Köra mot ackumulator på sommaren?

Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!

Köra mot ackumulator på sommaren?

Inlägg av SpeedySwede »

Spånar lite på detta forum om olika alternativ till biobränsle inför vintern eller eventuellt nästa år. Bland annat har jag funderat lite över att montera en pelletsbrännare (Viking Bio) i min CTC1100 miljö, något som tydligen ska fungera ganska hyffsat och bli tämligen effektivt.

Då jag har förstått att eldning med pelletsbrännare på sommaren inte är att föredra pga korta start och stopp så funderar jag lite över det här med att elda mot ackumulatortank. Om man tänker sig att koppla min 1100:a mot en 750L tank med förrådsberedare och en Laddomat med brännarstyrning. Dvs pannan skulle fungera på samma sätt som en ren vedapanna gör, bara ladda tanken. Och tack vare att 1100:an saknar beredare (plattvärmeväxlare) och har liten volym så borde ju stilleståndsförlusterna vara minimala. Eventuellt kan man ju förbereda tanken med slinga för solfångare inför framtiden (är dock lite skeptisk till solfångare just nu). Borde inte detta fungera som en "året runt" lösning?
Har någon provat? Synpunkter?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bättre att du tar en acktank med dubbla vv slingor o solslinga än förrådsberedare.. Du får bättre skiktning med slingor tanken rymmer mer energi (kW/h) vid varje laddning/tömmning.. Med förrådsberedare så sjunker tanken istort lika mycket från botten till toppen..
Va ner o kollade nu då min brännare startade då va tanken 43 i botten o 45 grader i topp de funkar bättre då man kör ut värme o inte bara vv..

En 750 liters ack rymmer vid 50 graders tempdiff ca 45 kW så är bara tanken riktigt bra isolerad så behöver brännaren bara gå var 5-6 dag o 3 timmar varje gång.. Men då krävs en bra isolerad acktank med minst 200 mm mineralull på sidorna o 300 mm uppe el 90/100 mm pur isolering..
T.ex effekta 750 liters BBB med 90 mm pur el A-tank med 100 mm pur isolering dessa tankar va bäst i test hos råd&rön med en värme förlust på 1156/1367 kWh/år... A-tank var en 1000 liters ack därför något högre förluster.. En 300 liters elberedare ligger på ca 900 kWh/år i förluster..
Här finns testet http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar