gogu skrev:
Det här med höjden verkar bli ett problem. Min nuvarande panna är bara 1100 hög och rökröret går in på 1300cc
Niben kan gå in om jag tar bort den drygt 8cm höga gjutna plattan som pannan står på idag.
Med pellux klara du måtten om du hackar bort plattan.. Den har cc 1360 så med dom juster bara fötterna på 20-40 mm kommer du rätt så exakt i höjd..
Såg en sak till med pellux den har elpatron standard de har inte janfire..
Väljer du en undermatad brännare (ecotec/thermia) är den bara att bulta dit..Inga distanser el dylikt.. Du får kanske info om hur den combinationen blir av TidlundNKPG inom kort..
Om du beslutar dej för en pellux så fixa motdragslucka direkt då du beställer pannan..
Har tänkt på att pelluxen borde va rätt bra pellets panna då den har 180 liters vatten volym..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gogu skrev:
Det här med höjden verkar bli ett problem. Min nuvarande panna är bara 1100 hög och rökröret går in på 1300cc
Niben kan gå in om jag tar bort den drygt 8cm höga gjutna plattan som pannan står på idag.
Med pellux klara du måtten om du hackar bort plattan.. Den har cc 1360 så med dom juster bara fötterna på 20-40 mm kommer du rätt så exakt i höjd..
Såg en sak till med pellux den har elpatron standard de har inte janfire..
Väljer du en undermatad brännare (ecotec/thermia) är den bara att bulta dit..Inga distanser el dylikt.. Du får kanske info om hur den combinationen blir av TidlundNKPG inom kort..
Om du beslutar dej för en pellux så fixa motdragslucka direkt då du beställer pannan..
Har tänkt på att pelluxen borde va rätt bra pellets panna då den har 180 liters vatten volym..
Det får bli en pellux, Den har ju sina fördelar mer varmvatten osv sen får den ju som sagt platts och det är ju kanske den största fördelen jämfört med janfire
Så då är frågan vilken brännare man ska köpa Thermian verkar ju helt klart intressant!
gogu skrev:
Det får bli en pellux, Den har ju sina fördelar mer varmvatten osv sen får den ju som sagt platts och det är ju kanske den största fördelen jämfört med janfire
Så då är frågan vilken brännare man ska köpa Thermian verkar ju helt klart intressant!
Pelluxen är även billigare inte helt fel de heller..
Jepp thermian ä bra..
Kan tänka mej rengöring av brännarkopp o panna varannan månad..
Tömning asklåda 1 gång/mån på vintern..
Kör du pellets över sommaren så rengör hela anläggningen i början på maj så klarar du dej till i börja på oktober minst..
Har själv kört drygt 3 mån nu o rökgastempen har stigit 6 grader o brännaren säger att 13 av 33 timmar är förbrukade innan nästa sotning..
Pelluxen är även billigare inte helt fel de heller..
Jepp thermian ä bra..
Kan tänka mej rengöring av brännarkopp o panna varannan månad..
Tömning asklåda 1 gång/mån på vintern..
Kör du pellets över sommaren så rengör hela anläggningen i början på maj så klarar du dej till i börja på oktober minst..
Har själv kört drygt 3 mån nu o rökgastempen har stigit 6 grader o brännaren säger att 13 av 33 timmar är förbrukade innan nästa sotning..
Känns lite farligt att köpa begagnat man vet ju inget om hur den har gått och om man kan lita på försäljaren
Det låter som lagom mycket jobb med panna+brännare iaf en ggn per månad är ju helt ok eldar man med ved lär man ju aska ur stup i kvarten
En ny bequem kostar i umeå ca 20000:- inkl montering, injustering, lillamotorn med 2 metersskruv o veckoförråd.. Men söderut ligger priserna högre 24-30000:- vad man sett..
Mr.pellets tar 25000:- + 1500:- injustering..
En 5 mån brännare har ju garanti i 1,5 år till Så det är nog ingen fara..
Om du skaffar/bygger bulkförråd så blir det riktigt bekväm anläggning till ett hyfsat bra pris..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu är pelluxen nerlyft i panrummet o väntar på installation
Brännaren skulle jag få om 1,5 vecka eller nåt. Skall fundera nu i helgen vad jag behöver beställa för rördelar för att koppla ihop det hela o sen blir det antagligen en beställning till rinkaby på måndag.
Behöver man nå mer?
En rökgastermometer kan ju vara bra att ha.
Behöver man dragbegränsare? Min skorsten har ett 90 rör i sig och är 11 meter lång.
Tänkte köpa en motdragslucka också men det finns inte i rinkaby tyvärr
Blir skönt när det hela är instalerat o klart. Gillar inte att riva i gamla rör
gogu skrev:Skall fundera nu i helgen vad jag behöver beställa för rördelar för att koppla ihop det hela o sen blir det antagligen en beställning till rinkaby på måndag.
Behöver man nå mer?
En rökgastermometer kan ju vara bra att ha.
Behöver man dragbegränsare? Min skorsten har ett 90 rör i sig och är 11 meter lång.
Tänkte köpa en motdragslucka också men det finns inte i rinkaby tyvärr
Spara inte på avstängningskranar.. En till varje rör..
Brännaren har rökgastermometer så du behöver bara borra ett hål där rökröret kommer upp ur pannan..
Själv klart ska du köpa motdraglucka/dragbegränsare nibe kör med tigerholm dragbegränsare.. Den sitter på sotluckan på rökröret..
Du kan höra direkt med tigerholm om dom är billigare än nibe..