Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fast André ansåg ju de värdena var helt inom felmarginal/rimliga?

Dragmässigt kan jag absolut köpa det, det knepiga är väl mest att det bara händer ibland. Dvs ibland är pannan (tillsynes) immun mot ev ojämnt drag, och ibland påverkas den? Även under (tillsynes) likartade förhållanden.

Men lär ju visa sig närmsta dagarna hur stor skillnad fläkten gör/inte gör, och förhoppningsvis blir det ju nytt styrkort om nån vecka. (Förhoppningsvis för jag är mer än milt skeptisk till tidsaspekten när ariterm ska skicka grejer... Sist tog det 3 månader.. Men, förhoppningsvis så kommer kortet nästa vecka.)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

... annars lär någon tända en riktig korvgrillningsbrasa under deras arslen Bild så att de vaknar till dådBild=>Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

André skrev: Det kan lätt skilja mellan olika matningar då den bara matar så sällan med 50% men dom skillnaderna du fått är ok..
Det rör sej om 10,7-11,6 kW i inmatad effekt (9,6-10,4 kW uteffekt) så det verkar ju va som det ska o ska inte behöva mer än ca 27% fläkt om allt är som det ska, Så är det hos mej iaf o vi har ju samma fläkt o kopp..
Prova detta tills han dyker upp. Jag har själv 25% fläkt till 10kW inmatad effekt.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Legat på 50/32 sen 10 imorse, verkar fungera hyfsat. Hade ju 50/30 ett tag men den kom inte upp i temp och var allmänt bråkig då. Kan ju prova sänka igen, men tänkte ge 50/32 ett dygn om det inte börjar krångla. Än har inte synglaset sota, men lite intresserad vad som händer inatt.

Men ska prova 27% sen så får vi se =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så nu har man hunnit med lite barnkalas städning tv montering mm :D
Trodde inte man skulle kunna klarar sej 3 dygn utan att ens starta datorn men har man inte tid o fullt upp med annat går det faktiskt..

Hur ser det ut med sot i pannan??

Om det inte sotar o sotluckan är vit/ljusgrå på insidan testa med 55% matning o 35% fläkt, Kan gärna mäta med vågen o se om den ger runt 450 gram/10 min..
Blir allt som det ska så kan fläkten ska sänkas till 30/31% om brännaren drar 450-460 gram/10 min..

Har bara ögnat igenom det som skrivits sedan fläktbytet som verkar ha bra flås mot den förra, Såg även om askan som låg i röret som sögs in i pannan då synglaset plockades bort vilket tyder på riktigt bra drag o som kan göra att en dragbegränsare vore en bra investering senare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den sotar synglaset, och är svart på insida sotlucka. 'Mer' har jag inte kollat. Väldigt olika låga när jag kollar lite nu och då, och lite olika hur den sotar med (dvs om det tar X eller Y tid innan det syns sot)

Går på 50/33 sen imorse, men ser ingen skillnad.

Håller värmen gör den dock, och hade inga problem hänga med från -12 till -3 och ner till -14 och sen upp till -7 igen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm 50/33 o den sotar ändå.. :?
Testa med 35% fläkt o räcker inte de så öka med 2% till..

Att det blev olika resultat med mätningen som gjordes förra veckan med 371-403 gram det är inom fel marginalen om man så säger, Det behövs bara att man startar tidtagningen olika t.ex för 30 gram är inte så många pelletsar mer el mindre o gör 0,9 kW i inmatad effekt mellan lägsta o högsta värdet.. Med fläkt som går som den ska så gör det kanske att Co2 pendlar 0,5-1% o ska inte göra att pannan sotar så mycket..
Inmatade effekten är med ovan angivna värden 10,7-11,6 kW o ska då med rätt syre mängd ge ca 9,8-10,7 kW uteffekt.. Pannan är riktigt effektiv enligt tester o med dessa effekter klart inom vad den ska klara även om Ariterm försöker påstå att så är fallet, Det som skulle hända om den vore förliten är att den inte skulle orka hålla varken panntemp/innetemp då det är som kallast men den ska inte sota som den gör om man inte skulle köra den med panntemp på 40° el så..

Att du har bra/mkt bra drag ska snarare göra att den går med luftöverskott utan motdragslucka vilket gör att den inte ska sota även om du ställde ner fläkten lägre än den bör vara..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur går det?

Hoppas du inte frusit ihjäl :shock:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nejdå, det är varmt och trevligt. Jag har låtit den gå kvar på 50/33, ville se om den tänkte börja larma för optovakt, få problem hålla temp osv. Men nix.

Ska strax fylla pellets, och då göra ren synglas osv, och ställa upp fläkten till 35 får vi se.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så den har iaf gått sedan du bytte fläkt utan att du sotat el att pannan/brännare stannat?? :D
Såg att det va em/kvällen den 10:e du bytte fläkt
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Stämmer alldeles utmärkt det, den har tuffat på, hållit värmen osv. Sotat synglas och så har den ju, men den har inte stannat/rykt in/inte haft problem med att den inte kommit upp i temp eller några andra symptom.
Och då har vädret ändå provat den lite. Det har kastat vilt mellan - 15 och minua 5, den har snällt hållit tempen.

Jag sotade och askade förresten ur innan jag fyllde pellets. Och det var iaf inte lika mkt sot och inte lika kolsvart 'fuktigt' som innan. Fast det var def inte vitt heller. Men åt det grå hållet, och 'torrare' och lättare. Både askan och sotet i pannan. Optovakten kristallklar.

STällt 35% fläkt nu.

Nu är det dock rena värmeböljan - tyvärr. Minus 3 till 5 grader dygnet om.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter helt klart som ett steg i rätt riktning iaf :D
Ta gärna kort efter några dygn med 35% fläkt så man får se hur det ser ut i asklåda under sotluckan o i rökkanalerna i pannan..

Jag hoppas verkligen att den kommer att börja fungera som den ska så du bara behöver sota pannan o brännaren samtidigt som du måste tömma asklådan efter ca 800-1000 kg pellets som det ska vara då den går som den ska :wink:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Aska så sällan? Seriöst? Då behöver man bara aska en gång/pall ju? =)

Nu askade jag ju ur när jag skruvade isär brännkoppen, och sen idag då. Asklådan var nästan full.

Fixar bilder om några dagar då =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja enligt killen jag hade mailkontakt med som körde likadan panna o brännare tömde asklådan o sotade pannan efter varje pall, Det bör stämma ganska bra då dom med Biomatic pannorna som har 50 l asklåda kör 1,5-2 ton mellan tömningar av asklådan, Samma brännare i dom pannorna som du har nu
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

WTF!

Fyllde i 5½ säck pellets på fm den 14:e. Nu när jag passerade pannan lyste ilsket röd lampa och 'alarm pellets saknas'.

Den har alltså käkat 5.5 säckar på 2½ dygn! Det är nästan 2½ säck/dag, och det har ju inte ens varit kallt??
Skriv svar