Har en thermia bequem 15
Ok, det började så här:
När det började bli riktigt kallt här(i göteborg) i början av december fick jag börja sota/tömma ca 1 gg i veckan, kanske lite mer sällan. Inget konstigt med det tycker jag, den eldade på rätt friskt. Askan var fin och utan obrända pellets.
Men nu i söndags hade den lagt av efter bara 3 dagar. Jag rensade ur den och dagen efter hade den sotat igen (optovakten stänger av). Askan var annorlunda, med inte helt förbrända pellets i sig och en del större askpartiklar, liksom korn. Rensade ur igen, idag hade den stängt av sig igen, igensotad.
Den kommer inte heller upp till börvärdet(70 c) på sin höjd till 66c, fläkten går hela tiden och den matar pellets med jämna mellanrum med täta intervaller. Det "brölar" dessutom en hel del från skorstenen, men ljudet försvinner om man stänger den där dragregulatorn helt. Rökgastempen ligger på ca 80-90c. Vid uppstart ryker det in en hel del men det har det gjort till och från och det slutar ryka in när den är varm.
En sak som jag gjorde när jag åkte bort för julen var att jag sänkte börvärdet till 65c men det ska väl inte göra så att alltihopa rasar ihop, nu har jag ju höjt den igen?
Vad kan ha hänt?
brännaren har börjat krångla
Har du kollat om något liknande finns i Thermia trådarna?
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=11
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=11
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Det är en en 15D. Jag har inte bytt pellets, kör med Laxå och det är det den har gått på de senaste 3 åren (har bott i huset ca 9 mån). Hur som helst så har jag börjat pilla lite med värdena på fläkten och brummandet i skorstenen försvann när jag ökade upp till 40 (från 28) Den har gått ett dygn nu utan att stanna.
-
- Lärjunge!
Om den har börjat gå fet så kan det bero på att fläktens vingar är skitiga. Och eller att lagren i fläkten börjar bli dåliga. Finns flera trådar om detta...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.