Pelletsförvaring, mindre

Skriv svar
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Kontakt:

Pelletsförvaring, mindre

Inlägg av Igge »

Hej
Jag har en pelletskamin och ett kärl som jag fyller pelletssäcken i. Det går åt en säck per dag, ungefär.
Problemet är att det alltid är en massa "mjöl" i säckarna som lägger sig som stora sotdrivor i kaminen.
Är det någon som känner till någon behållare som har någon sorts galler i botten, där "mjölet" kan ramla ned i en undre behållare?
Jag häller i pelletsen i kaminen från behållaren, så det måste finnas en bred kant på gallret så inte "mjölet" rinner ut när jag tömmer, samt att jag måste kunna tömma ut "mjölet" ibland, så det inte blir fullt i den undre delen av behållaren :roll:
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Lite tips här.
http://www.derma.se/pages/menu/11262521 ... 7465523376

Annars kan du köpa en hålplåt och göra ett eget såll med ram,som du kan sålla pelletsen innan du häller över det i din behållare.Då är den färdig för användning direkt.
Jag tömmer det sista ur mitt bulkförråd med detta.Lite mer stordrift :wink:

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Igge »

Tack. Men enklare vore om jag kunde ha hålplåten i behållaren (som hinken) så spånet ramlar ner under plåten där. Sedan bara ta bort hålplåten och tömma behållaren på spån när det är dags....
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Kan du inte bygga någon typ av sil som du stoppar i hinken? Som släpper spånet och behåller pellarna. Bara att hälla direkt från silen sedan.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Igge »

Jo, jag får göra så, men tänkte om det fanns någon snygg färdig att köpa som kunde stå i vardagsrummet en bit från kaminen. Nätet ska inte ha hål ända ut mot kanten, för att spånet ska stanna kvar när man häller...
Skriv svar