Dags att byta slussvingar??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Dags att byta slussvingar??

Inlägg av Becker »

Jag har ju fått dragit på fläkten endel extra för att pannan inte ska sota. Och idag kommer sotaren, så jag kopplade bort mitt veckoförråd och rullade bort det, (smidigt att ha plats när man ska sota :) ) Samtidigt kör jag fläkten för att elda upp det sista i brännaren. Och om jag då sätter handen för där slangen normalt sitter så ändras ljudet på fläkten... Är då slussen så pass otät att det är dags att byta vingar. Jag har inte märkt något problem med rök.

Hur mycket måste jag demontera brännaren för att byta vingar? Kommer man åt "uppifrån" ? Eller måste slussen ut?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Impellern måste ut.

Jag lossade kugghjulet på nedersta skruven. Sen lossade jag plåten från slusshuset och drog allt bakåt. Motorn, kedjan, nedre kugghjulet och slussimpellern följer med.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ljudet ändras då man sätter för handen även om inte slussen är slut, Det är om man börjar få larm om kontrollera sluss/optovakt el att den ryker in som man måste byta..
Därimot kan det vara dax att vända på dom, Kan klara dej flera år till bara genom att vända på slussvingarna :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar