Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan väl fan inte va så att skorsten är mer el mindre tätt :shock:
Med tanke hur det såg ut i pannan o hur sotarna verkar sotat så vet man ju aldrig, Hos svärfars fick nya sotarna som tog över efter den tidigare gubben/sotarn ut 40 liter aska ur skorsten :shock:
Blev 2 fulla plåt hinkar så gubben hade nog bara gått längst upp på stegen o vänt sedan huset byggdes -57
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag drog en mutter på undersidan rund med skiftnyckeln. Jag vet inte vad det är för material i de där muttrarna, men de var fasiken så mjuka *sur*

Fläkten är bytt... Två gånger. En gång för den gick och dog. Sen byttes den i samband med ombyggnationen av brännaren med, dvs i februari i år..

Men nej den är aldrig rengjord, hur gör man det?

Dock, ALLA fläktarna har vibrerat eller haft sig, konstruktionen är INTE speciellt gedigen och jag är helt övertygad om att den är gjord i Kina av små barnarbetare till en totalkostnad av sådär 15 kr per fläkt. (När den skulle bytas i samband med ombygnationen hade två små nitar/lödningar släppt redan när den packades upp i kartongen, som sagt heeemskt gedigen konstruktion det där..)

Skruvad eller nitad, hur vet man det måntro?

Höjer till 70 då, det här börjar kännas läskigt, snart brinner den väl upp ;) (Fläkten alltså..)

Jag vet ju inte om fläkten är paj, skulle väl inte förvåna mig, men som sagt den är ny sen feb så den borde vara okej. Men kan inte säga mer än att jag hör den öka när jag ökar effekt, och motsatt när jag sänker. Men vibrerar gör den, med besked. Ibland skallrar den med.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den ser skruvad ut. Tror jag. Bilder:

http://img707.imageshack.us/img707/355/flkt13.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/9605/flkt14.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/572/flkt15.jpg

Dvs en sån här antar jag? http://www.pelletsbilen.se/butiken/rese ... -px20.html

Där syns de 'fina' nitningarna med, uppe vid fästet, där 'färstbrickan' är fäst i själva fläkthöljet..

Dock, det där är utan motorn antar jag, men är väl kanske den delen som behöver bytas? Alltså den på bilden?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

André - NU snackar vi 'vit' (vitgul/gulvit, vad man nu vill kalla det. Inte klart gul som den varit innan iaf) låga btw, med 70% fläkt.

Ang skorstenen, så vem vet. De har dock inte mygelsotat förr, som sagt gicks det ju ner med kamera i skorstenen i våras. Så hade de per definition mygelsotat hade det ju uppdagats då? En av sotarna som sotade nu 16/11 var med under mätningarna och kontrollen av skorstenen. Och enligt mamma (som var hemma) så sotade han skorstenen så 'ren det går att få den', dvs extra noga, för att försöka hjälpa till att få slut på problemen.

Men jag vet inte, och jag tänker inte under några som helst omständigheter befatta mig med NÅGONTING som gör att jag behöver klättra upp på taken. Kommer INTE att hända! (jag är... höjdrädd... som fan. :oops: )
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

AlexandraW skrev: Dock, ALLA fläktarna har vibrerat eller haft sig, konstruktionen är INTE speciellt gedigen och jag är helt övertygad om att den är gjord i Kina av små barnarbetare till en totalkostnad av sådär 15 kr per fläkt. (När den skulle bytas i samband med ombygnationen hade två små nitar/lödningar släppt redan när den packades upp i kartongen, som sagt heeemskt gedigen konstruktion det där..)
Nähä. De skulle få prygel om de släppte från sig sådana grejor. Den där fläkten är gjort av bakfulla brittiska fackpampar som tvångshämtats från pub'en kl 11.00 på förmiddagen (skulle varit på jobbet kl 07.00) - usch nu är jag elak igen Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

En helt annan fråga ang fläkt, som jag klurat på men inte orkar ta reda på.

Fläkten sitter ju 'utanför' pannan, hur kommer luften in i den egentligen?

(Nu är lågan hyfsat gul igen, men det törs jag inte tala om för André *S*)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

I princip tar luften sig in genom den glipa som är mellan kåpan och brännarkroppen. En 20 kW brännare klarar faktiskt av att sörpla i sig 40 kubikmeter luft genom den springan. Otroligt, men sant. (Måste det ju vara för någon annan öppning finns inte).

Om lågan är hyfsad gul, så tyder det på att den fortfarande svälts på syre. Hur ser det ut i koppen?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Inte vet jag? ;) Skämt åsido, inte kollat den sen den sotades ju. Säkert inte så vackert, men vill inte slå av pannan nu inatt, så förbenat kallt ute.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det jag hade i åtanke var: Eftersom lågan är gul, om den får för mycket pellets i förhållande till luft?
Jag tror, liksom flera här, att luftkanalerna mellan fläkten och brännkoppen behöver rengöras. Det bygger jag på att den behöver något så in i hästväg mycket fläkt för att fungera. Let reda på vad det är för dimension på muttrarna och skaffa en blocknyckel med den storleken så att du inte riskerar dra muttrarna runda, för då är det enbart mutterspräckaren som kan rädda situationen efteråt :oops:

Använd skiftnyckeln enbart som mothåll - inte att dra åt eller lossa med. Den kallas inte monkey wrench för inte i engelskspråkiga världenBild
Där det är mutter och skruvskalle gäller motsvarande att skruvdragaren endast skall användas som mothåll.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tyvärr hjälper det ju inte nu eftersom jag redan förstört minst en skruv & mutter =/
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Man kan ju på denna bilden som du har lagt ut se att fläkten behöver sig en rengöring.

http://img143.imageshack.us/img143/84/d ... taren6.jpg
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är samma fläkt som på min men då jag ser korten hos dej så ser man att du inte har en Bequem 15/20D som är nerställd/ombyggd till 12D
Min fläkt är vänd åt andra hållet o liggande, Motorn uppe med luftintaget neråt sen är den fäst med utblåset mot pannan, Din sitter iof väldigt lätt åtkommlig jämfört med min men du har samma serienr o det är bara 4 st stjärnskruvar o kabelkontaktena som ska loss vid byte..
Det som syns på pelletsbilen.se är undersidan/luftintaget till fläkten o motorn sitter på motsatt sida..
Luften går från fläkten o via övre röret in till koppen (undre är pelletsskruven) i det övrre röret sitter även tändspiralen.. Sen är koppen ihålig så luften ska gå runt koppen invändigt o ut via slitsarna, Har det då kommit in massa aska o skit i slitsarna då kan det tätt i luftkanalen iaf längst fram på koppen så det kanska bara kommer ut luft ur hälften av slitsarna.. Då måste det o sin tur blåsa/tryckas på ordentligt med hjälp av fläkten för att få igenom samma mängd luft på mindre yta..

Att fläkten verkar öka/minska då du ändrar verkar ju inte direkt tyda på fläkt haveri, Rengöring kan du göra med en liten borste/tanborste om man in har kompressor till hands..

Hmm tror jag ska ha kvar några gamla mail från några bionet ägare, Ska försöka få kontakt med nån för att höra om fläktvärden.. Men jag har förståt det som att dom fått brännaren utbytt till en 20D o jag har gett dom mina värden vilket är med hälften så mycket fläkt som hos dej (Ca 30% för 450 gram/10 min)

Hur har den gått inatt o sotar synglaset/under sotluckan??
Är lågan gul/gulvit??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

AlexandraW skrev:Tyvärr hjälper det ju inte nu eftersom jag redan förstört minst en skruv & mutter =/
Ja ha. Då blir det mutterspräckaren då - och sedan skruv med därtill hörande mutterBild

Hur har brännaren klarat av polarnatten?
Senast redigerad av bergatorparen den ons 08 dec, 2010 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan har gått utan driftstopp, hållit temperaturen osv. -15 ute nu.

Synglaset är rejält igensotat, inte kollat aska/lucka än.

Och är ej i besittning av en mutterspräckare dessvärre.

Vad gäller renggöring av fläkt, VAD ska man rengöra och ska man ta loss den etc? Som jag visade på bild och skrev, bilden som ngn annan även plockade upp här, så är det en del 'pelletsdamm' på den som inte går att dammsuga bort, men i övrigt vet jag ju inte hur den ser ut. Har ingen kompressor.

Pannan ätit en säck pellets sen midnatt ungefär.

Röken ur skorstenen är vit, men det kanske är pga kylan ute? Är iaf vit och klart synlig mängdmässigt. Tidigare har den ju varit grå.
Senast redigerad av AlexandraW den ons 08 dec, 2010 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Använd en såkallad solo tandborste - alltså en sådan som bara har en "bunt" med borst. Sedan är det bara att borsta bladen på turbinhjulet/fläkten. Ett petigt jobb - och frågan är om det är mödan värd? :?:

Mutterspräckare går att få tag på hos biltillbehörsbutiker, Järnia, Mekonomen - i det hela taget: Där man har verktyg, och som du ser av exemplet från Biltema, så kostar de nästan ingenting :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar