Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tja, vem vet?

Det enda jag VET är att det senvintern 2010 INTE fanns något i skorstenspipan och pannan jävlades ÄNNU mer då än nu.

Samt att skorstenen är sotad den 16/11-2010.

Så, jag är beredd att säga nej, men jag kan ju inte sitta och garantera att det inte tillkommit något i pipan 'sen sist'. Problemen är dock exakt desamma som tidigare, när skorstenen bevisligen varit 'ren'.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag måste erkänna: Den där brännarkoppen var avsevärt enklare konstruerat än vad jag trodd. De flesta koppbrännare brukar ha två stycken kanaler - här är det en. Jag erkänner att jag hade fel beträffande hur brännarkoppen såg ut inuti - men för vad det är värd: Vi har kunnat utesluta skit i luftkanalen teorin.

Jag får fundera lite och återkomma.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:Du försöker med andra ord säga att det är orimligt att det är ngt annat än fläkten/kretskortet som kan vara felet med spökpannan här?
Ja jag kan nog i det närmaste påstå det..

Skorsten sotad för 3 veckor sedan men kan iof blivit mycket avlagringar sedan dess men bör inte hunnit bli tätt iaf..
Pannan o brännaren polerad till nyskick ;)
Då finns det igentligen bara kvar fläkt/elektroniken i brännaren om det mot all förmodan skulle ha blivit tätt i skorsten men då skulle de ryka in om man tex öppnar asklådan el skruvar bort synglaset under drift men lågan från en ciggtändare sugs ju in o då kan de inte vara tätt.. :?

Hmm jag måste försöka få tag på en mätare så jag kan mäta upp hur mycket ström som ges till fläkten vid typ 30/55/80%, Men då måste Alex få tag i nån som kan mäta hennes oxå för koppen o fläkten är ju lika i min..

Med tanke på att det är en 15 kW brännare förstår jag att de inte gick köra med 20% matning, Det lägsta jag testat o får hyfsade värden är ca 8 kW inmatad effekt vilket är ca 2 kWl lägre effekt än Alex har nu..
så 9-13,5 kW inmatad effekt bör man hålla sej inom med den brännaren o pannan, Det gör 310-470 gram/10 min..
Nu körs ju brännaren med 435 gram/10 min så det ska inte vara något problem med sotning iaf men därimot skulle jag få ett ruskigt luftöverskott med 70% fläkt även fast jag kör med 83% matning (560 gram/10 min) så hela pannan skulle vara kritvit invändigt..

Mina värden stämmer ju för Bionet ägare som fått sina brännare utbytta till bequem 15/20D så då borde det ju göra det här oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Det är bara frågan, hur blev den sotad?
Testa med stoppa in lite tidningspapper (en sida räcker) i rökröret till skorstenen, och tänd eld på papperet med en tändsticka, då ska bara fräsa till i skorstenen när papperet brinner upp och det är bra drag.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den sotar och har orange låga på 100% fläkt.. Såg ingen visuell skillnad alls på lågan med 70% alt 100% fläkt. Pannan når inte upp i temp, utan står och hackar på 70 grader (börv 80)

För alla eventualiteters skull mätte jag matningen. Tre gånger i rad.

Första 388 gr/10 min.

Andra ggn 403 gr

Tredje gången 371 gr

Jag är väl en viss felkälla kanske, men diffar värdena 'normalt' mkt eller ser det knas ut?

Efter mina 3 mätningarn, dvs kanske 40 minuter senare än jag började skriva det här, så poff når pannan upp i 75..

Tillägg: André - har du glömt att det är 380 gr/10 minuter det är meningen att den ska köras på? Eller var det din panna du pratade om med 4XX gram?
Senast redigerad av AlexandraW den ons 08 dec, 2010 20:54, redigerad totalt 2 gång.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den blev extra noggrant sotat eftersom en av killarna som var med och mätte i senvintras pga krånglet då, även var en av dem som kom och sotade.

Så jag tror som jag sagt tidigare att vi kan släppa att skorstenen under alla år ska ha mygelsotats och att INGEN upptäckt och påpekat det, att ALLA sotarna från sotningsdistriktet fuskar, och att de INTE påpekade det ens när de var här och filmade och mätte drag osv.

Däremot har det varit olika bra hur de sotat t ex röret mellan panna och skorsten, men det sitter väl i hur bra de 'kan' pannan. Vissa ber om hjälp med hur man tar ut brännkoppen, andra 'jaså en sån här' och tar ut den. Men som sagt, att samtliga, 2 ggr per år i en herrans massa år skulle ha fuskat med sotningen och ingen sagt ngt - det känns mer otroligt än att vi har ett problem med själva brännaren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då kan man nog börja luta sej mot att det är fläkt/elektronik problem som iaf styr fläkten för oavsett om det matat in 700 gram på 10 min skulle 100% fläkt vara för mycket..
Med 695 gram/10 min brukar 50-52% fläkt vara lagom..

Det kan lätt skilja mellan olika matningar då den bara matar så sällan med 50% men dom skillnaderna du fått är ok..
Det rör sej om 10,7-11,6 kW i inmatad effekt (9,6-10,4 kW uteffekt) så det verkar ju va som det ska o ska inte behöva mer än ca 27% fläkt om allt är som det ska, Så är det hos mej iaf o vi har ju samma fläkt o kopp..

Känner du inte något att fläkten suger nånting??
Om du känner vid hålet där man ser att det är damm i fläkten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det där med elda tidningspapper, var det tänkt under drift (hua) eller när den står still?

Den har nu, magiskt, nått upp i temp och slagit ifrån. Jag skruvade av locket på röret som går till skorstenen och studerade rökslingor som for upp i skorstenen. Sen skulle jag elda tidningspapper. Jag gav upp efter att ha försökt 5 ggr. Först bara blåstes lågan ut när jag skulle tända, sen när jag tände utanför men så fort som möjligt försökte få in pappret så endera blåstes lågan ut, eller så 'försvann' pappret mellan mina fingrar (i aska).

Jag provade sen hålla en cigarettändare vid rörets mynning. Lågan blåstes ut blixtsnabbt varenda gång.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag har ju hemskt svårt att känna på något 'specifikt' ställe, den sitter ju hemskt avigt till när brännaren är inskjuten. Men jag känner ju framför den del som syntes på fotografierna. Men jag kan inte lägesbestämma exakt.

Och jo, jag känner blås där, men det är mer 'blås' när hunden flåsar, dvs det är typ som en 'ljum bris'. Men, kan känna lite nu och då och se om det känns olika. Nu är den på 76% fläkt eller något, jag tog ner den från 100%, det hjälpte ju iaf inte och om fläkten är defekt är det synd att bränna upp den innan jag fått tag i en ny tänkte jag.

Det här att det funkar ibland, kan det fortfarande 'bara' vara fläkten, eller tyder det mer på att det är kretskortet?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lågan sugs ut??
Det va alltså bra drag?

Du skulle ju kunna testa att köra 100% fläkt för det är nått galet med den delen o sänka mtningen till 42%, Då SKA den gå mindre fet men ändå ge en effekt på 8-9 kW för man vinner inget på att mata in mer o att den sotar..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pappret är för dom som inte har haft "eld i pipan" i ett halvår, du kan bara glömma det.

Är draget så eländigt att man behöver skjutsa på med dessa dumheter är det ändå dags att montera en rökgasfläkt men har man haft eldat ett par gångar under veckan behövs det helt enkelt inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Då har du drag i skorstenen,jag tror vi har nämt tidigare att det kan vara strul med styrkort på brännaren eller så är fläkten som börjar bli dålig.
Har du någon som kan mäta lite på fläkten så vore det bra.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ja, jag kan inte tolka det som annat än bra dag, ciggtändarlågan la sig i 90 graders vinkel in mot röret och slocknade tvärt, dvs den ville med 'fart' sugas in i röret, och det med besked. Sen vet jag ju inte hur mycket som krävs för att 'blåsa ut' (eller 'dra ut') en ciggtändarlåga då, men..

Kan man skruva av det där locket under drift eller blir det obehagliga överraskningar då? Annars kan jag ju kolla om det ryker in där om/när jag skruvar bort. Nu stod ju pannan still.

Ingen risk man eldar upp (i meningen kör slut på den, inte att den de facto börjar brinna) fläkten om man kör den på 100% då, om den är defekt menar jag?

Jag har rent tekniskt någon som kan mäta strömmen på fläkten, MEN det kommer ta en halv evighet innan han (även känd som min bror..) masar sig hit. Således tänkte jag hoppa över det steget och imorgon ringa installatören och be om en ny fläkt, och be installatören att försöka se till att ariterm betalar den (annars får väl jag göra det). Iaf förr vet jag att installatören hade extrafläktar hemma. Det var typ det och optovakter och lite annat 'smått' som tydligen var det som oftast behövde bytas.

Funkar det inte byta fläkt får jag väl påbörja projektet 'ge mig ett nytt styrkort nu för i h*lv*t*e!' (riktat mot Ariterm även om jag ska gå via installatören).

Men känns ju som jag har mer kött på benen nu, när jag kan ringa och säga att 'nu är det såhär och det här och det här är gjort, fläkten?'
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Bra Alex! Änteligen så reagerar du som man ska ring installatören och säg att en ny fläkt omgående låt honom byta den och stanna kvar tills ni har testat den priset ligger runt 1100 kr för ny fläkt och det kan han käbbla med ariterm det är hans problem bara det löser ditt problem.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fläkthelvete...

42/100 ledde till en tunn, förtvivlat fladdrande låga och allmän 'gnistyra' därinne, dessutom började pannan tappa i temp.

Jag provar nu med 42/70 får vi se, det ser inte så himla mkt bättre ut genom synglaset än det ovan, men ska ge det en stund.

Tänkte om jag hittar ett läge som ser ut att vara 'lagom med fläkt', och så kollar jag till det nu och då, och sotar det eller om det börjar se gult/orange ut så drar jag upp fläkten. Dels får man ju då svar på om inställningarna 'håller' eller ändrar sig, och om jag måste dra upp fläkten och det inte hjälper, då svarar ju inte fläkten som den ska, iom att det NU gick att nästan släcka lågstackaren med 100% fläkt. Fel tänkt?

Ska jag försöka få BÅDE styrkort och fläkt direkt? Eller kan det som jag frågade innan vara 'bara' fläkt om den går med lite hipp som happ hastighet??
Skriv svar