KMP PX21 tänder inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cohan
Ungskog

KMP PX21 tänder inte

Inlägg av Cohan »

Jag har problem med min KMP PX21 som inte vill tända. Har mätt upp tändelementet och det är OK. Bytte även för säkerhets skull men det fungerar ändå inte. Har bytt triac utan att det hjälpte.

Söker man här i forumet får man tips om att det kan vara glapp, men jag har inte riktigt förstått var glappet i så fall ska vara.

Nån som kan tipsa om var jag ska leta felet?
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ta bort pelletsslangen ur brännaren ..sätt en hink eller knyt en kasse på slangen så att pellets hamnar där .....vik ut eller ta ur brännaren ur panna så att du ser in i brännarröret ..raka ur aska ur röret så att du ser elementet genom brännarröret ...nu drar du igång pannan och väntar tills tempen i pannan sjunker till det tal att pannan drar igång och du märker att skruven nu matar fram stardos ...nu ska du titta in i brännarröret och se om elementet blir röd straxt innan fläkten börjar blåsa lite mjukt ..blir inte elementet röd då vet du att du ska börja felsöka baklänges ..nu vid nästa uppstart på samma sätt som förra så mäter du om elementet får spänning ..kommer det ingen spänning till element så gör du lika start igen och mäter på lågvoltsidan på tyristorn och ser om den får spänning från kortet ...eller om du har möjlighet så provar du med en ny tyristor.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du gör som notti skriver så mät det du får i påsen,så får du fram startdosen du har inställd nu.Bör vara ca 3-3,5dl.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om man inte tänkt mäta startdos, så kan man bara dra ur sladden till matarskruven.

Med kåpan av, så syns ljuset från tändelementet på golvet om det inte är alt för ljust i pannrummet. Tänk på sladden till matarskruven.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Cohan
Ungskog

Inlägg av Cohan »

Pelletsmatningen fungerar som den ska.

Vissa uppstarter glöder elementet, vissa gånger inte. Har skruvat och micklat med alla kabelfästen jag hittat, men inte kunnat hitta något glapp.
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du justerat röret som omsluter elementet så att det inte ligger för långt fram så det täcker hålet.Likaså kolla att röret är centrerat mot hålet i inre röret.
Har du senaste processorn där elementet börjar glöda före startdos?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Cohan
Ungskog

Inlägg av Cohan »

Det kan tänkas att elementet ligger för långt fram, men det borde ju inte inverka när jag testkör brännaren utanför pannan - även då är det slumpartat om elementet börjar glöda eller inte.

Processorn är den senaste.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag får 121 ohm på mitt reservelement.
Hur kollar du med brännaren på golvet?
Är pannan kall när tempgivaren sitter i pannan?
Hur är uppstarten?Börjar elementet att glöda och sen börjar fläkten att gå igång lite lätt?Om du efter en stund lyser med en ficklampa på fotocellen,slocknar elementet då?
Pelletseldare sen -00
Cohan
Ungskog

Inlägg av Cohan »

Jag har 125 ohm på standardelementet och 81 ohm på PTC-elementet.

Jag monterar lös brännaren på samma sätt som om man ska byta element och låter den stå på golvet i det skicket. Utan ström till matarskruven startar jag då brännaren och konstaterar att ibland glöder elementet innan fläkten startar och ibland inte.

Pannan (vattentemperatur) är runt 40 grader.

Elementet börjar (oftast) glöda och sedan startar fläkten försiktigt. Har inte testat att lysa med en ficklampa på fotocellen. Får testa det och se vad som händer.
Cohan
Ungskog

Inlägg av Cohan »

Tror jag lyckats lokalisera felet till trasig triac och att jag på något sätt lyckades sätta kabeln snett när jag bytte till en ny så att elementet då aldrig fick kontakt.

Nu har jag istället problem med matningen, men det blir en egen tråd.
Cohan
Ungskog

Inlägg av Cohan »

...eller inte... Pelletsbrännaren stannade igen, och har sedan inte lyckats tända eld på startdosen.

Jag är efter att ha läst runt på forumet tveksam till om det sitter en dragbegränsare i systemet, vilket kanske är ytterligare en bov i sammanhanget. (Jag inbillar mig att brännaren har svårare att lyckas med att tända i kallt och/eller blåsigt väder)

Kontroll att det verkligen finns en dragbegränsare och varför inte en ny brännare? :wink:
Skriv svar