Problem med att det inte tänder

Solve75
Gallringsobjekt

Problem med att det inte tänder

Inlägg av Solve75 »

Gott Nytt År

Har fått problem med mitt system nu i vinter. Systemet har gått felfritt i ca 4år.

Det började med att den inte tände "misslyckad start", 7 av 10 gånger gick det bra och det var mest problem när det var ny ur sotat/askat. Men nu har det blivit värre den misslyckas nästan varje gång. Startar jag den själv genom att göra den strömlös så tänder den 1-2gånger för att sedan misslyckas igen.

Förändringarna som jag har gjort från förra året är att jag har förlängt skorstenen med ca 3m då jag har byggt en ny övervåning. Jag har även ökat på isoleringen på väggar och tak.Bytt pellets till Stora Enzo från Naturkraft, Rindi, balltpellets och SCA(6mm).

Några tips?
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Det kan bero på att du har bra drag i skorsten och det ökar när det kallt ute.Har du dragregulator? Vad har du för chip i brännaren?Har du kollat att plåten över tändelementet sitter som det ska,den lilla muttern har släppt från skruven som håller fast det,för då tänder det inte.

Det finns ett 018 chip det innehåller tre nya grejor justerbar tidsfördröjning,fler starter och mäter mottrycket.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Chip=KONV. 001
Tyvärr har jag ingen dragregulator så det kan ju vara en bra början (det har fungerat bra utan tidigare men det kanske är dag att skaffa en nu).
Misstänkte nästa att det kunde vara boven.
Är det en tigex man ska ha?
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Hur gammal är brännaren? Har du tittat vad det står på kortsidan på chipet.Ta konktakt med Olle så får du rätt grejor på http://www.transtemper.se/newlook/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

LÖVET skrev:Det kan bero på att du har bra drag i skorsten och det ökar när det kallt ute.
Hade just det problemet förra vintern brännaren fungerade fint på hösten men när det började bli riktigt kallt så dog den i upp starten,
Till den här vintern sitter en dragregulator monterad, och vi har inte haft något stop ännu (förutom ett bränslestopp).
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Finns det pellets broms till den brännaren? Så att pellarna hamnar på rätt ställe i uppstarten. Frågar för att den funkar bättre när den bygger lite askkaka.
Min pellex funkar också bättre med "farthinder"....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Viking Bio har en "saloon dörr" som bromsar pellarna så att de hamnar på rätt ställe på rostret:

Bild

Denna illustrationen blev lite stor, men åtminstone lättläst för synskadade Bild

TS skriver att han har bytt pellets, och det tror jag har större betydelse än att skorstenen blivit 3 meter högre - även om detta med spelar in. Kontrollera att startdosen är rätt. Värmebaronens rekommendation är att man tar av slangen, och placeras handen under den koppling som sitter på slangen. Start så brännaren. Nu skall kopplingen bli precis full med pellets. Gör den inte det, så vill det till att öka startdosen så mycket att detta uppnås. Stora Enso pelletsen är mer porös än de slag du eldat med tidigare, så att även det kan spela roll. Viking Bio startar normalt sett inte snabbt, men den försöker i 3 omgångar - UTAN påfyll av bränsle emellan, varför den inte säger PANG hellreBild

Det jag har mest tro på, och som jag såg när min Viking Bio installerades, var att om den inte fick tillräckligt med pellets, så minskade eldhärden tills den slocknade av bränslebrist. Justera bränsleratten - den gröna - under drift så att du hör lågan ändrar "ton". Om du har möjlighet att titta in i rökröret genom dragbegränsaren, så lys in där med en ficklampa. Justera upp pelletsmatningen tills det visar sig synlig rök där inne. Stryp sedan långsamt matningen tills den synliga röken nätt och jämt försvinner. Nu har du en bränslematning som är tillräckligt fet för att du inte skall elda hål vare sig i roster eller brännarrör, men samtidigt mager nog att undvika nersotning av pannan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Solve75: om du menar Tigex 25 kommer den med mycket stor sannolikhet vara för liten! Det finns trådar om val av dessa till rätt dimension och vad jag vet skulle olle45 här på forumet vara mannen att prata med om detta och även att köpa ifrån.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Solve75
Gallringsobjekt

Inlägg av Solve75 »

Tack för all hjälp, jag har lite att testa nu
@Bergatorparen: Jag saknar läppen som ska bromsa pelletsen, jag får tillverka en tills jag får hem en ny
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

ROD02 skrev:Finns det pellets broms till den brännaren? Så att pellarna hamnar på rätt ställe i uppstarten. Frågar för att den funkar bättre när den bygger lite askkaka.
Min pellex funkar också bättre med "farthinder"....
Minskar den ask kakan, eller har du fått en säkrare drift med bromsen.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har inte någon broms ännu :oops: fartbulan består av aska... Så när det är nysotat strular det lite.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Det rekommenderas att lägga en extra näve pellets manuellt längre fram i rostret innan man sätter tillbaks brännaren mot pannan, vid nysotning.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Brukar skicka ner en näve pellets i fallröret. Och det hjälper första starten. Men de första dagarnas starter är inte säkra.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vad kan jag säga? Köp Viking Bio. Den är inte state-of-the-art, men den tuffar på så länge det finns pellets. Kom bara ihåg att justera den när du byter pellets :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fanns den 2001? Fanns pellets.info 2001? Ekonomen i mig hindrar byte. Och det finns roligare saker att lägga pengar på. Sedan starten har nog pellets sparat mig 100 000Kr. Så på det hela taget är jag nöjd. Är jag hemma varje dag, så är elpatronen avstängd.

Den har tuffat på i 3 veckor, så det är nog snart dax för uraskning. Inte illa med så liten eldstad. Ork eller driftstopp får styra...
Skriv svar