Hur känslig fotocell?

foxmulder90
Lärjunge!

Hur känslig fotocell?

Inlägg av foxmulder90 »

Jag retar mig lite på att brännarens värde på fotocellen varierar kraftigt ibland, fotocellen är bara 3 månader gammal och rengjord och förhoppningsvis riktad, och det tar även ett tag innan den detekterar lågan vid uppstart fastän jag hör elden.

Missuppfatta mig inte, brännaren har aldrig stannat pga. detta utan värdet på fotocellen kommer igång allteftersom.

Men jag undrar hur man kan mäta hur känslig en fotocell är?

Bara koppla in en multimeter på +/- från fotocell (+ är väl det långa stiftet?) och sedan lysa med en lampa?

Jag har i alla fall beställt hem ett 10-tal fotoceller för att se skillnad, kostade runt 60 spänn på ebay medans 1 st(!) kostar över 100:- spänn i Sverige!

Det är samma fysiska storlek på alla (5 mm) men spec. skiljer sig.

Sedan har jag någon original Baxi hemma också som jag kan jämföra med om experimentet fungerar.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

För det första är det inte alls säkert att fotocellen tittar på synligt ljus, den kan mycket väl vara IR känslig.

Sen tror jag inte det är fotocellen som bråkar utan hålet den tittar ut i brännkammaren genom, detta är litet och ofta får du en "vall" med pellets mellen eldhärden och fotocellen som skymmer sikten, det är i alla fall ett problem som jag sett på ett par Eurofire brännare.
Senast redigerad av micke_932 den lör 04 dec, 2010 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Jo det kan mycket väl vara så, har inte fått spec. på fotocellen från Baxi och om dom ev. har någon "mer känslig" fotocell just nu, dom har ju haft problem med just deras fotoceller och dålig programvara vad jag hört.

Men just nu så är det inget som skymmer fotocellen och hålet den glipar genom är fritt ;)

Men jag har alla möjliga fotoceller snart, genomskinliga, svarta, IR, original Baxi osv.. så jag ska testa lite samt invänta svar från Baxi.

Ok den ska inte vara så känslig att den detekterar glöd men aningen mer än nu tycker jag, de som använder den äldre mjukvaran utan att ha borrat upp "hålet" som fotocellen tittar ut genom får nästan konstant driftstopp pga. den mjukvaran var felaktig enligt Baxi.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Info angående fotomotstånd !!
Dessa skadas av högre temp än 80G C börjar dessa att ändra värde !
det vill säga ändrar ohm tal till att tillslut inte vara inom gångbart värde.
Vet att tillverkarna har satt ut en tålighet av max 120C
men 120 grader är rent dödligt hög temp för fotomotstånd!

Är det någon som har rätt ohm tal / värde för de fotomotstånd som
används till pelletsbrännare ??
Tillverkar rökgasutrustning
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Det är inget fotomotstånd i Eurofire, där sitter en fotodiod

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Det stämmer att det är en fotodiod = "fototransistor" ;)

En sådan ska klara 100 grader celcius enligt spec.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Satsa på att bli den förste med UV känslig brännarstyrning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Den sitter långt bakom plåten, där blir inte ens 50 grader varmt där bak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej micke_932
Det är bara högre temperatur än 100 C som börjar att skada fotocellen.
En fråga kvarstår om det är som du säger att max omgivnings temperatur inte blir högre än +50 grader....

Mät spänningen volt och mA är dessa värden högre än max vad fotocellen tål, kan det vara detta som skapar den skadliga värmen!

Det finns många olika fotomotstånd, då är det viktigt att veta vilken typ av fotocell och dess data för att veta om denna har en elektrisk över belastning som kan skada fotocellen.
----------------------
Jag har en fundering kvar. om inget av ovanstående skadar fotocellen....
Kan ir värmen vara boven, men det är troligen långsökt att så är fallet ?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

foxmulder90: "Det stämmer att det är en fotodiod = "fototransistor""
Det är inte sant!

Det finns fotodioder och det finns fototransistorer och det är för att det behövs olika komponenter till olika funktioner.

En fotodiod är inte lika känslig som en fototransistor men den är däremot snabbare, något som knappast är viktigt i denna funktion, alltså bör dom som har sådana sensorer använda fototransistorer.

Men gemensamt är att när kiselchippet i dessa komponenter når runt 120°C tar de allvarligt med stryk och då de utsätts för varmestrålning är deras omedelbara omgivningstemperatur knappast speciellt viktig.

Det finns sätt att kyla på men det är inte så enkelt utan att riskera en del störningar vilket tydligen är ett problem i vissa styrningar.

Enklast är att se till att det finns ett visst luftflöde runt sensorn och är det möjligt kan det vara en hjälp att låta anslutningspinnarna vara "nakna" en bit, då kommer de att fungera som en liten kylfläns om de träffas av luftströmmen.

Generellt kan man säga om färgen på plastkroppen är svartaktig (mycket mörk blå/violett) är det en IR-sensor, på ELFA finns ett antal olika att välja mellan, vissa "tittar" framåt, andra till sidan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Kärt barn har många namn ;)

De bästa är nog att kalla det för fotodetektor ;)

Jag hoppas att jag får svar från Baxi imorgon, skulle gärna vilja veta specifikationen på deras fotocell så att jag kan jämföra lite.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, de har inte många namn, det är helt enkelt olika komponenter!

Hos t.ex. ELFA finns de i olika komponentgrupper liksom hos alla andra seriösa komponentförsäljare.

Enl. ditt resonemang är katter och hundar samma djur, de är bara lite olika.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Du har både rätt och fel!

Du är tekniskt korrekt men eftersom vi alla vet vad vi pratar om = (fotocell till pelletsbrännare) så borde väl alla dessa ord vara synonymer till samma sak?.. fotocell, fotodiod, fotomotstånd/fotoresistor, fototransistor, fotodetektor, IR-detektor osv..

Men är inte fototransistor en typ av fotodiod?

Det är dock helt klart att fotomotstånd är en helt annan sak..
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej foxmulder90
Angående foto detektorer som läser ljus av olika våglängder
därav olika data för denna typ av givare beroende på vad som skall bevakas.

Vad som gäller för att ett utbyte av ögat ska detta vara godkänt är att bytes komponeneten håller samma data som orginalet.
----------
Jo då rent allmänt så kan man namnge denna komponent för fotodetektor.
Men det är precis som icecap skriver att det finns många olika typer
här har även de olika typerna olika data.

Det gäller att välja rätt typ, här finns säker något 1000 tal olika att välja emellan !! så det är lätt att det blir fel.

Fotomotstånd / fotodiod / fototransistor / fototyristor ,läsare för IR, Läsare för laser mf.
och alla typer som finns för kamrer, avståndsmätare mm.
cd spelare, dvd spelare, blueray spelare. dessa har också öga för att dektera ljus.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

foxmulder90: Jag har båda rätt och rätt!

Och i detta är det all anledning till att påpeka att du har fel!

Vad jag har förstådd är tillverkarna av brännare som använder detta tveksamma princip ganska dyra med reservdelarna (precis som biltillverkarna osv). En komponent till 15:- med ett par sladdar lödd på kostar ... var det 100-200 spänn?

Detta betyder att vissa med en lödkolv hemma kommer (helt vettigt) att fixa reservdelar själv och köper de då en foto-diod när de behöver en foto-transistor tror de dels att det är rätt grej och dels att styrningen måste bytas när det visar sig att det inte fungerar.

Detta betyder att en reparation som skulle kosta runt 20:- och en pisskvart plötsligt kostar en ny sensor samt ett besök från en serviceperson = avsevärd mer än 20:-.

Och allt för att någon påstår att foto-diod = foto-transistor.

Ska du ha ett samlingsnamn är "ljussensor" (eller "IR-sensor") bra, "optosensor" (eller "IR-sensor") duger fint och "ljuskänslig halvledare" mycket korrekt men alldeles idiotisk att använda, fungerar inte i vardagen helt enkelt.
Är inte PK!
Skriv svar