PANG - törs vi fortsätta med pellets
PANG - törs vi fortsätta med pellets
Rätt nytillträdda i huset har vi haft två skrämmande händelser med pelletspannan. När vi var ute och handlade hade pannan stannat och det var fullt men aska och sot i källaren. Elpatron fungerade dock.
Nu i eftermiddag hörde vi en fruktansvärd smäll i källaren och när vi öppnade källardörren var det en grå dimma i luften. Allt var täckt med aska igen fast mindre än förra gången.
Vi har inga pengar till bergvärme tyvärr.
Elpatronen verkar inte klara att hålla värmen riktigt. Pannan är en gammal CTC1100 och båda gångerna hade plastslangen där pellets ramlar ned åkt bort från röret.
Ska pelletseldning verkligen vara så här urdåligt att det inte ens fungerar. Finns det ingen kontroll alls på vad som säljs?
Pannan är CTC1100, brännaren heter KMP PX21. hur gammal vet jag inte.
Nu i eftermiddag hörde vi en fruktansvärd smäll i källaren och när vi öppnade källardörren var det en grå dimma i luften. Allt var täckt med aska igen fast mindre än förra gången.
Vi har inga pengar till bergvärme tyvärr.
Elpatronen verkar inte klara att hålla värmen riktigt. Pannan är en gammal CTC1100 och båda gångerna hade plastslangen där pellets ramlar ned åkt bort från röret.
Ska pelletseldning verkligen vara så här urdåligt att det inte ens fungerar. Finns det ingen kontroll alls på vad som säljs?
Pannan är CTC1100, brännaren heter KMP PX21. hur gammal vet jag inte.
Senast redigerad av velund den tor 23 dec, 2010 21:26, redigerad totalt 2 gång.
-
- Lärjunge!
Vad har du för brännare, årsmodell?
PANG = gengasexplosion
Gengasexplosion = pellets ligger och glöder och bildar denna gasen, när det sedan blir låga så antänds gasen.
Din brännare har förmodligen matat fram en 2:a startdos eller så är 1:a startdosen för stor.
Om det går så bör du stänga av startdos nummer 2, eftersom den ska tända på 1:a försöket annars är något "fel".
Har du sotat pannan och rökrör, inget igensatt?
Fyll på med mer info i din signatur, såsom brännare, skorstenens dimensioner, dragbegränsare osv..
PANG = gengasexplosion
Gengasexplosion = pellets ligger och glöder och bildar denna gasen, när det sedan blir låga så antänds gasen.
Din brännare har förmodligen matat fram en 2:a startdos eller så är 1:a startdosen för stor.
Om det går så bör du stänga av startdos nummer 2, eftersom den ska tända på 1:a försöket annars är något "fel".
Har du sotat pannan och rökrör, inget igensatt?
Fyll på med mer info i din signatur, såsom brännare, skorstenens dimensioner, dragbegränsare osv..
Var det länge sen ni askade ur och sotade?
Nu när det blivit kallare krävs det förmodligen tätare tillsyn och sotning, jag kör nu på vintern varje vecka
Sen kolla startdosen som foxmulder skrev, den ska vara lagomstor
Finns det en motdragslucka? Draget kan annars bli för stort på vintern med följd att brännaren inte går igång på första startdosen, skickas då en stor dos 2 på kan det bli för mycket och du får en gengasknall
/johan
Nu när det blivit kallare krävs det förmodligen tätare tillsyn och sotning, jag kör nu på vintern varje vecka
Sen kolla startdosen som foxmulder skrev, den ska vara lagomstor
Finns det en motdragslucka? Draget kan annars bli för stort på vintern med följd att brännaren inte går igång på första startdosen, skickas då en stor dos 2 på kan det bli för mycket och du får en gengasknall
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Sotaren var här och tittade över anläggningen och sotade i slutet av november.Skorstenen såg bra ut sade han.
Aska töms och 6 turbulatorer tas ut och borstas varje vecka enligt skriftliga instruktioner från förra ägaren.
Aska töms och 6 turbulatorer tas ut och borstas varje vecka enligt skriftliga instruktioner från förra ägaren.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
-
- Entusiast!
Var är det som händer helt plötsligt? Efter X antal år hängandes här på forumet så kommer det ju in hur många nya användare som helst som smäller sin anläggningar och vad det verkar så är det mestadels KMP. Man undrar ju...
Kan ju vara så att många söderut i landet inte riktigt är vana med den bistra vinter som dom nu får erfara och att man då inte inser att det måste sotas och askas ur brännare och panna en gång i veckan, speciellt om pannan är en trång oljepanna.
Annars är det ju det vanliga:
- Sotning (panna, brännare skorsten)
- Kontroll av startdos (3-3.5dl)
- Draget? (ca 15hPa)
- Dragbegränsare. (Är snudd på ett måste!)
- Processor/Chip (rek. version 7.0 eller nyare)
Övrigt: Använd sökfuntionen, kika in i KMP delen av forumet.
//Highlander

Annars är det ju det vanliga:
- Sotning (panna, brännare skorsten)
- Kontroll av startdos (3-3.5dl)
- Draget? (ca 15hPa)
- Dragbegränsare. (Är snudd på ett måste!)
- Processor/Chip (rek. version 7.0 eller nyare)
Övrigt: Använd sökfuntionen, kika in i KMP delen av forumet.
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det smäller så ofta i KMP eldade hus, att al Qaida börjat få upp ögonen för PX21:ans potential som massförstörelsevapen. Jag menar: KMP har fått det att smälla oftare än någon al Qaida avdelning - och fått pengar av sina egna offer för det som grädde på moset 
Skämt åsido: KMP PX21 är en brännare för pelletsnördar som lever och andas för sin brännare och sin panna. Om man har ett mer praktiskt och vardagsligt förhållande till pelletseldningen, så skaffar man en brännare som går utan för mycket om och men. I CTC 1100 25 kW behöver man en brännare som kan arbeta bra i området 12 - 18 kW, och då är det antingen Baxi Eurofire eller Janfire Flex A som gäller. Båda dessa brännare ligger mellan 15 och 20 000 kronor, och skillnaden är att Baxin kan användas som den är med förlängningsstos på pannan, medan Janfiren behöver 90 graders flamriktare (vilket begränsar dens prestanda till 12 kW - vilket i och för sig är mer än tillräckligt för ett normalt behov av värme och tappvarmvatten). Gengassmällarna på PX21 beror, enligt de som är nördar på denna helvetsmaskin, på den extra startdos som brännaren fyller på om den inte får det att tända i första startförsök. När det så lyckas, är förbränningskammaren i pannan, och rökgasgångarna fulle av koloxid (gengas) som tar eld med en smäll som i värsta fall kan blåsa ut pannrummet och fjutta eld på stöga. Mitt råd: Släng skiten och köp en trygg brännare som hellre avbryter och larmar än försöker blåsa stöga till de sälla jaktmarker.

Skämt åsido: KMP PX21 är en brännare för pelletsnördar som lever och andas för sin brännare och sin panna. Om man har ett mer praktiskt och vardagsligt förhållande till pelletseldningen, så skaffar man en brännare som går utan för mycket om och men. I CTC 1100 25 kW behöver man en brännare som kan arbeta bra i området 12 - 18 kW, och då är det antingen Baxi Eurofire eller Janfire Flex A som gäller. Båda dessa brännare ligger mellan 15 och 20 000 kronor, och skillnaden är att Baxin kan användas som den är med förlängningsstos på pannan, medan Janfiren behöver 90 graders flamriktare (vilket begränsar dens prestanda till 12 kW - vilket i och för sig är mer än tillräckligt för ett normalt behov av värme och tappvarmvatten). Gengassmällarna på PX21 beror, enligt de som är nördar på denna helvetsmaskin, på den extra startdos som brännaren fyller på om den inte får det att tända i första startförsök. När det så lyckas, är förbränningskammaren i pannan, och rökgasgångarna fulle av koloxid (gengas) som tar eld med en smäll som i värsta fall kan blåsa ut pannrummet och fjutta eld på stöga. Mitt råd: Släng skiten och köp en trygg brännare som hellre avbryter och larmar än försöker blåsa stöga till de sälla jaktmarker.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Entusiast!
Sedan jag byggde om min brännare till varmluftständning så har jag då aldrig haft en rökgaspuff/smäll (Ta i trä-(pellets)).<-- Vits!
Men som det många gånger tidigare är sagt:
Se till att Ni har processor/chip version 7.0 eller nyare. Mycket lungnare uppstart och ingen x-tra startdos. Minns inte exakt hur det är med tidigare versioner angående en eventuell 2:a startdos.
Hade tänkt skriva lite till, men fylld av positiv julstämning som jag är och dessutom nu tydligen utnämd som pelletsnörd så får det ändock vara.
God Jul allihop önskar Highlander! (Nöjd pelletseldare, som trots sitt val av brännare nog har en av dom äldsta här ...
)
Men som det många gånger tidigare är sagt:
Se till att Ni har processor/chip version 7.0 eller nyare. Mycket lungnare uppstart och ingen x-tra startdos. Minns inte exakt hur det är med tidigare versioner angående en eventuell 2:a startdos.
Hade tänkt skriva lite till, men fylld av positiv julstämning som jag är och dessutom nu tydligen utnämd som pelletsnörd så får det ändock vara.
God Jul allihop önskar Highlander! (Nöjd pelletseldare, som trots sitt val av brännare nog har en av dom äldsta här ...

Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Ariterm PX22
Tack Highlander
Så slapp jag vara så långrandig i mitt inlägg
Px-21 är nog den mest installerade? lätt för installatörer att install=Full sula vi hörs!Obs! det var gamla goda tiden när man fick bidrag för att installera!Sen så säger jag det igen den nya"processorn blir det inga knallar av startdoser blir nog bara om man bromsar upp för mycket med turbulatorer och spjäll och nedfallna tomtar i skorstenen i gamla oljepannor)..Sen så är det nog alla med knall"inlägg nu har varit nya husägare som inte fått förklarat av förra ägaren hur man sköter en pellebrännare skulle jag tro Med gamla px-20/21...pelletsBrännare=Oljebrännare bara fylla oljetanken...?
Tur att FORUMET finns för här hjälps vi åt och håller sams i vått och torrt välkomna
GOD JUL ...Allihop!
Det är strax dax att gå och köpa tidningen tror jag

Så slapp jag vara så långrandig i mitt inlägg

Px-21 är nog den mest installerade? lätt för installatörer att install=Full sula vi hörs!Obs! det var gamla goda tiden när man fick bidrag för att installera!Sen så säger jag det igen den nya"processorn blir det inga knallar av startdoser blir nog bara om man bromsar upp för mycket med turbulatorer och spjäll och nedfallna tomtar i skorstenen i gamla oljepannor)..Sen så är det nog alla med knall"inlägg nu har varit nya husägare som inte fått förklarat av förra ägaren hur man sköter en pellebrännare skulle jag tro Med gamla px-20/21...pelletsBrännare=Oljebrännare bara fylla oljetanken...?
Tur att FORUMET finns för här hjälps vi åt och håller sams i vått och torrt välkomna

GOD JUL ...Allihop!
Det är strax dax att gå och köpa tidningen tror jag

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Men jag har fått förklarat i detalj hur man sköter en pelletsbrännare och dessutom följt den beskrivningen.
Inte kan man väl mena på fullt allvar att man måste bygga om det hela för att det ska fungera.
Bland bekanta känner jag flera som eldar med pellets och de gör en insats varje vecka med rengöring och pelletspåfyllning. En har visserligen problem med stopp och blinkande lampor några gånger i veckan men inga explosioner.
Blir det bättre om man sätter insatsrör i skorstenen kanske? Nu är det tegel 145x145 mm.
Inte kan man väl mena på fullt allvar att man måste bygga om det hela för att det ska fungera.
Bland bekanta känner jag flera som eldar med pellets och de gör en insats varje vecka med rengöring och pelletspåfyllning. En har visserligen problem med stopp och blinkande lampor några gånger i veckan men inga explosioner.
Blir det bättre om man sätter insatsrör i skorstenen kanske? Nu är det tegel 145x145 mm.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ett insatsrör i skorstenen vill ju minska skorstensarean och därmed ge mindre drag = strypningseffekt, så visst kan det hjälpa. I första hand vill en snabbare och billigare lösning vara att skaffa en större dragbegränsare. På den klistrade tråden som finns längst upp på sidan här, kan ni fråga Olle45, så hjälper han till med att räkna fram vilken ni behöver

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Är det riktigt rensotat på pannans översida där röken går in i rökröret, lätt att missa lite där. Borde inte bli gengassmällar när det är kallt och draget från skorstenen högt. Kanske har du fått tag på svårtänd pellets.
Går det inte att stänga av tändförsök2 och låta elpatroner ta över om tändningen misslyckas.
Min brännare ska visa "Avbrutit!" på displayen om tändningen misslyckas men har bara varit med om det ett par gånger då pellets tagit slut i förrådet. Har mest kört med Byggmax pellets och varit utan tändproblem.
Tror att de "stora grabbarna" brukar justera tändelementet någon millimeter hit och dit för att till slut bli av med smällarna.
Indien skickar friska KMP hälsningar till nyår.
http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.10493 ... erade-igen
Går det inte att stänga av tändförsök2 och låta elpatroner ta över om tändningen misslyckas.
Min brännare ska visa "Avbrutit!" på displayen om tändningen misslyckas men har bara varit med om det ett par gånger då pellets tagit slut i förrådet. Har mest kört med Byggmax pellets och varit utan tändproblem.
Tror att de "stora grabbarna" brukar justera tändelementet någon millimeter hit och dit för att till slut bli av med smällarna.
Indien skickar friska KMP hälsningar till nyår.
http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.10493 ... erade-igen
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Säger väl det för 211 ggr blir bara 2 startdoser om man inte rengör brännaröret vid stannad brännare( röd lampa)... Kan bara bli 2 st om man då slår på brännaren igen likt en oljebrännare.. 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Det finns gamla brännare utan autotändning av pelletesen man får tända med röd dojja och tändstickor...velund skrev: Inte kan man väl mena på fullt allvar att man måste bygga om det hela för att det ska fungera.
.

Datorn man köpte igår är redan gammal