Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det skall kännas ett tydligt blås från slitsarna och hålen i brännarkoppen. När brännaren kallstartar, skall du tydligt kunna se att fläkten börjar blåsa. Att du kanske inte känner så mycket på insugsidan beror ju på att där är ett stort hål, som sagt. Men: Försök höja fläkten till 80 % ett tag, bara för att se om det gör skillnad. Gör det inte skillnad - behöver jag säga mer? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Så var det dags igen, sen någon timme. Den orkar inte.. 70(80) panna 67(67) utvatten. Där har det stått i en timme nu..

Utetemp imorse (när allt funkade) -15. Utetemp nu -12

Jag går och gräver ner mig nånstans =/
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Ett par timmar bör den nog vara avslagen, men var försiktig, ingen dammsugning i botten av koppen. Det kan vara bra att han nya muttrar i beredskap när den ska ihop igen. Jag gissar på M6.

Man kan ju undra varför fläkten är från 2008 (eller 2006) om den byttes i år, begagnad? Jag har mindre damm i min som inte är rengjord sen 2006. (20 ton pellets).
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

AlexandraW skrev:Hur länge innan tror ni jag måste slå av pannan för att kunna ta ut brännkoppen och fixa med den? Kom ihåg pannan står i köket så massa rök är icke önskvärt.

Jag har kallat in pappa, som ska kika förbi i eftermiddag och 'ta med sig lite grejer' för att försöka få isär brännkoppen. Frågan är väl hur man sen FÅR IHOP den när skruvarna gått åt skogen?

Så, kan jag få en beskrivning för idioter, gärna med bilder om det går, vad jag SEN ska göra med brännkoppen? Och det räcker alltså ta bort de 4 skruvarna som man ser på ovansidan som går 'igenom' kanten. Jag behöver inte ta bort nåt mer?
Utan att vara expert: Brännarkoppen är tudelat, så när de 4 skruvarna är ute, skall man kunna lyfta av toppen. Nu vill du se två kanaler som löper nästan parallellt med matarskruven på vardera sidan om denna. Dessa kanaler övergår i var sitt rör som mynner ut i en gemensam manifold vid fläkten. Dessa måste vara rena från sot/aska/finfraktioner. När du vänder toppen till brännarkoppen uppochner, så ser du två kanaler på vardera sidan. Dessa måste vara fria för koksning och andra orenheter. Här kan man mycket väl använda stålborste till rengöring. Slitsarna kan rengöras om nödvändigt med bågfilsblad - se videon.

Skruvarna som används är syrafasta philipsskruvar med fasad skalle, och syrafast mutter. Finns att köpa på järnvarubutiken, eller biltillbehörsbutiken. Kan även finnas hos röris.
Senast redigerad av bergatorparen den ons 08 dec, 2010 12:20, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fast jag kan inte köpa några muttrar nu ju, utan att veta vad det är för sort och dimension? =/
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Så sant. Därför ringer du röris och frågar - se :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ringer röris och frågar vad? 'Hej har du muttrat till min brännkopp, jag vet inte vad det är för sort?' ;)

Tror inte riktigt det funkar?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Men köp några M4, M5, M6, M8, M10 skruv+mutter, de kostar inte många kronor och är ändå väldigt bra att "ha hemma".

Passa på o köp riktiga blocknyklar i storlekarna 8,10,12,13,14,17 så klarar du dig långt, förresten ta gärna 2st av 10,12,13,14.
Sen en uppsättninng bra mejslar i olika storlekar, stjärnisar finns i två varianter, pozidrive och phillipshead, ja du behöver båda och ja du sabbar skruven om du använder fel.

Herregud, har ni inga prylar alls hemma och bor i hus på landet???

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Du antar att bara för att jag inte har några fasta blocknycklar så har vi ingenting? Lite väl fördomsfullt väl?

Skruvmässigt så kanske jag har fullt passande skruv till pannan, fast jag kan tyvärr inte nog för att med ögat där de sitter nu avgöra varken om det är rätt sort jag har, eller vad det är för storlek. Men jag antar kallt att jag är förlåten för det, på samma vis som jag förlåter dig för att du inte vet hur man kopplar en infusionslösning eller kan göra en beteendeanalys ;)

Och 'åk och köp lite av varje' så javisst, men då det är 3½ mils enkel väg till 'skruv & mutterhandlaren' så känns det vettigare att få bort eländet först, och sen köpa rätt skruv/mutter, än att riskera att ha köpt fel. (Alltså om jag ska köpa på måfå).

Och tro det eller ej, jag vet skillnaden på pozidrive och philips (det är philips på pannskruvarna), och har båda sorternas mejslar. Jag är - för att citera mammas fd sambo - ett sånt där 'mekanikeryngel' ;) Dvs jag är uppvuxen mer eller mindre i en verkstad, min far har eget företag och är mekaniker för specifika stora dieselmotorer. Dock, jag är NOLL intresserad av att 'skruva' i allmänhet. Alltså engagerar jag mig inte i att se till att ha kunskap att med en blick kunna säga att 'det där är en sån och sån skruv/mutter/bult'. Och heller inte att hålla ett välsorterat lager med allsköns skruv/mutter/bult. Utan jag brukar köpa vad jag behöver när jag behöver, och lagret består således av leftovers från det. Hitills har faktiskt aldrig ett såpass akut behov av exakt en 'sån och sån' skruv/mutter/bult uppstått. Inget behov av blocknycklar heller. Det här är således första gången jag fått problem. På 11 år i det här huset. Vilket väl får anses som ett ganska gott facit - men inte hjälper nu.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag kan och vill inte ta ut brännkoppen nu då pannan går (på sina 70 grader, suck..).

Men jag har en hel del sådana här, är dte någon av er som kan mer och ffa minns mer hur brännkoppens muttrar ser ut som kan avgöra på bild om det kan tänkas vara rätt/fungerande sort? De är 40 mm långa om det säger ngt. Skruvdiametern är mätt med måttband så risk för felkälla, 6 mm.

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nämen vi är det då väl inte fördomsfulla? Hur kan du ens hysa en sådan ryslig tanke? Bild

Och sedan sade hon att hon inte hade? Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nej, jag skrev att jag kanske hade/inte vet om jag har. Just för jag måste ta bort skruv, jämföra med skruv ur skruvlådan, prova sätta i - konstatera passar/passar inte.

Så är ju samma anledning jag inte kan titta på en skruv och säga 'sån har jag' som jag inte kan åka till skruvhandlaren och köpa rätt skruv bara efter att ha tittat på den. Jag måste ha ngt att jämföra med, och jag har ingen aning om vad M6 är, med ögat. Jag kan inte kolla ner i skruvlådan och ta upp en M6 t ex. Ni kan lika gärna be mig gå och hämta ett ögonmått, det kommer funka lika illa *s*

(Skruvarna på bilden är btw just 'leftovers' sen jag bytte ett hästtransportgolv för sådär 6 år sen.. Det är så jag bygger upp min skruvlåda, på diverse 'leftovers'. Som ligger helt osorterat ;))

Edit: Pannan har 'magiskt' och 'hux flux' nu tagit sig upp till 81 grader....
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan knallar och går igen, lika plötsligt som den fick problem komma upp i temp, lika plötsligt kom den igång igen.. Den sotar dock synglaset.

Har slagit av den nu, för att brännkoppen ska kunna svalna.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jaha ja?

Koppen isärmonterad (utan blocknycklar, men rörtänger är fina grejer), och så rena slitsar har nog aldrig skådats är jag rädd?

Det här är utan minsta rengöring, såhär såg den ut direkt när den togs isär

Bild

och http://img98.imageshack.us/img98/8659/panna19.jpg

samt http://img828.imageshack.us/img828/4176/panna20.jpg

Dock, så bergatorparen skrev: Nu vill du se två kanaler som löper nästan parallellt med matarskruven på vardera sidan om denna.
Eh, vardå?

Såhär ser 'nederdelen' ut: http://img109.imageshack.us/img109/9043/panna23.jpg

Och 'röret' som går in i koppen:
http://img140.imageshack.us/img140/8616/panna25.jpg

Är jag korkad, eller vilka då kanaler?

Har sotat åbäket igen med, bilder på hur det såg ut innan kommer snart.

Men vad gör man (jag..) nu då?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men vad i h-vete där va de ju inget skit heller :cry:
Nu då den är lös kan du ju testa att köra fläkten manuellt via test utgångar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar