Vilken panna är bäst till en uppgraderad Eco Tec A3 ?

Skriv svar
Axxe
Frö

Vilken panna är bäst till en uppgraderad Eco Tec A3 ?

Inlägg av Axxe »

Idag har jag en HS tarm Solo plus (Baxi) 30 kW som funkar fint ihop med min uppgraderade A3:a. Tanken är sluta med ved och ha pelletsbrännaren endast som back-up mot bef. actank 1000 l ( solslinga. dubbla vvslingor + 500 l (slav). Matar acctankarna idag med Sfinx 11 kW luft-vatten pump och på taket 17.5 m2 plana solfångare. Men vilken panna ska jag leta efter till A 3:an? Kommer att under våren borra 190 m och komplettera med bergvärme.
140 m2 1964 villa med källare i Skaraborg.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle nog tittad på en ren laddpanna i sådana fall: En Värmebaronen Pellmax UB till lite drygt 22 000 kronor är väl det bästa alternativet eftersom den är avsedd för det ändamålet du har. Den borde fylla kriterierna fint eftersom den har liten vattenkåpa, den har inget onödigt lullull, och den är billig men ändå av hög kvalitet

http://www.varmebaronen.se/html/pellmax_ub.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Nu förstår jag dig inte riktigt Axxe.

Varför ta bort något som fungerar fint. Är vedpannan slutkörd?
Bara undrar.
:)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Ha kvar ved som backup o lägg de extra pengarna på att dimensionera bergvärmen väl istället ?

Du kommer inte ångra dig om du gör en bra bergvärmeinstallation, det är rent o underhållsfritt o ger värme till väldigt låg pris hela vintern hur svinkallt det än är, du kommer glömma av att du har ett pannrum så smidigt är det ;)

Hade jag själv bytt från början hade inget fått mig o välja något annat än bergvärme för 100% av värmebehovet iaf.

Ingen sotare, inget askande, inget pelletsfyllande, inget justerande, som att ha ett kylskåp, det bara står där o surrar lite..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Axxe
Frö

Inlägg av Axxe »

Att ha kvar den befintliga pannan är inte aktuellt pga reparationer och möjligheten till vedeldning kommer inte före att nyttja brännaren som back-up. Jag söker därför en lämplig panna som fungerar ihop med A3:an. Den pannan behöver nödvändigtvis inte ha möjlighet till vedeldning.

Det kan tyckas vara onödigt att ens lägga ut pengar på något som till största delen ska vara till reserv, men behovet är ju helt olika hos var och en av oss.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

För vad det är värd, så håller jag med dig, Axxe. Att ensidigt lägga alla ägg i samma korg, kan i slutändan enbart sluta i tårarBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Ecotec MiniQ passar A3 brännare och är till för att ladda en tank.
http://www.ecotec.net/pdf/produktblad/EcoTec_MiniQ.pdf
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Japp Axxe.

Jag vill inte på något sätt styra dig hur du vill ha det.
Bara ge tips och råd.
O visst blev man lite fundersam när du har en fungerande panna och vill ta bort den.

Tycker dock att du ska satsa på en rejäl bergvärmepump så du inte gör bort dig där. Men jag antar att du redan vet det eftersom du ialf ska borra nästan 200meter . Vilket många inte har gjort och så måste de ha tillskott av värme för att få det varmt o skönt inomhus när det är som kallast.
Men oftast är nog bekymret att de valt en för klen pump för att spara ca 5-10 lakan.

Vill inte vara någon messerschmitt. Men jag skulle inte välja att lägga 20-30tusen på en grej som kanske ska användas ca 2-3 månader om året. Men det är ju jag det. =)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det kan väl finnas oförståndigare saker att lägga pengar på? I fall av elavbrott - vilket verkar vara likia mycket en svensk tradition på vintern som majstången är till midsommar, så vill en pelletspanna kunna drivas av en liten el generator på 2 kW. Värmepumpen kräver en generator om allt från 5 - 15 kW beroende på hur anläggningen ser ut och vilken prestanda den har - och då talar vi om en generator som kostar allt från 10 - 25 papp. Givetvis: Kan man stå ut under ett elavbrott med en dånande dieselgenerator, så är inte det fel hellre. Men hur man än vrider och vänder, så är rumpan där bak. :lol:

Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

deasstore skrev: Vill inte vara någon messerschmitt. Men jag skulle inte välja att lägga 20-30tusen på en grej som kanske ska användas ca 2-3 månader om året. Men det är ju jag det. =)
En pump som behöver eltillskott 2-3 mån/år är riktigt underdimensionerad, Snarare max 5-10 dagar/år.
Bättre man lägger pengarna för pelletsbiten på att byta/komplettera radiatorer, Har man tur behöver man bara köpa några nya o flytta om bland dom man har..
Försöker man bara kolla husets maxeffektbehov o sen väljer en pump som klarar ge den effekten vid den temperatur som krävs behövs inget tillskott, Ej över 50° framledningstemp men helst max 45°..
Ser man till borra på 190-200 meter aktivt djup är det inga problem med en 12 kW pump o de bör klara hus på 200 m2 fint annars kanske man ska lägga lite pengar på isolering
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar