2 timmar sen med Testo-instrument och detta gav 5,3% O2 och 60ppm CO. Justerade upp fläkt till 56 prosent och sen 60 prosent. Kollade förbränning nu och fortfarande ger den för lite syre (5,3-6,5% O2). Ställde till 64 prosent fläkt och tror detta behövs för att dra syre upp til 7-8 prosent.
Kollade också askan nu och den såg mycket fin ut. Det var några få glödande partiklar men annars bara fin aska.
Det kan vara så att min fläkt är 10 år gammal och måsta justeras mer upp nu för att ge nog med O2.
Det verkar som om 77 prosent matning ger bra förhållanden i brännkoppen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Halva el pelletsar bara till 1/3 brännda är inte som det ska..Snapphane skrev: Små glöder i askan är förstås ok, men detta är bitar i storlek ca 1/3 av obrända pellets
Bästa hälsn / Snapphane
Med rätt bränsle/luft blandning ligger nivån rätt långt ner i koppen o sköter sej själv så att säga, Med för lite fläkt kommer glödbädden stiga med tiden o brännaren börjar gå riktigt fet o till slut börjar det ramla ur koppen då den går överfull av pellets..
Tror inte ens fläkten orkar blåsa över pellets om nivån är låg i koppen, Har inte tänkt på att kolla just då den gör renblåsning för då går ju fläkten på 100% o då är det inte mycket till glödbädd i koppen då den gjort de..
Dom som installerade min brännare (frajon) hade tydligen gjort nån sån krans åt någon men jag vet inte nå om resultatet..
Hmm tycker 36% matning verkar mycke om man ser till 65% matning som bör i ditt fall ge runt 13,5 kW, Jag kör med 34% nu med matning på 560 gram/10 min vilket är 16,1 kW om man utgår från 4,8 kWh/kg på energiinnehållet i pelletsen även om solett som jag kör hade 5,0 kWh/kg i senaste test så räknar jag bara med 4,8..
Krävs med nuvarande pellets 83% matning för att nå den effekten..
Vill du köra samma effekt i låg/hög ställer du fläkt på 0% i låg så är den avaktiverad sen kan du hellre välja tankdiff för längre gångtid alt köra med bara 1 effekt
Håller på att testa en krage som svärfar fixat för att komma tillrätta med överhoppen.
Ska ta lite bilder och lägga upp. Ett första försök visar att det fortfarande hoppar över rätt nycket i bakant. Har testat att lägga ett lock på precis allra längst bak. Såg bättre ut.
Skall sota ut imorgon och testa ett dygn för att se om det blir färre oförbrända.
Vet inte vad som är normalt, men det är på tok för mycket ofärbrännt enligt mig.
Kan mäta dem så får ni ett hum och kanske göra ett utlåtade om det är normalt eller inte.
Ska ta lite bilder och lägga upp. Ett första försök visar att det fortfarande hoppar över rätt nycket i bakant. Har testat att lägga ett lock på precis allra längst bak. Såg bättre ut.
Skall sota ut imorgon och testa ett dygn för att se om det blir färre oförbrända.
Vet inte vad som är normalt, men det är på tok för mycket ofärbrännt enligt mig.
Kan mäta dem så får ni ett hum och kanske göra ett utlåtade om det är normalt eller inte.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Eländet fortsätter
Tja - vad skall man säga - överhoppen fortsätter. det går inte att köra Thermian på mer än 65% matning oavsett fläkthastighet. Då orkar den inte värma huset vid kallt väder..........
Ännu mer frustrerad då jag sotade fritidshusets Ecotec A3:a i förgår och det BARA var dammliknande aska. 80% matning enl PLC:n. Den går som en gammal Volvo 240.
Med all respekt för Er som har fungerande Bequem-brännare så ger jag nu upp och koncentrerar mig på att få till min modifierade A3 med egentillverkad el-tändning + PLC-styrning även till fasta bostaden.
Bästa hälsn / Snapphane
Ännu mer frustrerad då jag sotade fritidshusets Ecotec A3:a i förgår och det BARA var dammliknande aska. 80% matning enl PLC:n. Den går som en gammal Volvo 240.
Med all respekt för Er som har fungerande Bequem-brännare så ger jag nu upp och koncentrerar mig på att få till min modifierade A3 med egentillverkad el-tändning + PLC-styrning även till fasta bostaden.
Bästa hälsn / Snapphane