Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter ju skit bra att askan va fluffig o fin så den bara gick blåsa bort :D

Med nysotat får du ändå bättre överföring av värmen till vattnet o då går de mindre pellets :wink:

Du verkar ju ha riktigt bra drag i skorsten o då är det klart värt att försöka skaffa en motdragslucka senare då kommer den gå ändå effektivare, Med högt drag sugs även mer aska med genom pannan :wink:

Då du sotar ta kort då o lägg ut för nu vill jag se, Nu borde det vara riktigt ljusgråt/vit under sotluckan då askan är så lätt o fluffig
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är en vanlig stektermometer som bör klara 200° iaf som du behöver, Ingen märkvärdig sak..

Blir det mildare så kommer du inte ha kallt inne iaf :wink:
Hoppas pelletsen räcker tills du får mer så huset inte behöver bli utkylt igen, Börjar den nu gå få att gå på effekt så du klarar dej då det är som kallast så är det helt klart värt att justera in låg läget på mindre matning som kanske gör att den ger runt 10 kW..
Då blir det bara då det är som kallast som den behöver ligga över maxeffekt :wink:

Kanske runt 55% matning o 38% fläkt el liknande på låg?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pelletsen räckte till klockan 22 igår.

Jag kom hem 22.30 och var lindrigt road av att ha en pall dumpad på stallplanen, och mitt i natten behöva få upp det för backen till huset. Men nu finns det igen. Ska mäta om, dock möjligen inte idag ;)

SOtat pannan. Inte lika mkt sot som tidigare, dock så *host* asklådan var bokstavligt talat PROPPFULL.. kan kanske förklara att det kom aska upp på rökgastermometern.

Hursom, här är bilder, som vanligt svårt få rättvisande på vild, men...
Idag var ALL aska/sot mycket lätt att bara blåsa/dammsuga bort. Dock så gick den nog fet sista dygnet, den sotade synglaset då, och på te x undersidan av sotluckan så 'övre' lagret sot var svart, under lagret mer grått.

Asklådan, som sagt överfylld =/
Men fin färg väl? Fluffig aska, grävde lite men hittade lite glödande aska men inga oförbrända pellets. Letade av förståeliga skäl inte så yvigt i den dock..
http://img638.imageshack.us/img638/8126/pannsot8.jpg

Insida luckan till röret till skorstenen. Svart, men gick att dammmsuga bort, helt torrt (inte sådär fuktigt)
http://img96.imageshack.us/img96/4205/pannsot1.jpg

Ovan nämnda rör
http://img510.imageshack.us/img510/1632/pannsot2.jpg

Undersida sotlucka, grått sot under övre lagret. Allt gick lätt att dammsuga bort
http://img812.imageshack.us/img812/8900/pannsot3.jpg

Kanaler, med tegelstenen kvar
http://img441.imageshack.us/img441/9161/pannsot5.jpg

Undersida tegelsten =)
http://img602.imageshack.us/img602/8130/pannsot6.jpg

Utan tegelsten
http://img827.imageshack.us/img827/9265/pannsot7.jpg
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Har btw ställt hög på 65/42 och låg på 55/35. Få väl ändra sen. Satt den att släppa 65 grader utvatten.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När ställde du låg på 55/35??
Tänkte om du gjorde det o den sotade sedan då ska du öka fläkten där el började den sota efter nylev av pellets??

Annars ser det ut som den gått ganska bra tidigare då de verkar bara blivit svart sot bara nu på slutet :)
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nu efter jag sotat den.

Innan har jag ju hela tiden sen jag fick hjälp i den här tråden kört samma på hög och låg.

Dock så 55/35 (på båda) fungerade ju utan sot på synglaset, men orkade inte hålla temp när det blev kallt, och sen när det blev kallt så 65/42 funkade utan sot på synglaset iaf någon dag (den började nog sota sen jag höjde till 66% matn).

Så jag tänkte helt fräckt, då jag inte trodde någon av mina räddande änglar (dvs ni) skulle vara här på julafton, att jag provar med de två och ser. Det är ju bara 9 grader kallt så jag tänkte att den borde ju inte behöva gå på 65/42 på både hög och låg?

Men bör/ska jag ställa den på annat vis så bara hojta!
Siffrorna är ovan är ju dock med agrolpelletsen, så möjligt det blir helfel med Boforssjöpelletsen. Men inte säker på jag hinner mäta idag.

Tillägg: Sota synglaset gjorde den med början natten mot torsdagen och under torsdagen. Dvs med Agrolpelletsen, men efter jag vridit upp den till 66% matning. Sen om det var det eller ackumulerad tid (dvs hade sotat då ändå) vet jag inte.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

De beror nog på att du har energirikare pellets el annan densitet så då matar den för mycket om man ser till fläkt% så då ska du sänka matningen..

Kanske bara 60/42 i hög?
Blir lita att börja om med inställningarna igen nu o då vi inte riktigt hann få till en lägre effekt innan det blev kallt så du va tvungen att öka..

Men till 42% fläkt verkade de funka bra om den drog ca 480 gram/10 min
O den började ju gå bra med runt 38% fläkt till 55-60% matning nånting men jag kommer inte ihåg om den drog runt 400-430 gram/10 min då..

Då den sotar som den gör nu ska iaf matningen sänkas för fläkten har vi nog nått ganska bra värden på så då ska den bara ge samma bränslemängd till den fläkten så ska den fungera som tidigare :wink:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nu tror jag du missförstod =)

Den gick för någon v sen på 55/35 på boforssjöpellets utan att sota. Sen tog boforssjöpelletsen slut och den fick nödköpt agrolpellets i måndags. Det gick bra på samma matning, tills det blev KALLT ute. Då orkade den inte upp i temp. Då mätte jag med agrol, och matningen höjdes i etappet till tillslut 65/42. Då sotade den inte synglaset alls. Dock hade den lite problem nå upp ändå, så då höjde jag till 66% matning, 42% fläkt. Sen tonade den synglaset, jag gjorde ren men den sotade om synglaset under dagen på torsdagen.

I torsdags, dvs igår kväll fick den boforssjöpellets. Matningen stod kvar på 66/42.

I förmiddags slog jag av den, sotade den, och sen startade jag om den. Nu går den alltså på boforssjöpellets. Och är ställd på 65/42 på hög och 55/35 på låg. Den har dock gått 30 minuter sen omstart. Så om den sotar på det med boforssjö eller ej, likaså om den fixar få upp värmen, går inte att säga än.

Men 55/35 har den gått förut på boforssjö utan att sota, dock annan leverans. 65/42 har den med agrol gått utan att sota.

Blev det mindre rörigt nu? =)

(Just nu, 30 min efter uppstart efter sotning, dvs kall panna, dock höll elen vattnet på 50 grader sålänge, så pannan startade med 50 grader) har den 66(75) panna och 65(65) utvatten.)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med 42% fläkt gick den fint med en förbrukning av ca 475 gram då du körde med 65% matning så försök mäta in så förbrukningen hamnar där på hög läget med fläkt 42%

Hittade att du hunnit köra med 55% matning tidigare o att den då drog 393 gram/10 min o du hade då hade 40% fläkt o då gick den bra..

Så justera så att den drar 390-400 gram/10 min på låg (kanske bara 50-55% matning med denna pellets)

Hög justerar du in så den drar runt 470-480 gram/10 min med 42% fläkt..

Det viktiga nu är att den inte sotar o stannar sen om den böirjar gå så pannan snarare är vit invändigt kan man testa med att sänka fläkten med 1% i taget
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok men det kans skilja mellan samma sorts pellets oxå men du kan köra 55/36 i låg o sedan kolla vad den drar med 65% matning i hög, Drar den mer än 480 gram/10 min så sänker du matningen tills du kommer ner dit o kör 42% fläkt
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tackar tackar.

Så om jag fattat rätt så hög = matning som ger ca 475 gram, och 42% fläkt på det. Och låg = matning som ger ca 393 gram, och 36% fläkt?

Hur nära matningssiffrorna måste jag komma, dvs vilket spann är okej, t ex 470 - 480 etc?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Just nu, efter 45 min sen uppstart, står den på 69(75) går på hög, utvatten 68 (65), rökgas enligt samma eländiga givare som innan 116 grader. (Jag glömde köpa stektermometer).

Ska prova mäta sen om jag hinner, nu kommer den ju slå över på låg och/eller hinna upp i temp innan jag är klar tror jag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:Tackar tackar.

Så om jag fattat rätt så hög = matning som ger ca 475 gram, och 42% fläkt på det. Och låg = matning som ger ca 393 gram, och 36% fläkt?

Hur nära matningssiffrorna måste jag komma, dvs vilket spann är okej, t ex 470 - 480 etc?
Exakt så menade jag :D

470-480 i hög blir det bra med 42% matning sedan kan du lägga dej på 345-355 gram på låg med 35% matning istället för mot 400 gram för annars blir det nästan samma effekt på båda lägena..

Med 350 gram blir det 10 kW o 480 gram 13,8 kW effekt..
Skulle den börja sota ändå så öka fläkten 1% i låg till 36% men jag tror inte den kommer göra de utan kanske snarare får sänka 1% men de får vi ta senare :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går den fet o sotar så blir rökgastempen låg därför den kanske bara låg på 116° nu men sänker du matningen så den drar ca 345-355 gram med 35% fläkt ska den inte sota
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Frågan är hur mkt man kan lita på den där rökgastempen. Igår morse hade den fnatt och larmade för maxtermostat rökgas (dvs över 250 grader). När pannan var kall och under uppstart.

Tog ur den och satte i den igen, och då tyckte den 80 grader rökgas, vilket nog var mer sant då.

Var ju på hög den gick när den sa 116 grader rökgas btw.

Nu när jag kom in från stallet gick den precis upp till 70 (pannan) och slog över på låg. Rökgas sa den var 108 grader. Det trodde inte jag på, så bara 'vickade' lite på mätaren i röret, och sen tyckte den 1 minut senare att det var 120 grader.

Så som sagt, vet inte hur mkt man kan lita så mkt på den. Ska bli intressant se om den tar sig upp det sista på låg nu, eller tappar ner.
Skriv svar