Internmotor 15D slut?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ninetoes
Frö

Internmotor 15D slut?

Inlägg av ninetoes »

Nu är det problem med brännaren igen!

Igår morse vaknade sambon av att det var kallt i huset, hon sprang ner och kollade brännaren som hade stannat. Eftersom den inte gick igång så kom hon upp och väckte mig.

Det visade sig att internmotorn inte orkade dra runt eftersom det var för mycket sintring i brännkoppen. Efter att jag rengjort och monterat ihop skulle jag provköra. Fyfan vad det låter! :evil:

Vi var bortbjudna på middag så jag tänkte inte så mycket på det förrän det var dags att sova. 4.30 i morse vaknade jag (varför händer alltid sånt här på natten?) av oljudet...

Min slutsats är att internmotorn gått varm och på något sätt smällt bussningarna eller vad det nu är som bär upp den. Efter en snabb sökning här på forumet kom jag fram till att det bara är att slå till på en ny motor, vilket väl ändå skulle vara bra eftersom den nuvarande ändå har spruckit i växelhuset.

Mina frågor är då; finns det någon första hjälpen jag kan ge den för att få den att gå lite tystare i väntan på ny motor? Försökte spreja på lite smörjning på axeln men det blev nog ingen större skillnad. Det låter rätt mycket faktiskt och det är ju skönt att kunna sova...

Varifrån ska jag beställa ny motor? Finns på Pelletsbilen såg jag för 2695;-. Jag bor på Åland så någon återförsäljare/montör finns inte här.

Tacksam för svar!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ninetoes
Frö

Inlägg av ninetoes »

Tack för tipset!
Skriv svar