Tjänar jag nått på att ha acktanken kvar ?

Skriv svar
bulan
Ungskog

Tjänar jag nått på att ha acktanken kvar ?

Inlägg av bulan »

Morsning !

Har idag en Euronom panna (V30UB, typ kombipanna) med 100 liters pannvattenvolym. Till detta finns en 650 liters dåligt isolerad (50 mm mineralull) acktank utan laddomat eller termisk ventil. Acken laddas genom att det på returen mellan ack och panna sitter en cirkpump som går konstant (styrs av/på med strömbrytare). En PX21 brännare kommer med stor sannolikhet att monteras i pannan. Idag kör jag med olja.

Min fråga är nu om jag ska behålla acktanken eller inte ? Vad tycker ni ?

Själv skulle jag vilja plocka bort den då pannrummet är väldigt litet, bara 2 x 2 meter, och jag hade tänkt att placera veckoförrådet där acktanken står. Alternativet är ju att peta dit en laddomat 10, försöka förbättra isoleringen av acken och placera förrådet utanför pannrummet.
Pannans vattenvolym är ju i största laget för att köras mot acktank men i minsta laget för att få vettiga gångtider på brännaren.

Tilläggas ska att systemet enbart ger radiatorvatten dvs iget tappvarmvatten. Pannrummet ligger i garaget med tvårörskulvert in till huset (enplans 125 kvadrat byggt -83). Inne i huset finns en elberedare för vv. Motorstyrd shunt sitter i pannrummet.

Tack på förhand,

Bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle nog behålla acktanken o isolera den bättre skaffa laddomat 10 el 21.. Som du är inne på så är 100 liter nästan lite utan ack men nästan mycket för acktank.. :?
Om du har/kan koppla så du får självcirkulation mellen panna o acktank så bör du ta laddomat 21 då den har självcirkultions funktion de har ej 10:an.. Det kan va lönsamt annars med ett återvinningskoppel då tas värmen först ur pannan sedan acktanken..
kolla här http://www.termoventiler.se/upload/doku ... vkop_w.pdf

Om du har värme i garaget kanske du kan koppla så att värmen dit tas direkt från pannan.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Varför inte sätta in en acktank med beredare eller slinga i huset istället, behåll pannan i garaget och montera separata shuntar för hus och garage.

Fungerar det?
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Skriv svar