Har min anläggning gjort sitt ?
Har min anläggning gjort sitt ?
Hej!
Jag har nyligen fått ett konstigt "fel"
I egentlig mening är det inget fel, allt fungerar och inga konstigheter med det.
Men, den senaste månaden (när kylan har kommit), så klarar inte min brännare att öka temperaturen. Den kan bibehålla t.ex 70 grader men inte fortsätta att öka. (min hysteres är mellan 60-80 grader) Om det gällde när det är svinkallt kunde jag förstå det men det gäller även idag, när det är -2 grader ute.
Jag hjälper till med elpatronen till 70 grader, sen går den nonstop i ett dygn tills jag kollade igen. Fortfarande 70 grader.
När vi duschar, får jag stötta med patronen, för att få varmvattnet att räcka!
Någon som har några förslag på vad det kan bero på ??
Bakgrundsfakta:
Pannan sotades för några veckor sedan av sotaren.
Rökgas temp med samtliga tubulatorer inne nysotad 180grader veckogammal sotning 200 grader.
Tacksam för sunpunkter. // Zocke
Jag har nyligen fått ett konstigt "fel"
I egentlig mening är det inget fel, allt fungerar och inga konstigheter med det.
Men, den senaste månaden (när kylan har kommit), så klarar inte min brännare att öka temperaturen. Den kan bibehålla t.ex 70 grader men inte fortsätta att öka. (min hysteres är mellan 60-80 grader) Om det gällde när det är svinkallt kunde jag förstå det men det gäller även idag, när det är -2 grader ute.
Jag hjälper till med elpatronen till 70 grader, sen går den nonstop i ett dygn tills jag kollade igen. Fortfarande 70 grader.
När vi duschar, får jag stötta med patronen, för att få varmvattnet att räcka!
Någon som har några förslag på vad det kan bero på ??
Bakgrundsfakta:
Pannan sotades för några veckor sedan av sotaren.
Rökgas temp med samtliga tubulatorer inne nysotad 180grader veckogammal sotning 200 grader.
Tacksam för sunpunkter. // Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
Brännaren utvecklar helt enkelt inte effekt nog eller pannan kan inte ta emot den. Med en rökgastemperatur på ~180°C är det knappast pannan som är problemet, alltså utvecklar brännaren inte effekt nog.
Detta kan sedan bero på olika saker men om allting verkar fungera normalt skulle jag tro att den går magert.
Numera har jag lambdastyrning (helt annan brännare) men innan använde jag "spik-trimning" som i sin enkelhet är att placera ett spik i det uttag som finns till att utföra gastest i.
Om spiken sotade till med ett kännbart lager på ett dygn (ungefär) gick den fet, var det knappast sot på gick den magert men ett tunt lager som smittade av på fingrarna så pass att man bara blir svart på åsarna i fingeravtrycket men man fortfarande ser dalarna som ljusa streck är "perfekt".
Självklart är det bästa att ha ett instrument till att mäta med fast priset är ju otrevligt.
Detta kan sedan bero på olika saker men om allting verkar fungera normalt skulle jag tro att den går magert.
Numera har jag lambdastyrning (helt annan brännare) men innan använde jag "spik-trimning" som i sin enkelhet är att placera ett spik i det uttag som finns till att utföra gastest i.
Om spiken sotade till med ett kännbart lager på ett dygn (ungefär) gick den fet, var det knappast sot på gick den magert men ett tunt lager som smittade av på fingrarna så pass att man bara blir svart på åsarna i fingeravtrycket men man fortfarande ser dalarna som ljusa streck är "perfekt".
Självklart är det bästa att ha ett instrument till att mäta med fast priset är ju otrevligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lite frågor:
Kör du med hög och lågfart?
Kör du med låg så kan det vara för dåligt med effekt,så den går hela tiden.
Har du provat att stänga shunten helt ett tag och bara köra mot pannan?
Vad har du för inställningar på brännaren?
Har du kollat hur mycket den t.ex.matar på 10 minuter?
Det var lite frågor.Du kan komplettera med mer uppgifter.
Kör du med hög och lågfart?
Kör du med låg så kan det vara för dåligt med effekt,så den går hela tiden.
Har du provat att stänga shunten helt ett tag och bara köra mot pannan?
Vad har du för inställningar på brännaren?
Har du kollat hur mycket den t.ex.matar på 10 minuter?
Det var lite frågor.Du kan komplettera med mer uppgifter.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Vilken pelletsförbrukning du kommer att få. Ligger temperaturgivaren i pannans dykrör och har kontakt med pannan.
En Nibe City har nog inte gjort sitt på många år ännu.
Synd att du inte uppgraderade i somras när fina brännare såldes rekordbilligt. Tittade nyss på Blocket. Som någon sade finns det ingenting att ens reflektera på. Rensopat!!
En Nibe City har nog inte gjort sitt på många år ännu.
Synd att du inte uppgraderade i somras när fina brännare såldes rekordbilligt. Tittade nyss på Blocket. Som någon sade finns det ingenting att ens reflektera på. Rensopat!!
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Det är väll inget brännarunikt problem. Oavsett vilken brännare man har så kommer inte temperaturen att stiga om effekten är för låg.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Jag la frågan under allmänt, eftersom inte visste om det var brännaren eller pannan eller övrigt i anläggningen, som ställer till det för mej.
mvh // Zocke
mvh // Zocke
Bor i funkishus från 1942 på 2*60 Kvm, som värms upp av en Nibe City från -98 med en beg. pellex från ca -00 med nytt brännarrör, ombyggd till tändelement och processor 7.3D20. allt för 5000kr. Efter att jag har tagit mej ur Biona träsket.
Jag kör på helfart hela tiden.
Den matar3gånger/ minut och ca 2dl / min.
Jag funderar på om jag har fel på mitt färgseende
Jag har tyckt att nuvarande matning ger en gul låga och om jag ökar den, blir den för orange ( =fet), men tydligen ger den helt enkelt inte full effekt med dessa inställningar.
Jag har ökat pelletsmatningen nu, för att se om det blir mer fart på det hela.
Mvh // Zocke
Den matar3gånger/ minut och ca 2dl / min.
Jag funderar på om jag har fel på mitt färgseende

Jag har tyckt att nuvarande matning ger en gul låga och om jag ökar den, blir den för orange ( =fet), men tydligen ger den helt enkelt inte full effekt med dessa inställningar.
Jag har ökat pelletsmatningen nu, för att se om det blir mer fart på det hela.
Mvh // Zocke
Ja då ligger den glocalnet"...för låg"fartigt..
Öka till minst 14 kW så kan du duscha efteråt med bibehållen värme...

Öka till minst 14 kW så kan du duscha efteråt med bibehållen värme...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Japp, nu är det drag under galoscherna...
Av någon anledning dyker uttrycket hemmablind upp i mitt huvud
Har förresten nån av er varit med om att sotarn har ändrat era inställningar, mot er vilja och utan att tala om det, när han har sotat ??
När jag tänker tillbaka, så klarnar det hela.
Problemen började efter att sotarn hade varit här. Ganska snart efteråt
upptäckte jag att elpatronens termostat var sänkt med ca 10-15 grader och
problemen idag,
berodde på att inställningarna inte var som dom brukar.
Jag vill dessutom rikta ett tack till hela detta forum!
Jag har tyvärr för lite erfarenhet (ännu) för att kunna bidra,
men de gånger jag har haft problem, så har jag fått hjälp:
*snabbt
*många synpunkter
* med vänlig ton (inte fördömande eller arrogant)
God jul på er allesammans
// Zocke
Av någon anledning dyker uttrycket hemmablind upp i mitt huvud

Har förresten nån av er varit med om att sotarn har ändrat era inställningar, mot er vilja och utan att tala om det, när han har sotat ??
När jag tänker tillbaka, så klarnar det hela.
Problemen började efter att sotarn hade varit här. Ganska snart efteråt
upptäckte jag att elpatronens termostat var sänkt med ca 10-15 grader och
problemen idag,
berodde på att inställningarna inte var som dom brukar.

Jag vill dessutom rikta ett tack till hela detta forum!
Jag har tyvärr för lite erfarenhet (ännu) för att kunna bidra,
men de gånger jag har haft problem, så har jag fått hjälp:
*snabbt
*många synpunkter
* med vänlig ton (inte fördömande eller arrogant)

God jul på er allesammans

// Zocke