Skall installera pellets och står i valet o kvalet mellan Nibe Pellux eller Janfire panna
Janfire pannan kostar ett par tusen till(26000 får jag ge) är det värt dom extra tusingarna?
Nån som har några erfarenheter och nåt som talar för den ena eller andra sorten
Är i första hand ute efter pannan tänkte köpa brännare senare. Har idag en gammal CTC panna som jag kör olja med. Tänkte byta den och köra el så länge.
OK skönt att höra detta är ju inte som att välja mellan pest o kolera precis.
Hur är det med urrasknings utrymme mm i pelluxen?
Och hur sitter elpatronen kommer man åt att byta den?
gogu skrev:OK skönt att höra detta är ju inte som att välja mellan pest o kolera precis.
Pellux har asklåda de har inte janfire/combifire så de är lätt att bara tömma askan.. Den borde inte va så bökig att sota tuberna heller..
De va nära att jag skulle köpt en pellux..
Skulle fått den för 15900:- genom en kompis på dahl
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har gjort precis som du och installerade en Pellux i våras som har gått på el sen i mars. Varmvattnet räcker väl till tycker jag, trots att jag bara kör på el. Har ställt eltermostaten på 65 grader, och det är lite i minsta laget för ett hett bad, men springer man ner och petar upp den till 80 grader en stund innan man börjar tappa upp så är det inga som helst problem. När brännaren kommer på plats räknar jag inte med några som helst varmvattenproblem.
Ikväll kommer det förresten en installatör och ska kolla lite, så snart skall jag använda pannan på riktigt.
André skrev:
Har du kommit fram till vad det blir för brännare??
Inte riktigt, men jag har begränsat urvalet
Killen som var här ikväll säljer i princip alla märken, men det är Ecotec eller Thermia som jag är mest intresserad av (och han mest intresserad av att sälja), så jag kommer få offert om ett par dagar på Ecotec A4, Bequem 15D och Bequem 12D.
Installatören som var här lät lite skeptisk när jag började prata om 12D, antagligen för att han inte installerat någon tidigare.
gogu skrev:OK skönt att höra detta är ju inte som att välja mellan pest o kolera precis.
Pellux har asklåda de har inte janfire/combifire så de är lätt att bara tömma askan.. Den borde inte va så bökig att sota tuberna heller..
De va nära att jag skulle köpt en pellux..
Skulle fått den för 15900:- genom en kompis på dahl
Gillar janfires stora frontlucka dock, enkelt att bara vika ut och sota ur eldstaden med brännaren i. Större chans att man gör det oftare om man slipper skruva bort brännaren . Sot försämrar ju verkningsgraden avsevärt.
Möjlighet till två elpatroner gillar jag också. hmm låter som jag mer eller mindre bestämt mig för en Janfire trots allt.
ingemar_o skrev:kolla hur stor panna du kan få in till pannrummet
jag har smala dörrar i källaren
Bra tipps det ska jag kolla. Nibe är ju lite mindre.
Nibe har också betydligt mer info på hemsidan det gillar jag:)
PÅ janfires hemsida finns ju knappt nå info alls
gogu skrev:
Bra tipps det ska jag kolla. Nibe är ju lite mindre.
Nibe har också betydligt mer info på hemsidan det gillar jag:)
PÅ janfires hemsida finns ju knappt nå info alls
Nja nibe är lägre men bredare..
Nibe har måtten B*H*D 595*1275*650 mm
Janfire B*H*D 540*1570*620 inkl brännare 1020 mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nibe har måtten B*H*D 595*1275*650 mm
Janfire B*H*D 540*1570*620 inkl brännare 1020 mm
Det här med höjden verkar bli ett problem. Min nuvarande panna är bara 1100 hög och rökröret går in på 1300cc
Förra modellen janfire hade ju lägre höjd än den nya så den hade nog gått in men 1570 tror jag aldrig går in. Niben kan gå in om jag tar bort den drygt 8cm höga gjutna plattan som pannan står på idag.
Vill ju ogärna dra om rökkanalen plus att flytta på alla rör. Skulle villa ha lite bättre ritningar på nya janfire synd dom har så dålig hemsida.