Är det typ kolbitar i asklådan (halvförbrända pelletsar) så går den förmodligen med för lite fläkt så den inte hinner förbränna pelletsen utan koppen går överfull så pelletsen trycks ur innan den är förbränd..
Med 30-40% fläkt orkar de inte blåsas ur oförbrända pelletsar bara av fläkten..
Skulle gärna få ta en närmare titt på dom nya biomatic pannorna, Matningen vet man ju inte stämmer mot äldre varianten så det kanske inte är samma med fläkt% heller
Kollade in i min panna under drift häromdagen då det va -22° pannan stannat på morgonen pga att jag inte tömt askan så optovakten va under askan
Iaf så fick pannan gå på 16 kW (560 gram/10 min 34% fläkt) i 8 timmar innan tempen i kåken va 22° o allt vatten i acktanken va 79°, Kollade in då den gått i 7 tim via vedluckan (kört snart 2 ton sedan rengöring av brännaren) o glödbäddsnivån va då helt under övre slitsraden (sekundärluft)
Bör vara 2-3 cm upp till kanten då glödbädden ligger så lågt vilket ska mätas mer exakt vid rengöring innan jul
I äldre modellerna så behöver man 44-45% fläkt vid 18 kW (625 gram/10 min) o vid 20 kW (695 gram/10 min) krävs 50-52% fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd