Lösningen på mitt problem?

Skriv svar
oXydex
Prima virke

Lösningen på mitt problem?

Inlägg av oXydex »

Har nu haft en trevlig tekniker ifrån Werma VVS här i Linköping som jag so far kan varmt rekommendera och han hittade mycket riktigt ett fel på min anläggning. Ett ganska så stort fel dessutom...

Hela mitt värmesystem går baklänges vilket medför att den hela tiden tagit det kallare vattnet i botten på tanken och kört ut som framledningsvatten.

VVS-killen kommer i nästa vecka och ska korskoppla rören lite och sen ska det förhoppningsvis bli bättring men jag har en fråga

Jag ska försöka påvisa detta som dolt fel då konstruktionen va felaktig och behöver lite tips om hur jag ska lägga fram det. Idéer?

VVS-killen ska skriva ett intyg åt mig om det iaf. Sen har min förbrukning i år varit lite drygt 10 ton och han räknade fram på lite faktorer att min förbrukning skulle vara ca 3½ ton (om jag använde pellets året om vilket jag inte gör)

Det jag vill ha ersättning för är felsökningen av teknikern samt, ominstallationen samt materialet och förhoppningsvis del av den onödiga Pelletsförbrukningen även om det blir svårare påvisa

Tillägg: Pelletsförbränningen va så nära perfekt det kunde komma tyckte han så anläggningen i sig har inga brister vilket va bra. 91% verkningsgrad kändes OK för min del iaf.

/Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Skönt att det löste sig. :)
Har du pelletsräkningarna kvar så ska du väl ha ersättning för all extra pelletsförbrukning du haft också. Det här är ett klockrent fall av dolt fel.
Har säljaren av fastigheten varit dum nog att sälja det som inte fungerar utan friskrivningsklausul är han skyldig att betala.
Förhoppningsvis har säljaren tagit en dolda fel försäkring.
I annat fall har han haft en riktigt dålig mäklare som inte sett till att det finns friskrivningsklausul i kontraktet.
Bäst för din del är nog om säljaren har en dolda fel försäkring.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Jag har haft andra fel tidigare som jag försökt ta som dolda fel och mycket riktigt har han dolda felförsäkring så på den fronten är det isf positivt även om försäkringsbolag är kända för att inte vilja betala.
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men när det gäller värme verkar dom frikostiga.
Betalar dom utan att blinka 30000 för uppgradering av programvaran i Jetflame brännaren därför att ägarna av Tunab gått åt var sitt håll så ska dom väl betala det som dom är skyldiga till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Vet inte hur det är nu för tiden när det gäller husköp och så.

Men när jag köpte mitt hus så vet jag att dolda fel försäkring täcker inte sådant som gäller värmeutrustning. Bara det som hör till byggnadsfel osv.

Besiktningen som görs på ett hus är väll endast på huset sett i det stora hela. ( brister och fel i konstruktioner, slitage och lite annat som rör byggnadens kvalite)
Dolda fel är sådant som besiktningsmannen inte kan se eller upptäcka.

Avlopp och värmepannan får man själv se till att ha besiktigat.
Så att få detta till dolda fel kan vara svårt.
Håller tummarna att det går bra ändå, Säljaren kanske är av den snälla typen.

:D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ett dolt fel kan du aldrig få det till, det är din skyldighet att kontrollera VVS-installationer såväl som el mm.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Inget som går att se räknas som dolt. Värmeinstallationen är knappast dold. Om det inte dyker upp konstigheter under isoleringen möjligtvis. Men felkopplingar av rören är inte dolt.

EDIT: Jag har svårt att tro att det skulle påverka förbrukningen så mycket. Var skulle energin ta vägen menar du?
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Tack för stödet och den glädje man fick ha några minuter iaf... Som jag förstår det så drar den ut det svalare vattnet ifrån botten av pannan och späder ut det varmare vid toppen hela tiden med returen. Vilket som jag ser det ger dubbel verkan för högre förbrukning. Det skiljer bara 3 grader på min fram / retur för mig

Vet hur det är med dolda fel men tänker ändå försöka. :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Värmen kan inte bara försvinna för att det är fel kopplat! Den tar vägen någonstans och det är sannolikt ut i värmesystemet i huset.

Att kopplingen sedan kan vara fel för optimal funktion är en annan sak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag må vara nybörjare på det här med pannor & radiatorsystem, men en sak vet jag och det är att fysikens lagar gäller :wink: Energi är oförstörbar. Med det menar jag som Icecap att den försvinner inte bara.

10 ton = ca 48000 kWh. Verkningsgrad 91% enligt din VVSare ger att du skulle ha fått ut ca 43000 kWh till vattnet. Om detta inte försvann ut i radiatorkretsen borde det ha försvunnit i allehanda "läckor" på vägen. Om man tänker på vad huset borde förbruka (20-25000kWh?) blir det ganska många kWh som ska ha "läckt". Det blir ett väldigt varmt pannrum, det :wink:

Har också svårt att tro att en ev. felvändning skulle leda till ca 200% mer förbrukning än kalkylerna säger.

Betr. dolda fel vill jag inte vara neg, men om det går att observera vid en noggrann undersökning så är det inte dolt. Kunde din VVsare hitta det nu så hade en VVSare kunnat hitta det vid besiktning också. M.a.o. inte dolt. OBS att detta inte påverkas av en anlitad besiktningsman eller ej. Ansvaret är alltid köparens.

Däremot kanske det finns någon garanti från installatören som fortfarande gäller?

PS Du har fått PM också DS
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

För att tillrättavisa er som tvivlade så kan jag glatt meddela att jag nu redan har märkt av en stor förändring bara på ett par dagar efter att rörmokaren korsade rören och vände cirkulationspumpen så att hela systemet nu går åt rätt håll.

Det har blivit betydligt kallare ute (-23 igår t.ex.) och jag har fått ställa om shuntautomatiken trots detta för att sänka sig ca 6-8 grader på inomhustemperaturen mot hur det va innan och den bibehåller ändå samma temperatur nu i huset ungefär (faktiskt något varmare t.o.m). Bara ett par timmar efter att rörmockaren lämnade huset så hade värmen stigit 2 grader i hela huset. Förut tog det 1-2 dagar att märka av en förändring jag gjorde i pannrummet.

Än så länge glad och hoppas det får hålla i sig så att min investering tjänas ifatt snabbt och att det nästa år inte går åt pellets för 25 000 utan de ca 15 000 det normalt sett borde gå åt.

God Jul på er forumvänner

/Stefan
Skriv svar