Luktar rök i pannrummet och rostret är fyllt av svart ...

Skriv svar
Rudolf
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 19:40

Luktar rök i pannrummet och rostret är fyllt av svart ...

Inlägg av Rudolf »

Hej!

Installerade ett par turbulatorer till då en instalatör rekommenderade det.

Direkt efter började det lukta rök i pannrummet. Han gav mig då tipset att höja fläkten (antagligen för att få mer drag?) vilket jag gjort. Men det hjälpte ej särskilt (jag höjde från 14 - 13). Nu när jag askat ur den har jag laborerat lite ytterligare, askan var tjock och svart, ovanför turbulatorerna var det kolsvart. Har ökat fläkten ytterligare ett steg till 12 samt minskat matningen med värde 1.2. till typ 13 cirka.

Röklukten är borta men är det rätt väg att gå? Är det någon som kan förklara för mig varför det blir röklukt i pannrummet och varför askan blir svart å fet. Detta vill jag veta så jag lättare kan analysera efftekterna av mina justeringar.

Har en CTC 1100 och en Viking B16Gl[/u]
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Pannan gör större motstånd med turbulatorerna i. Har du dragbegränsare och är den rätt inställd?
Jag har en ändå mindre panna och har fläkt 15 för 12 kW och om jag kör på 9-10 kW så räcker fläkt 16.
Blir inte fallröret varmt när du eldar på så hårt?

Har du mätt upp effekten som brännaren kör på. Om inte så är det ingen mening att spekulera.
Utan fakta kan man inte lösa några problem alls.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att installera turbulatorer är bra, det höjer effektiviteten.

Men de ger motstånd så rådet om att HÖJA fläkten är helt och totalt fel!

Se det som sådan:

Om du har kört på x kW och får 10% bättre effektivitet med turbulatorer (bara ett tal) ska du väl SÄNKA effekten med minst 10%.

Luftmängden styr effekten, doseringen ska sedan passas till luftflödet.

Det var allt en "kunnig" installatör du har där... :roll:
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om du har en CTC 1100 med 6 tubrör (25 kW design), ställer du in brännaren på 12 kW - vilket räcker till ett hus på över 150 kvm. Det svarta sotet beror på att mottrycket i förbränningskammaren är för högt, och att det därför inte sker någon efterbränning av avgaserna. Detta höga motttryck beror på att brännaren går på för hög effekt, så att pannan inte hinner evakuera avgaserna lika fort som de bildas. Det är priset för att elda fastbränsle: Det blir mellan 30 och 50 procent mer avgas därför att det krävs mer syre för att förbränna de mer komplicerade kemiska föreningarna i trä jämfört med de enklare i olja. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar