Hur känslig fotocell?
-
- Lärjunge!
Jo du har rätt, men jag tycker att när det gäller pelletsbrännare så kan det allmäna uttrycket kvitta, men om man sedan ska gå in på spec. så stämmer det du säger givetvis och man måste veta vilken komponent det gäller.
Följande gäller såsom jag har förstått det:
Fotodiod = Omvänd LED-lampa, ändrar motstånd beroende på ljus?
Fototransistor = Fotodiod på en transistor? Dvs. den är snabbare som du säger att upptäcka förändringar?
Fotocell = Fotomotstånd/fotoresistor?
Det som gäller för Baxi Eurofire är fotodiod, vilket formen på sensorn avslöjar enligt mig.
Följande gäller såsom jag har förstått det:
Fotodiod = Omvänd LED-lampa, ändrar motstånd beroende på ljus?
Fototransistor = Fotodiod på en transistor? Dvs. den är snabbare som du säger att upptäcka förändringar?
Fotocell = Fotomotstånd/fotoresistor?
Det som gäller för Baxi Eurofire är fotodiod, vilket formen på sensorn avslöjar enligt mig.
Fotodiod = läckströmmen igenom den beror på ljusintensiteten, är oftast i µA-klassen.
Fototransistor = läckströmmen igenom den beror på ljusintensiteten. Har oftast mångdubble känslighet (~50-400gg) i förhållande till fotodiod. Består av en transistor som är ljuskänslig.
Fotocell = en icke specificerat ljuskänslig komponent. Anger oftast en färdig enhet som t.ex. vid dörrar på affärer
Och fototransistorer finns i samma kapslingar som fotodioder varför formen inte säger ett snyft om huruvida det är en fotodiod eller fototransistor.
Jag är mycket övertygad om att dom brännare som använder optosensorer som flamvakt använder fototransistorer pga. den mycket större känslighet. Sedan är en mörkfärgad IR-version nog att föredra för att inte påverkas av ströljus.
Fototransistor = läckströmmen igenom den beror på ljusintensiteten. Har oftast mångdubble känslighet (~50-400gg) i förhållande till fotodiod. Består av en transistor som är ljuskänslig.
Fotocell = en icke specificerat ljuskänslig komponent. Anger oftast en färdig enhet som t.ex. vid dörrar på affärer
Och fototransistorer finns i samma kapslingar som fotodioder varför formen inte säger ett snyft om huruvida det är en fotodiod eller fototransistor.
Jag är mycket övertygad om att dom brännare som använder optosensorer som flamvakt använder fototransistorer pga. den mycket större känslighet. Sedan är en mörkfärgad IR-version nog att föredra för att inte påverkas av ströljus.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Fast på elschemat till brännaren är symbolen en diod med två
infallande pilar, vilket jag tolkar som fotodiod.
Nu kan de ju iofs använt fel symbol
/johan
infallande pilar, vilket jag tolkar som fotodiod.
Nu kan de ju iofs använt fel symbol
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Med tanke på hur avancerat en del styrningar är skulle jag ta alla dessa symboler med en säck salt men det kan visst vara en fotodiod.
Kopplingsschema är oftast med starkströmssymboler och jag skulle tolka det symbol i det sammanhang bara som en "ljuskänslig halvledare".
Det är inte speciellt många elektriker som är med på skillnaden mellan fotodiod och fototransistor, alltså är ett generellt symbol rikligt.
Kopplingsschema är oftast med starkströmssymboler och jag skulle tolka det symbol i det sammanhang bara som en "ljuskänslig halvledare".
Det är inte speciellt många elektriker som är med på skillnaden mellan fotodiod och fototransistor, alltså är ett generellt symbol rikligt.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Icecap:
Jag har en del mörkfärgade "IR-sensorer" som har samma "fysiska" storlek som original Baxi fotocell, tror du att man kan prova sig fram lite med en sådan eller är det bäst att veta spec. först?
De fotoceller jag har sett till pelletsbrännaren är oftast inte "mörkfärgade", hur kommer det sig tror du?
Det låter intressant det du säger att IR-sensorer är att föredra.
Jag har en del mörkfärgade "IR-sensorer" som har samma "fysiska" storlek som original Baxi fotocell, tror du att man kan prova sig fram lite med en sådan eller är det bäst att veta spec. först?
De fotoceller jag har sett till pelletsbrännaren är oftast inte "mörkfärgade", hur kommer det sig tror du?
Det låter intressant det du säger att IR-sensorer är att föredra.
Att använda fotodioder kan inte skada! Känsligheten kan vara för låg som sämst men inget går sönder av den orsak.
Och om det används fotosensorer med klar plast kan det mycket väl betyda att de använder ljuset som lågorna ger, är de sedan rätt skyddad mot fel belysning kan det nog fungera bra det med.
Och huruvida IR är "bättre" än "vanligt" ljus vill jag låta vara osagt, det får man experimentera med helt enkelt.
Det intressanta är att man medelst rätt sensorer kunde ha en analys av flammans färg och därmed kunde bygga in en automatisk justering men det är väl för mycket begärd av en smed när h*n bygger brännare.
Och om det används fotosensorer med klar plast kan det mycket väl betyda att de använder ljuset som lågorna ger, är de sedan rätt skyddad mot fel belysning kan det nog fungera bra det med.
Och huruvida IR är "bättre" än "vanligt" ljus vill jag låta vara osagt, det får man experimentera med helt enkelt.
Det intressanta är att man medelst rätt sensorer kunde ha en analys av flammans färg och därmed kunde bygga in en automatisk justering men det är väl för mycket begärd av en smed när h*n bygger brännare.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej alla
Jag vill avråda egna expriment med fotocell eller opto-elektronik
det kan resultera i att brandförsäkringen inte gäller om det uppdags att
en reparerad säkerhetsfuktionen är felaktigt utförd !! vid en brand orsakad av pelletsbrännaren
Och det kan bli väldigt mycket dyrare!! Min rek är att köpa orginal delen
som är ut provad att fungera säkert.
Jag vill avråda egna expriment med fotocell eller opto-elektronik
det kan resultera i att brandförsäkringen inte gäller om det uppdags att
en reparerad säkerhetsfuktionen är felaktigt utförd !! vid en brand orsakad av pelletsbrännaren
Och det kan bli väldigt mycket dyrare!! Min rek är att köpa orginal delen
som är ut provad att fungera säkert.
Tillverkar rökgasutrustning