Uno panna som stannar och puffar
Uno panna som stannar och puffar
Hej! Helt ny på detta forum och detta känns som sista chansen, är ingen mekare så jag köpte nyckelfärdigt med JAnfireförråd och en "Underhållsfri" Uno panna med medföljande brännare. Fick det att fungera efter 2 år men nu har den börjat stanna och dessutom puffar den nästan en gång i veckan Har väldigt lågt förtroende för min leverantör, och tillverkarna av pannan får man ju inte fråga. Stannar alltif i lågeffekt, och dessutom har automatsotningen slutat fungera, tips och råd mottages tacksamt
Du har kanske den svåraste brännare som någonsin tillverkats.
Titta i KMP delen på forumet då det är samma brännare. Finns många trådar om puffar och stopp. Pellx delen också intressant, samma brännare nästan.
Finns det tryck i kompressorn som sitter bakom kåpan eller har kompressorn stannat?
Om kompressorn stannat så måste brännaren tas bort och rengöras manuellt men borde fungera lika bra ändå.
Har du bytit pelletsort.
Om problemet kommit sedan det blev stark kyla kan för starkt drag vara orsaken till att det slocknar.
Titta i KMP delen på forumet då det är samma brännare. Finns många trådar om puffar och stopp. Pellx delen också intressant, samma brännare nästan.
Finns det tryck i kompressorn som sitter bakom kåpan eller har kompressorn stannat?
Om kompressorn stannat så måste brännaren tas bort och rengöras manuellt men borde fungera lika bra ändå.
Har du bytit pelletsort.
Om problemet kommit sedan det blev stark kyla kan för starkt drag vara orsaken till att det slocknar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om flamvakten var smutsig, borde han ha rengjort den. Enklaste sättet tror jag är att ta ut flamvakten, som jag har för mig är inkapslad i ett glasrör. Spreja en liten mängd Ajax Glas på. Låt verka 1- 2 minuter och torka av med tort, mjukt hushållspapper. Är glaskolben nu ren och klar, kontrollera att det även är rent i hållaren på brännaren. Om detta inte hjälper, bör den bytas. De brukar inte kosta så alltför mycket. Det är kanske därför många KMP ägare betraktar flamvakten som förbrukningsartikel 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25