Tack för ett mycket bra forum! Jag har på kort tid lärt mig mycket.
Hoppas att ni orkar med mina nybörjarfrågor
Jag och min sambo ska precis flytta in i ett hus som är byggt 1929, och som idag värms med en oljeeldad Skoglund o Ohlsson ifrån –66. Sotaren tycker att pannan ”ser fin ut”… men den är ju ändå 40 år(!), och vatten delen i pannan är ju svår att veta hur länge den håller. Så vi tänker byta till en modern pelletspanna, med bulkförråd.
Hur omfattande är det att byta panna – vintern kommer ju snart! Ska vi vänta till i vår med pannbytet? Eller är det så pass ”enkelt” och snabbt gjort att vi lika väl kan göra det nu?
Eller ska vi nöja oss med att köpa pelletsbrännaren nu, och göra pannbytet i vår?
Gör man bort sig om man köper Thermias lösa brännare och sätter i den i deras panna, istället för att köpa Biomatic 20+, med allt i ett?
Vad tror ni om den ”nya” Combifire (Janfires No Hands), med 150 liters vatten volym och 11 meter slinga för varmvattnet jämfört med Biomaticen?
Hur skulle det funka med Thermias BeQuem brännare i Combifire?
Någon som har erfarenheter ifrån Baxi Multiheat??
Skorstenen är i tegel och är 10 meter hög, kommer vi att få problem med kondens? Räcker det med en dragstabilisator för att vädra ur skorstenen?
Hur mycket kallare blir det i pannrummet? Ska man komplettera med element?
Varmvatten behovet kommer inte att vara så stort, vi är två i hushållet och det kommer endast att finnas ett ”vanligt” badkar som kommer att användas någon gång ibland. Men vi vill ju gärna att varmvattnet ska räcka till även om vi har några personer på besök, trist om främmandet ska behöva duscha kallt!

Som ni ser så lutar det åt Thermia Biomatic eller Vedsol Combifire, finns det fler intressanta pannor som jag har missat?? Econom pannan verkar intressant, men jag tror inte att vi vill ha en ac.tank.
Mycket text och många frågor!
Tack till er som läst så här långt!
Fredrik
Blivande pelletseldare.