Pellet och el samtidigt?!
Pellet och el samtidigt?!
Min brännaren orkar inte riktigt gå upp vattentemoeraturen över 60grader i denna bittra kyla. Har därför slagit på el för att hjälpa brännaren på traven. Är detta vanligt? Något att rekomendera? Hur mycket el drar det? (bör poängteras att jag är nybliven husägare och försöker lära mig allt om värme)
Då måste du ställa upp termostaten på patronen så att den står på högre än vad brännaren orkar upp till.Annars ligger den bara i reserv ifall brännaren skulle t.ex.stanna.Vad den drar beror på hur "stark" den är.Lite grovt så är den på 6kW,så drar den det per timme.Läs av elmätaren när du går och lägger dig och kolla sen i morgon bitti.Räkna timmarna den varit på och läs elmätaren igen.
Kan vara att du skall justera upp brännaren,men ta det när du har tid.
Kan vara att du skall justera upp brännaren,men ta det när du har tid.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Vad jag vet är pellets en del billigare än el per kWh, alltså är det en dyr lösning att köra dubbelt.
Billigast ville vara att justera brännaren till den ger effekt nog.
Billigast ville vara att justera brännaren till den ger effekt nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Svårt att säga hur mycket el det drar, men dyrt blir det. Låt oss, bara för exemplets skuld, säga att du behöver 100 kWh/dygn för att hålla temperaturen uppe, men pelletsbrännaren endast klarar av 80, så vill idealiskt sett, elpatronen få putta på 20. Det vill kosta 26 kronor per dygn -teoretiskt- men då skall man ha en stadig hand när man ställer in termostaten på elpatronen.
Pellets + el vill i detta exempel då på 53 kronor pellets plus 26 kronor el, alltså 79 kronor/dygn. Enbart pellets vill kosta 66 kronor/dygn. Nu verkar dessa siffror inte så farliga, men av erfarenhet ved man att det gärna blir lite värre i verkligheten. Men skriv gärna in i din profil vad du har för panna, brännare och annan relevant info, så blir det enklare att ge bra svar
Pellets + el vill i detta exempel då på 53 kronor pellets plus 26 kronor el, alltså 79 kronor/dygn. Enbart pellets vill kosta 66 kronor/dygn. Nu verkar dessa siffror inte så farliga, men av erfarenhet ved man att det gärna blir lite värre i verkligheten. Men skriv gärna in i din profil vad du har för panna, brännare och annan relevant info, så blir det enklare att ge bra svar

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Finns flera som kör brännaren på max o ändå inte får tillräcklig effekt utan el o då är det bara välja frysa el kosta på med elpatron
En svägerska som bor i ett hus som ägs av hennes svåger tjuras med en viking i en trång oljepanna till ett hus betående av 4 lägenheter med 480 m2 uppvärmd yta i norrlandsinland, Dom fryser fast dom kör brännaren på max o elpannan på 15 kW går för fullt.. Är inte kul om man har 8° i wc/dusch
Men då utgår jag från att TS kör brännaren på max innan han startar elpatronen
Vad är det för brännare/panna de gäller??

En svägerska som bor i ett hus som ägs av hennes svåger tjuras med en viking i en trång oljepanna till ett hus betående av 4 lägenheter med 480 m2 uppvärmd yta i norrlandsinland, Dom fryser fast dom kör brännaren på max o elpannan på 15 kW går för fullt.. Är inte kul om man har 8° i wc/dusch
Men då utgår jag från att TS kör brännaren på max innan han startar elpatronen

Vad är det för brännare/panna de gäller??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!