
Hjälp med krånglande pelletspanna =/
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Hua, jag är dock rädd att Kung Bore siktar på att matcha det här med
Men hoppas 'han' ska komma av sig. Iofs tar jag hellre -25 än kring nollan.
Iofs får man ju ett bra test av pannan om det blir minus 25, och går den såhär tänker jag inte gnälla hur kallt det än blir ute - sålänge det inte blir det inne =)

Iofs får man ju ett bra test av pannan om det blir minus 25, och går den såhär tänker jag inte gnälla hur kallt det än blir ute - sålänge det inte blir det inne =)
Har följt den här tråden och ofta så verkar det som att pannan bara jobbar och jobbar och du inte får ut tillräckligt varmt vatten till radiatorerna.
Inte för att följande löser några problem men du har möjligen inte tempgivare på både stig och retur så att du kan se skillnaden på temp på vattnet som går ut och temp på vattnet som kommer tillbaka. Det blir som lättare för dig att då se när huset kräver mer av pannan och då kommer du att se vad som händer med vattentemperaturerna och därigenom ser du ett mönster och troligen kommer du att känna dig tryggare om du vet att pannan verkligen tar in kallare vatten och skickar ut varmare vatten.
Inte för att följande löser några problem men du har möjligen inte tempgivare på både stig och retur så att du kan se skillnaden på temp på vattnet som går ut och temp på vattnet som kommer tillbaka. Det blir som lättare för dig att då se när huset kräver mer av pannan och då kommer du att se vad som händer med vattentemperaturerna och därigenom ser du ett mönster och troligen kommer du att känna dig tryggare om du vet att pannan verkligen tar in kallare vatten och skickar ut varmare vatten.

BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Mmm, det har varit en stor del av problemet, att pannan tuggar och tuggar men inte orkar upp i temperatur, varken pann- eller utvattentemp.
Det sitter termometrar på både 'ut' och 'retur', de är dock analoga och visar inte helt rätt gentemot pannans display. (Panndisplayen kan säga 65 och det ser ut som 60 - 61 på analiga mätaren).
Men just nu t ex så pannan 73(80), utvatten enligt pannan 69(65) - dvs jag undrar om shuntjäveln hängt sig IGEN. Och enligt de analoga mätarna ut 64 - 65 grader och returen 57-58 grader.
Det sitter termometrar på både 'ut' och 'retur', de är dock analoga och visar inte helt rätt gentemot pannans display. (Panndisplayen kan säga 65 och det ser ut som 60 - 61 på analiga mätaren).
Men just nu t ex så pannan 73(80), utvatten enligt pannan 69(65) - dvs jag undrar om shuntjäveln hängt sig IGEN. Och enligt de analoga mätarna ut 64 - 65 grader och returen 57-58 grader.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Går ju inte klaga på gångtiden nu i alla fall
Den går än... 76(80), 67 (65). -11 grader ute och sjunker. Kalla golv (golvdrag?). Ingen sotning synglas.
Tillägg kl 20.40. NU slog den ifrån med 83(80) resp 67(65). Så jag tog av sotluckan och tjuvkikade. Tuuuunt lager svart sot på undersidan, men jag vet inte om det säger något, då det ju är svart sot i/kring tuberna och det kanske virvlar runt lite?

Den går än... 76(80), 67 (65). -11 grader ute och sjunker. Kalla golv (golvdrag?). Ingen sotning synglas.
Tillägg kl 20.40. NU slog den ifrån med 83(80) resp 67(65). Så jag tog av sotluckan och tjuvkikade. Tuuuunt lager svart sot på undersidan, men jag vet inte om det säger något, då det ju är svart sot i/kring tuberna och det kanske virvlar runt lite?
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Fortsätter inläggsbomba tråden.
Kollat gångtid, och den stod nu 10 min, och gick 15 minuter. Är det fortfarande för kort gångtid/negativt?
Om man ställer diff tank på 5 grader, vad händer då? (10 grader blev ju inte så kul, men vad gör 5 grader, det är väl så den har 'automatiskt' nu med 'difftank' nej?)
Den tappade ner till 72-73 grader innan den kom igång, men sen gick det rätt snabbt som sagt och hämtade upp det på ca 15 minuter.
Kollat gångtid, och den stod nu 10 min, och gick 15 minuter. Är det fortfarande för kort gångtid/negativt?
Om man ställer diff tank på 5 grader, vad händer då? (10 grader blev ju inte så kul, men vad gör 5 grader, det är väl så den har 'automatiskt' nu med 'difftank' nej?)
Den tappade ner till 72-73 grader innan den kom igång, men sen gick det rätt snabbt som sagt och hämtade upp det på ca 15 minuter.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Håller med Brynäs till 110 % där
Långa gångtider kan vara bra - men: Du har underhållsglöd OCH kort intermittens mellan körningarna. Jag tror den inställningen du har nu är snudd på perfekt ut i från vad som verkar vara husets energibehov. Fortsätt övervaka och logga vad som sker så får du en bild av utvecklingen, samtidigt som du lär dig symptomerna som säger att det är "suovtningsdax"

Långa gångtider kan vara bra - men: Du har underhållsglöd OCH kort intermittens mellan körningarna. Jag tror den inställningen du har nu är snudd på perfekt ut i från vad som verkar vara husets energibehov. Fortsätt övervaka och logga vad som sker så får du en bild av utvecklingen, samtidigt som du lär dig symptomerna som säger att det är "suovtningsdax"

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Shunten verkar leva sitt eget lilla liv
Verkar som att det shuntas mycket ibland o då tar det längre tid att få upp tempen mot då den styr som den ska går det snabbt, Att driftstiderna ändras då är ju normalt men med utegivare så ska den inte bete sej så..
Enbart innegivare o extremt dåligt isolerat o dragit hus kan jag förstå om det kan bli så, Särskillt vid storm o mycket spring i dörrarna för då kämpar ju innegivaren till max med att kompensera för att tempen sjunker vilket utegivaren inte gör.. Den bestämmer bara xx grader ut vid xx utetemp..
Men men går den utan att sota igen o klarar att hålla över 20+ om det blir -25/30° ute så verkar det ju fungera hyfsat iaf..

Verkar som att det shuntas mycket ibland o då tar det längre tid att få upp tempen mot då den styr som den ska går det snabbt, Att driftstiderna ändras då är ju normalt men med utegivare så ska den inte bete sej så..
Enbart innegivare o extremt dåligt isolerat o dragit hus kan jag förstå om det kan bli så, Särskillt vid storm o mycket spring i dörrarna för då kämpar ju innegivaren till max med att kompensera för att tempen sjunker vilket utegivaren inte gör.. Den bestämmer bara xx grader ut vid xx utetemp..
Men men går den utan att sota igen o klarar att hålla över 20+ om det blir -25/30° ute så verkar det ju fungera hyfsat iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Det som händer med shunten är att den ibland 'hänger sig', oftast när den (helt korrekt) stått på att ge max. Sen när den ska 'strypa' tillförseln, så hakar det upp sig, och den fastnar - rent mekaniskt fastnar typ.
Det finns ju '2 lägen' på shunten. Ratten 'utploppad', då går den på automatik. Om man själv vill ändra den ska man 'trycka in' ratten, och så kan man vrida. Att ploppa in/ut den ska gå ganska enkelt, visst viss tröghet är det, men det krävs ingen styrka så att säga.
När shunten hänger sig sitter den tvärfast, och går inte att trycka in utan sitter just fast.
Om man bråkar lite med den så får man 'loss' det, och då fungerar allt som det ska och automatiken går in och ställer den rätt. Men automatiken lyckas väl inte heller rubba den när den fastnar antar jag.
Så det är snarare mekaniken än styrningen som tjorvar då när den hänger sig. Förr har det där hänt sådär en - två ggr/säsong max, men nu har den varit ovanligt bråkig. Fortsätter den (den fastnar gärna om man slår av under drift etc, så den kan ha blivit extra vrång av allt experimenterande) även fortsättningsvis så ska jag byta den.
Men som sagt, min hobbydiagnos är att det är mekaniken och inte elektroniken som är orsaken.
När den int sitter fast, så sköter sig autmatiken väl, den shuntar iofs nästan alltid ut +2 grader över börvärde men det är inget jag gnäller på (och kanske ska vara så).
Apropå byta saker, är det ngn som vet vad en ny fläkt kostar? Den vibrerar nämligen i de här hastigheterna. Vilket är lite irriterande och frågan är hur bra det är i långa loppet? Kan man byta fläkt själv?
Pannan sköter sig. Den går ungefär 15 - 20 min/gång, står tio och börjar om. -13 grader och sjunker ute. Rumstemp okej, golv kalla med golvdrag och viss 'kylighetskänsla' i lufttemp i rummen med, men det skyller jag inte pannan för, det är omöjligt för den att kompensera för draget vid så snabba temperatursänkningar som det är ute nu, dessutom blåser det lite.
Står för stunden på 68(67) och 76(80)
Det finns ju '2 lägen' på shunten. Ratten 'utploppad', då går den på automatik. Om man själv vill ändra den ska man 'trycka in' ratten, och så kan man vrida. Att ploppa in/ut den ska gå ganska enkelt, visst viss tröghet är det, men det krävs ingen styrka så att säga.
När shunten hänger sig sitter den tvärfast, och går inte att trycka in utan sitter just fast.
Om man bråkar lite med den så får man 'loss' det, och då fungerar allt som det ska och automatiken går in och ställer den rätt. Men automatiken lyckas väl inte heller rubba den när den fastnar antar jag.
Så det är snarare mekaniken än styrningen som tjorvar då när den hänger sig. Förr har det där hänt sådär en - två ggr/säsong max, men nu har den varit ovanligt bråkig. Fortsätter den (den fastnar gärna om man slår av under drift etc, så den kan ha blivit extra vrång av allt experimenterande) även fortsättningsvis så ska jag byta den.
Men som sagt, min hobbydiagnos är att det är mekaniken och inte elektroniken som är orsaken.
När den int sitter fast, så sköter sig autmatiken väl, den shuntar iofs nästan alltid ut +2 grader över börvärde men det är inget jag gnäller på (och kanske ska vara så).
Apropå byta saker, är det ngn som vet vad en ny fläkt kostar? Den vibrerar nämligen i de här hastigheterna. Vilket är lite irriterande och frågan är hur bra det är i långa loppet? Kan man byta fläkt själv?
Pannan sköter sig. Den går ungefär 15 - 20 min/gång, står tio och börjar om. -13 grader och sjunker ute. Rumstemp okej, golv kalla med golvdrag och viss 'kylighetskänsla' i lufttemp i rummen med, men det skyller jag inte pannan för, det är omöjligt för den att kompensera för draget vid så snabba temperatursänkningar som det är ute nu, dessutom blåser det lite.
Står för stunden på 68(67) och 76(80)
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
Jag SKA tittaAndré skrev:Eller spindelväv som ifjol

Dvs pannan säger det är minus 6 grader när det eg är minus 12. Så utvattnets börvärde läggs på för låga grader. Men när tempen ute sjunker eller ökar, så ändras ju utvattnets börvärde.
Så om man bara går in och manuellt säger t ex att man vill ha 65 grader vid minus 6, så när tempen sjunker ute och utegivaren skickar att det (felaktigt) är minus 8, så höjer ju elektroniken automatiskt börvärdet med +2 grader och det hamnar på 67 grader. Stiger tempen och utegivaren säger att det (felaktigt) är minus 4, så sänker ju elektroniken automatiskt börvärdet med -2 grader och det hamnar på 63 grader.
Siffrorna lite påhittade för jag kan inte i minnet hur många graders skillnad i utetemp som gör hur många graders skillnad i utvatten.
Men kurvan håller den nu med, dvs nu när temperaturen fallit så har den ökat börvärdet på utvattnet helt själv. Enda jag ändrat är ju att jag ställt in en högre börvärde en gång för att kompensera för felvisningen utifrån. Men sen har jag inte rört det, utan att det nu ska vara 67 grader utvatten det har automatiken i takt med tempen ute sjunkit ordnat.
Så får jag bara bort den spindelväv som förhoppningsvis finns, så även utetempen blir rätt så är det bara att ta bort 'upphottningen' jag gjort, så fortsätter elektroniken att själva höja/sänka börvärdet utefter när det blir kallare/varmare.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 362
- Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02
André - Det är lindrig sot på synsglas, mer svart sot på insidan av askluckan, och aniiingen tendens till fluffbildning på densamma.
Vet inte om det är att räkna med iom att det är sot i kanalerna, eller om det beror på att den fortfarande (vad fan?) går för fet?
Går på 50/65 och har så gjort sen 18,45 ungefär.
Vet inte om det är att räkna med iom att det är sot i kanalerna, eller om det beror på att den fortfarande (vad fan?) går för fet?
Går på 50/65 och har så gjort sen 18,45 ungefär.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Är fläkten rengjord nångång??
Tror iof inte de blir så du kan köra den på lägre varv el % ändå men man vet ju inte, Det är det jag är mest fundersam över just nu
Eller är det en kass fläkt på brännaren o som varit de hela tiden, Det är saker man börjar fundera på.. Har ju läst om både trasiga fläktar på pelletsbrännare o vedpannor o då fungerar det inte..
Har inte hittat fläkt till just 12 kW (Bionet) men till 15/20D brännare dinns men de kanske är samma, PX20 har samma fläkt oxå o FORCO tar 963:- för den iaf men man måste då fråga så det är samma till din om de nu är 12/15 kW.. Kanske är 15/20D brännare med lilla koppen för 12D
Är den nitad/skruvad fast??
Lättare byta om den är skruvad men de går ju byta ut även om det är nitat
Men va fan blir de sot ändå med 65% fläkt
Kanske är så den håller på att ge upp ändå el att den aldrig har fungerat som den ska o ger för lite luft, Skulle jag köra med så mycket fläkt o samma matning som du skulle de bli en pytte liten låga som skulle va som från en gassvets o vit i de närmaste..
Öka till 70%, Fan om de så ska köras på 100% fläkt så ska den då inte kunna sota då om det inte är fel på fläkten alt att det tagit sej in aska o skit innanför slitsarna i koppen, MKT synd att du inte fick isär den..
Brukar gå om man har en fastnyckel o lossar på muttern istället för att försöka skruva med mejseln..
Men öka fläkten till 70%, De ska bara inte sota
Tror iof inte de blir så du kan köra den på lägre varv el % ändå men man vet ju inte, Det är det jag är mest fundersam över just nu

Eller är det en kass fläkt på brännaren o som varit de hela tiden, Det är saker man börjar fundera på.. Har ju läst om både trasiga fläktar på pelletsbrännare o vedpannor o då fungerar det inte..
Har inte hittat fläkt till just 12 kW (Bionet) men till 15/20D brännare dinns men de kanske är samma, PX20 har samma fläkt oxå o FORCO tar 963:- för den iaf men man måste då fråga så det är samma till din om de nu är 12/15 kW.. Kanske är 15/20D brännare med lilla koppen för 12D

Är den nitad/skruvad fast??
Lättare byta om den är skruvad men de går ju byta ut även om det är nitat
Men va fan blir de sot ändå med 65% fläkt

Kanske är så den håller på att ge upp ändå el att den aldrig har fungerat som den ska o ger för lite luft, Skulle jag köra med så mycket fläkt o samma matning som du skulle de bli en pytte liten låga som skulle va som från en gassvets o vit i de närmaste..
Öka till 70%, Fan om de så ska köras på 100% fläkt så ska den då inte kunna sota då om det inte är fel på fläkten alt att det tagit sej in aska o skit innanför slitsarna i koppen, MKT synd att du inte fick isär den..
Brukar gå om man har en fastnyckel o lossar på muttern istället för att försöka skruva med mejseln..
Men öka fläkten till 70%, De ska bara inte sota

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd