Funderar lite...
Funderar lite...
Hejsan!
Funderar lite på att byta panna ,inte för att min panna är slut ,utan för att jag får väldigt bra pris på den nya pannan isåfall.
O pannan jag har nu är kanske inte den bästa för pellets (CTC 265B från -78)
Pannan jag får bra pris på är en Focus PE20.
Är den lite bättre eller mycket bättre än min nuvarande?
För det var en tanke jag hade också ,att det kanske blir något billigare drift på en sådan.
Har en TB Mini brännare som skall in i den isåfall.
Egentligen vet jag inte vad jag vill fråga,utan kanske lufta mina tankar lite bara.
Välkommen att lufta eraa tankar i denna frågan.
Mvh Anders
Funderar lite på att byta panna ,inte för att min panna är slut ,utan för att jag får väldigt bra pris på den nya pannan isåfall.
O pannan jag har nu är kanske inte den bästa för pellets (CTC 265B från -78)
Pannan jag får bra pris på är en Focus PE20.
Är den lite bättre eller mycket bättre än min nuvarande?
För det var en tanke jag hade också ,att det kanske blir något billigare drift på en sådan.
Har en TB Mini brännare som skall in i den isåfall.
Egentligen vet jag inte vad jag vill fråga,utan kanske lufta mina tankar lite bara.
Välkommen att lufta eraa tankar i denna frågan.
Mvh Anders
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Inget fel på
CTC 265 ...Inget fel på focus heller ...synd bara att det är liggande ytor i den måste nog sotas lika ofta so´m 265?
Vad får du för pris på focusen?

Vad får du för pris på focusen?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Focus PE 20 har en verkningsgrad på över 90 %, så med den kommer du nog att märka skillnad på pelletsåtgången alla gånger
Det finns många PE 20:or i drift idag, sannolikt eftersom de är servicevänliga OCH plånboksvänliga. Att brännaren är sidomonterat tycker jag är pro snarare än con eftersom det gör brännaren mer skyddat mot händelser i pannrummet. Det som inte sticker ut skadas mer sällan än det som sticker ut. Så PE 20 panna skulle jag mycket gärna vilja ha i mitt nästa hus.

Det finns många PE 20:or i drift idag, sannolikt eftersom de är servicevänliga OCH plånboksvänliga. Att brännaren är sidomonterat tycker jag är pro snarare än con eftersom det gör brännaren mer skyddat mot händelser i pannrummet. Det som inte sticker ut skadas mer sällan än det som sticker ut. Så PE 20 panna skulle jag mycket gärna vilja ha i mitt nästa hus.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nu till nästa fråga!
Pannan kom idag..
Nu ska den ner för en trappa på utsidan huset ,innanför en dörr ,ner för ett trappsteg ,o sen bara över en tröskel.
Vilket är bästa sättet att få ner pannan på?
Lägga brädor i trappan ,o låta den glida försiktigt ner?
Lite tips tack!
Pannan kom idag..
Nu ska den ner för en trappa på utsidan huset ,innanför en dörr ,ner för ett trappsteg ,o sen bara över en tröskel.
Vilket är bästa sättet att få ner pannan på?
Lägga brädor i trappan ,o låta den glida försiktigt ner?
Lite tips tack!
Hör med rörisen han har kanske en kärra som klättrar i trappor.
//Lövet
//Lövet

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Det har han inte tyvärr.
Det är inte mer än 7-8 trappsteg ,men det är lite låg höjd på ett ställe ,så pannan kan inte tas ner stående...därför tänkte jag att det var smidigt att lägga brädor i trappan ,knyta runt den så den glider ner kontrollerat.
Det löser sig alldeles säkert när man väl står där...
Det är inte mer än 7-8 trappsteg ,men det är lite låg höjd på ett ställe ,så pannan kan inte tas ner stående...därför tänkte jag att det var smidigt att lägga brädor i trappan ,knyta runt den så den glider ner kontrollerat.
Det löser sig alldeles säkert när man väl står där...
-
- Lärjunge!
Så!
Nu har jag baxat in den nya pannan i pannrummet...
Den är snygg! ,om man nu kan kalla en panna snygg...
Det jag funderar på är var rökgastermometern är?
Det står att det ska följa med.
Den enda mätaren jag kan kan se är tryckmätaren o en annan termometer ,som jag misstänker är pannans termometer.
Nån med PE-20 som vet?
Nu har jag baxat in den nya pannan i pannrummet...
Den är snygg! ,om man nu kan kalla en panna snygg...
Det jag funderar på är var rökgastermometern är?
Det står att det ska följa med.
Den enda mätaren jag kan kan se är tryckmätaren o en annan termometer ,som jag misstänker är pannans termometer.
Nån med PE-20 som vet?