Olika "värdering" av brännareffekt?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:Ja, det stämmer, den ska enligt uppgift då gå på 80%. Matningen är 72% nu enligt displayen. Troligen måste vi öka effekten MER när det blir riktigt kallt. Det viktiga är att det GÅR att göra det. Det är klart att det går mer pellets och rökgaserna förstås blir varmare men tills jag hunnit åtgärda husets större läckor (vinden?) så får jag nog vackert försöka hålla värme i huset på det här viset.

Om man sätter matning på 100% och fläkt på 100% så är den således inställd på 20kW?
Det är bara att brassa på :D
Du är ju införståd med att det naturligtvis kommer gå mer pellets men ni ska ju inte behöva frysa, Isolera får ni göra sen då det är lättare att bara öka effekten till att börja med.. :wink:

Ja enlig manualen så ska de bara vara att öka till 100% både matning o fläkt men inte fel att kontrolera detta med mätning av rökgaserna så att de blir rätt förbränning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
krej
Gallringsobjekt

Inlägg av krej »

mt4base skrev:Ja, det stämmer, den ska enligt uppgift då gå på 80%. Matningen är 72% nu enligt displayen. ...

Om man sätter matning på 100% och fläkt på 100% så är den således inställd på 20kW?
Nu antar jag att brännaren står på 16 kW, d.v.s. 80% fläkt? Isåfall är din brännare injusterat till lite magrare matning, 72%. (Det kan du kolla i menyn "Inställningar -> Drift -> Matn. just" (om jag kommer ihåg rätt)).

Matningen ställer du inte in direkt. Man ställer in fläkt-hastighet, och en justerings-paramter på matningen. I ditt fall kanske justeringen står -10%, och då räknar boxen ut rätt matning i förhållande till fläkten, detta är vad som visas på skärmen. Så, inga problem att ställa fläkten på 100%.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Skriv svar