Effekt och så, när är det mest effektivt?

Skriv svar
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Effekt och så, när är det mest effektivt?

Inlägg av Rudolf »

Hej!

Jag eldast pellets i några veckor nu, och det går åt. Jag misstänker att det inte är något fel eller så, (då det är kallt) men det går åt väldigt mycket pellets.

Det går ganska precis 3 säckar, 16kg pellets per dygn. Temperaturen har ju de senaste tiden legat ner mot -25C. Huset är nog inte så bra isolerat, även om fönster och sånt är nytätat.

När det var kallare än -20 orkade inte brännaren orka upp till 85c utan eldade konstant. Är det bra eller dåligt, bör effekten ökas så att den alltid orkar upp till 85 och får vila en stund?

När det var kallare än -25 orkade inte pannan upp till 65grader som shuntstyrningen ville ha för att hålla 21 grader i huset. Utan framledningstemperaturen hamnade någonstans kring 62 och det blev endast 19 grader inomhus, vilket jag visserligen inte har några problem med. Men åter till min fundering; Är det bra att brännaren går konstant eller skall effekten ökas så att den orkar hela vägen upp och får vila sen? Vad är mest effektivt?

Huset har cirka 90kvadratmeter uppvärmd boyta och lite biyta,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Allt beror på vad det är för brännare och panna. De flesta sk. rörbrännare anger ett arbetsområde kring 15-20 kW. Finns också brännare som jobbar inom 10-16 kW.
Pelletskonverterade oljepannor brukar inte ge bra verkningsgrad över 14 kW. Riktiga pelletspannor kanske är effektivast inom 15-20 kW.
Börja med att mäta upp effekten på din brännare så blir du mer klar på om det är lämpligt att höja effekten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min panna & brännare-kombination har ett effektspan mellan 7kW och 12kW där det är minst ineffektivt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Inlägg av Rudolf »

Intressant! jag får läsa på lite mer om det där, det är en ctc 1100 och viking b16 jag har! Har inte installerat den själv men det är rätt skoj att lära sig mer om hur det fungerar!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Med sådan panna kommer du knappast upp i högre effekt än 14 kW utan att börja ta bort turbulatorer. Gör du det förlorar du i verkningsgrad.
Jag har en något mindre oljepanna i ett nästan oisolerat hus på 65+75 kvm och källare med stödvärme 10 grader.
9,5 kW räcker inte till om temperaturen ute ligger på - 10 har jag fått känna.
11.5 kW går skapligt men lämnar ändå ingen marginal för dusch och liknande.

Vad har du för version på programvaran. Finns en del olika.
För 9,5 kW kör jag 2,3 sek matning och 16 sek paus på skruven. Fläkten är då i läge 16.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Inlägg av Rudolf »

Jag ska gå ut och titta sen! Hur mycket verkningsgrad kan man säga att man förlorar på att plocka bort turbulatorer?

Saknas två för mig och jag tänkte beställa dem, men jag gillar att räkna på saker och ting.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Har du en CTC 1100 25 kW, så är det som Torsten säger kring 14 - 15 kW som du får bästa verkningsgraden. Är det däremot en 40 kW panna (har 9 stycken konvektionsrör mot 6 på 25 kW pannan), kan du fint brassa på lite och ändå ha bra verkningsgrad. Kolla bara så alla turbulatorer ( de där rörstubbarna med spiral kring som sitter i konvektionsrören) är på plats och att de inte har kapats.

Jag har ett hus på samma storlek som ditt, och jag har legat på 3 - 4 säckar per dygn när det varit som kallast. Nu i december har jag satt sprätt på två pallar pellets. Jag kör med 15 kW effekt i en 40 kW panna (vilket man enligt CTC skall kunna göra) och har alla 9 turbulatorer på plats och intakta. Ändå har det varit besvärligt att nå riktigt upp till 80 grader. Temperaturen i huset har legat kring 15 - 17 grader i de sämsta rummen och kring 19 i vardagsrummet som är bäst isolerat. På ovanvåningen har det dock varit för varmt :twisted:

Edit: Jag vet inte exakt, men jag skulle vilja säga att du nog förlorar mycket på att inte ha dem.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Du kan göra turbulatorer själv genom att vecka eller spiralvrida en plåtremsa. Verkar kosta 330:- styck.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Du säger att det går åt 3 säcker/dygn när det är riktigt kallt och brännaren går hela tiden. De borde innebära att du kör i ett effektläge runt 9kW. 16*3=48, 48*4,8=230, 230/24=9.6kW. Du får ut ca 8.6kW vid 90% verkningsgrad. Nog borde du kunna öka effekten lite till för att orka hålla värmen när det blir riktigt kallt istället för att frysa. Du får nog tillräckligt lång gångtid för att det skall bli bra verkningsgrad ändå.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Inlägg av Rudolf »

Tack för uträkningen, det är där jag tror att den är inställd! Jag fryser inte direkt när det är 19 inne, det är varmt efter golven (har luftburen golvvärme) och jag kanske skulle få upp temperaturen om jag är hemma och använder spis och dator/tv. Detta var under julhelgen och jag var endast hem och kontrollerade läget några gånger.

Sen så accepterar jag de längre gångtiderna och lägre effekten av en anledning och det är det att jag har extremt liten vattenmängd. Vet inte exakt hur mycket, men det är egentligen bara pannan och två små "batterier" och ett par meter rör. Rent ekonomiskt är det bättre eller sämre att den går konstant i ett dygn än att den startar och stoppar med jämna mellanrum?

Har iaf beställt två turbulatorer till, skall bli intressant att se vad de har för effekt!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du mätt upp effekten på brännaren? Det brukar väl vara det första man börjar med om man vill ha ekonomisk eldning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Inlägg av Rudolf »

hur ska jag mäta upp, mäta hur mycket pellets som matas in i minuten eller hur man gör?
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Allra enklast och helt utan räknande är om du samlar upp den pellets som kommer ur slangen i 2 minuter och 53 sekunder. Antal gram pellets som kom under denna tid dividerat med tio är effekten i kilowatt.
Exaktare förstås att mäta i 6 minuter men också jobbigare. :x

Risken är väl att din effekt är lite väl låg för att få ut den bästa verkningsgraden ur pannan.
CTC1100 har ju väldigt liten vattenmängd. Har du versionen med ställbar hysteres blir gångtiderna skapliga med 20 graders hysteres. Om du har programversionen med fast hysteres borde du uppgradera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar