Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är dom små vingarna som är viktigst o kanske går ta med tandborste/topps, Fan att du bor så långt bort annars hade ja åkt över omg o plockat isär koppen samt tagit med kompressorn..

Du vred väl muttern medsols om brännaren hängde på pannan då du försökte ta isär koppen??
Jag tror det är 13 mm (el om det va 10 mm) mutter o stjärnmejseln måste vara rätt stor..
Ska man försöka vrida loss med skruvmejsel bör man ta ner brännaren o lägga den på marken så man kan trycka ordentligt när man vrider alt ha en slagmejsel..

Har du kört med 70% fläkt o synglaset sotar igen över natten??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Du kan använda denna att blåsa rent fläkten med.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136175439

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

AlexandraW skrev:Pannan ätit en säck pellets sen midnatt ungefär.

Röken ur skorstenen är vit, men det kanske är pga kylan ute? Är iaf vit och klart synlig mängdmässigt. Tidigare har den ju varit grå.
Det var en klar förbättring från den natten den glufsade i sig 2 säckar på samma tid. Energiåtgången den här natten har alltså lägat på 8,65 kWh per timme eftersom en säck pellets motsvarar ca 80 kWh. Att du ser riklig vit rök nu är normalt. Grå är däremot tecken på luftunderskott. Så långt verkar sakerna fungera som de skall - bortsett från att fläkten går som en gammal tvåtakts SAAB på väg upp en brant backe :lol:
Senast redigerad av bergatorparen den ons 08 dec, 2010 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Var lite min tanke med, om det är värt det.

Jag funderar mest på varför pannan nu ett par dagar gått bra och sett bra ut (låga/synglas) i många timmar, och sen sotar t ex synglaset på ett par h? Var väl igår det hände, det var fint, fint, fint - jag åker och handlar om 1½ h senare sotat. Nu inatt är det ju fler h som ej är kollade, men lågan varierade ju igår med, från vit till gul-gul. Har inte gjort rent synglaset än, men genom det skitiga så ser lågan närmast brandgul ut.

Om de där slitsarna i koppen är igensatta t ex, borde inte det ge mer 'konstanta problem' eller kan det variera såhär då? Annars är det väl troligare att fläkten eller matningen inte gör likadant hela tiden?

Ang matningen eller snarare det interna förrådet. Så där står ju XX (50%) i displayen. Jag antar att 50% är ett bör eller minimivärde. Men ska nivåvakten acceptera att detta värde understigs? Hur länge? Eller är värdet bara en indikation på när brännaren ska 'be' externa skruven om mer pellets? För nu är ju frågan hur tillförlitliga siffrorna är, men jag har flera gånger sett det värdet vara ner på 1% innan det blir skruvmatning, sen stiger det snabbt till 99%. Andra gånger påbörjas skruvmaning (från förrådet alltså) när det är 9X värden. Så mest nyfiken på vad det 'ska' göra. Nu borde det inte ha med sotet att göra väl, för om den går på för lite pellets med den här fläkten borde den väl inte sota (men däremot tappa temp)?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag är tveksam om en sån fungerar? Det jag märkte när jag skulle dammsuga är ju att det där dammet sitter lite 'fast', man måste ta med fingret och dra bort, tänk lite som damm som fastnat i lite fett kanske.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Sotning beror på för lite luft. För lite pellets så får du, som du själv säger: Temperaturförlust. Jag tror det är som det sagts här tidigare, så att luftkanalerna i brännarkoppen är delvis gensatta och behöver rengöras. Det är en enkel procedur - när du väl har delat koppen. Ingen förbränning fungerar bra med syreunderskottBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag är oxå tveksam om det är dammet på fläkten som är problemet..

Det som gör en :? är ju att den gick bra igår utan att sota igen synglaset medans den nu gör det, Är det med 70% fläkt??

Därimot att lågan skulle ändras då o då kan ju ha att göra med att lågan blir mer gul innan fläktrengöringen då det byggts upp ett överskott av oförbränd pellets i koppen för att sedan förbränna allt då den går på rengöring = 100% fläkt 1 minut o då blir den istort vit o sedan ser det hok ut ett tag innan syreunderskottet börjar byggas upp igen..
Men varför gör den det :?

Nivåvakten känner av då det blir under XX% värde att den behöver mer pellets men kommer det ingen pellets efter visst tid så ska den stanna o ge larm för slut pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Gått på 70% fläkt sen midnatt, så svar ja.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ang fläkten, ska den alltid blåsa det man ställt in på när den går (i detta fall 70%) Eller ska den ibland gå på lägre?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tror du i princip kunde ge järnet på fläkten tills den bad om nåd, men såvitt jag kan bedömma kommer inte tillräckligt mycket av luften fram till brännkoppen. Jag tror tyvärr inte vi kommer utanom att dela och rengöra luftkanalerna i brännarkoppen. Jag tvivlar på att det är skorstenen eftersom det är endast 3 veckor sedan den sotades senast. Även med vedeldning på värsta tänkbara sätt tar det längre tid än så att sätta igen en skorstenspipaBild

Jag ser inte så många andra alternativ - gör ni?Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag har kollat lite på fläkten. När jag gjorde ren synglaset så pillade jag in fingrarna framför fläkten och 'kände på blåset'. Det är mer 'blås' när hunden flåsar än det där. Därav min fråga 'ska den alltid blåsa 70% när den är igång?'.

Sen gick jag in i menyn och test utgångar. Drog upp fläkten till 100% och pillade in fingrarna. Skillnaden i kännbart blås var - noll.

Ska man känna skillnad? Jag HÖR skillnad i varvtal eller vad det nu är som låter, men det känns noll skillnad för fingrarna i blås. Och det är ett 'mesigt' blås..
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Fläkten blåser ju in i röret som går till koppen, så du borde inte kunna känna hur den blåser. Antar att du kände där den suger in luften. Där är det så stort hål så man känner inget större flöde.

Den ska alltid gå med 70%, förutom vid rengöringen då den går med 100% i en minut.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Okej, då gick det ju inte att kolla så då nej.

Om jag en vacker dag utan arktisk kyla ute slår av pannan, gör den brännkoppen, och sen med brännkoppen utdragen startar fläkten, bör/kan jag känna/kolla nåt någonstans då?
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Ja då ska det blåsa ur koppens slitsar.

André kolla denna manual http://195.198.92.151/ariterm/BeQuem%20 ... 0v1020.pdf hur 20D ser ut nuförtiden angående fläktens montering.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hur länge innan tror ni jag måste slå av pannan för att kunna ta ut brännkoppen och fixa med den? Kom ihåg pannan står i köket så massa rök är icke önskvärt.

Jag har kallat in pappa, som ska kika förbi i eftermiddag och 'ta med sig lite grejer' för att försöka få isär brännkoppen. Frågan är väl hur man sen FÅR IHOP den när skruvarna gått åt skogen?

Så, kan jag få en beskrivning för idioter, gärna med bilder om det går, vad jag SEN ska göra med brännkoppen? Och det räcker alltså ta bort de 4 skruvarna som man ser på ovansidan som går 'igenom' kanten. Jag behöver inte ta bort nåt mer?
Skriv svar