Matarskruven stannar ej !!

beg.pellx
Späd planta

Inlägg av beg.pellx »

Jag har nyligen köpt en pellx från 2001 och den har fungerat felfritt i två veckor.Men nu har den fått fnatt matarskruven stannar inte så röret blir fullt och den stannar .Ingen dröm med 15 minusgrader och dagens elpris. Vad gör jag ???
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Låter som fel på det som styr skruven. I min EcoTec A3 från -97 är det en triac som styr men jag vet inte hur det fungerar i PellX, kan ju vara relä?
Kommer säkert svar från ngn PellX-ägare.
Jerjo

Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Som alltid när det gäller spjutspetsteknologi är man rädd för efterapningar och lämnar inte ut något kopplingsschema för download.
Tror det har stått någonstans att man har en separat triac enhet. Om det är för skruven eller tändelementet är en fråga.
Tag av kåpan och följ ledningarna från skruvens matning så långt det går så kanske du hittar något.
Skriv upp var du håller till någonstans kanske du får tips om någon närbelägen reservdelsleverantör.
Hoppas du har elpatron om det är 15 grader.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här finns manualen till brännaren.
http://195.198.92.151/ariterm/PX20Anv_SE_%20010301.pdf

Det är väl processorn som tillsammans med justerskruven som avgör hur skruven skall gå.
Beskriv lite mer vad som händer.
Gör den en startdos?
Går den hela tiden när du slår på brytaren?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
beg.pellx
Späd planta

Inlägg av beg.pellx »

Japp den går hela tiden ,ingen startdos .Byter man hela kretskortet? Finns det att få tag på, jag funderar på om det kan vara något med potentiometrarna den har varit lite svårinställd,men när man fick ordning på den så gick den bra(jag får väl sätta timer på skruven).Jag bor i gnosjö men sånt här finns väl inte på hyllan?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Är skruven ansluten till plint 9 och 10 enligt PDF ovan?
Försök se vilken komponent som styr skruven med utgångspunkt från plintarna.
Om beteckningen på komponenten går att avläsa så torde det ju hjälpa att byta denna.
En triac ser ut så här:
Bild
Jerjo

Späd planta

Inlägg av beg.pellx »

Kanon !! Är den här triac:en en vanlig komponent som vilken bonnasmed som helst kan löda dit ?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Mja, du måste först försöka läsa av beteckningen, hitta den på nätet samt beställa.
Du kan ju även fota av komponenten (med synlig beteckning), lägga upp bilden här, och låta någon annan söka om du känner dig osäker.

När du har komponenten i din hand så fixar en gammal hederlig radioreparatör att byta den (eller någon hobbyist med lödkolv).

Nu är det ju inte 100% säkert att det är denna komponent det är fel på men vanligtvis så är det så.

Har varit lite inblandad i motsvarande bekymmer tidigare, på en Ecotec A3 -kortfattad beskrivning på bloggen samt
längre i detta forum
Jerjo

Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Med hjälp av förstoringsglas och ficklampa fick jag fram följande på min brännare.

Mitt för skruv 10 sitter en sådan triac (bilden) med följande text:

BT 139
800E PHm 9931 A1
PHILIPPINES

Hoppas och tror att denna komponent hör till skruven :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Bra jobbat "Taxen"!

Komponenten finns på Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =72-022-45.
Den kostar 22,70:-/st, antagligen plus moms - sedan tillkommer frakt och expedition.
EDIT: Såg nu att ELFA ej har den på lager - återstår Polen om man ej kan hitta den på något annat ställe?!

Den går även att handla från Polen och därifrån tror jag frakten är ca 150:-. Här kostar triacen ca 7:-/st.
Länk! - BT139 800E finns långt ner på sida 2.

Om/när det beställs så försök slå er ihop och beställ typ 10st, bra att ha som reserv!
EDIT: Tagit bort samköpsintresse!
Jerjo

Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan inte nån TV-handlare eller elektronikaffär ha en sådan på hyllan?
Låter jobbigt att beställa utomlands.
Pelletseldare sen -00
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Om någon TV-handlare eller elektronikaffär kan ha denna triac har jag ingen aning om.
Det går ju även med en "starkare" modell (tåla mera kraft [ström/spänning]) så det behöver ju inte vara precis denna, bara övriga styrvärden stämmer.
Jerjo

Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Välj närmsta med bättre data istället. Jag kan tänka mig att tex BTA 225-800E fungerar lika bra i en sådan applikation. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19323 (249st på lager)
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
beg.pellx
Späd planta

Inlägg av beg.pellx »

Tack för alla goda råd och tips ! Jag hittade den lille trebente plutten på vår lokala lindarverkstad kostade en hundring att byta.Problemet nu är att matarskruven inte stannar ändå.Vad är nästa steg?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Oj då, det var inte bra! Vet inte hur ditt kort ser ut eftersom jag har en annan brännare.
På mitt kort tror jag att triac styrs direkt från processorn men det kan ju vara annorlunda på ditt.
Kanske det finns utbyteskort?
Jerjo