Allmänt Omdöme Effecta Komplett
-
- Frö
Allmänt Omdöme Effecta Komplett
Hej!
Jag sitter just nu i vinterkylan och har väl konstaterat att till våren åker min nuvarande anläggning ut (Parca Norah 3000 + Baxi Pellets brännare) ut. Detta utav anledningen att pannan sjunger på sista versen.
Har försökt komma fram till vad jag vill ha dit istället. Förutsättningen är att få tag i en Pelletspanna med integrerad brännare och automatisk sotning.
Det som jag hittills hamnat på är Effectas Komplett panna + någon form av ackumulator tank. Detta för att göra det möjligt att köra ihop med solvärme.
Läser lite fram och tillbaka här om just Effecta, mycket kan diskuteras kring denna apparat och dess för och nackdelar.
Sotning, driftsäkerhet förbrukning och annat ?
vad jag förstått hittills så kan takhöjden i pannrummet utgöra ett problem (jag har 1,93) vid sotning.
Hjälp mig att diskutera denna panna.
Eller kom med andra förslag.
JANFIRE / CTC skulle kunna vara vettiga alternativ. Finns någon vettig installatör utav dessa i Karlskrona trakten ?
//Christian
Jag sitter just nu i vinterkylan och har väl konstaterat att till våren åker min nuvarande anläggning ut (Parca Norah 3000 + Baxi Pellets brännare) ut. Detta utav anledningen att pannan sjunger på sista versen.
Har försökt komma fram till vad jag vill ha dit istället. Förutsättningen är att få tag i en Pelletspanna med integrerad brännare och automatisk sotning.
Det som jag hittills hamnat på är Effectas Komplett panna + någon form av ackumulator tank. Detta för att göra det möjligt att köra ihop med solvärme.
Läser lite fram och tillbaka här om just Effecta, mycket kan diskuteras kring denna apparat och dess för och nackdelar.
Sotning, driftsäkerhet förbrukning och annat ?
vad jag förstått hittills så kan takhöjden i pannrummet utgöra ett problem (jag har 1,93) vid sotning.
Hjälp mig att diskutera denna panna.
Eller kom med andra förslag.
JANFIRE / CTC skulle kunna vara vettiga alternativ. Finns någon vettig installatör utav dessa i Karlskrona trakten ?
//Christian
Välj inte system efter installatör utan välj något som är bra. Effecta Komplett är väl ett dåligt val, då får du den svårinställda och riskabla P21 brännaren. Då är din nuvarande brännare mycket modernare och driftsäkrare. CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic är väl vad folk väljer.
Slopa solvärmen och acktanken för det kommer aldrig att bli lönsamt.
Varmvatten under sommaren framställer du med en elberedare.
Ta upp plats i onödan i källaren med acktank och tillbehör när du inte tjänar något på det är onödigt.
Om du absolut av något skäl bara ska ha solfångare och acktank ska du inte ha en vanlig pelletspanna utan en laddpanna för pellets exempelvis Ecotec UniQ eller Ariterm Bionet på 12 kW. Vattenmängden i en vanlig pelletspanna är för stor för att elda mot acktank.
Slopa solvärmen och acktanken för det kommer aldrig att bli lönsamt.
Varmvatten under sommaren framställer du med en elberedare.
Ta upp plats i onödan i källaren med acktank och tillbehör när du inte tjänar något på det är onödigt.
Om du absolut av något skäl bara ska ha solfångare och acktank ska du inte ha en vanlig pelletspanna utan en laddpanna för pellets exempelvis Ecotec UniQ eller Ariterm Bionet på 12 kW. Vattenmängden i en vanlig pelletspanna är för stor för att elda mot acktank.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Ett fullt integrerat system är i mina ögon lite som en kombipanna: ena delen kan vara jättebra och andra kan vara kass.
Jag hade satsat på en bra panna och en bra brännare, skulle endera inte hålla måttet är det faktisk möjligt att byta ut den del, med en "allt i ett" är det just allt eller inget som gäller.
Det kan vara jag som är fördomsfull men jag tror att om man är bra på att göra en panna behöver man inte vara bra på att göra en brännare och vice-versa.
Jag hade satsat på en bra panna och en bra brännare, skulle endera inte hålla måttet är det faktisk möjligt att byta ut den del, med en "allt i ett" är det just allt eller inget som gäller.
Det kan vara jag som är fördomsfull men jag tror att om man är bra på att göra en panna behöver man inte vara bra på att göra en brännare och vice-versa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kan ligga något i det som Icecap säger här. Det gäller att undvika problem och dyra reservdelar.
Skulle jag skaffa helt nytt och hade plats tog jag Peltec pannan och min nuvarande brännare.
Om du fastnat för Effecta eller har Effecta installatör som är bra på nära håll så varför inte en Effecta 220 med din nuvarande brännare och senare byta till brännare med uraskning.
Här har du det helt oslagbara alternativet om du slår till snabbt.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm
Skulle jag skaffa helt nytt och hade plats tog jag Peltec pannan och min nuvarande brännare.
Om du fastnat för Effecta eller har Effecta installatör som är bra på nära håll så varför inte en Effecta 220 med din nuvarande brännare och senare byta till brännare med uraskning.
Här har du det helt oslagbara alternativet om du slår till snabbt.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Frö
Fastnat och fastnat för Effecta. Jag är egentligen helt öppen för förslag.
Det jag vill få till är ju någon form av bra helhetslösning (brännare/bulkförråd/panna).
Och i min värld så känns det som oavsett integrerad eller inte så borde brännare och panna komam från samma tillverkare (för att lira bra ihop).
Sen får det gärna vara så pass "automatiskt" att man slipepr springa och sota var 4-5:e dag och dom där bitarna.
Men just dom där punkterna med taskig brännare i effectan och dylikt har jag ju läst på olika håll och det är nog så då.
CTC / Ariterm kanske skulle vara något att kika in på.
Åter komemr när jag funderat vidare och kollat på andra tillverkare
//Christian
Det jag vill få till är ju någon form av bra helhetslösning (brännare/bulkförråd/panna).
Och i min värld så känns det som oavsett integrerad eller inte så borde brännare och panna komam från samma tillverkare (för att lira bra ihop).
Sen får det gärna vara så pass "automatiskt" att man slipepr springa och sota var 4-5:e dag och dom där bitarna.
Men just dom där punkterna med taskig brännare i effectan och dylikt har jag ju läst på olika håll och det är nog så då.
CTC / Ariterm kanske skulle vara något att kika in på.
Åter komemr när jag funderat vidare och kollat på andra tillverkare
//Christian
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Takhöjden i pannrummet utesluter de flesta acktankar som de facto är antingen 2 meter eller högre - före man stoppar dit anslutningar. Det finns liggande acktankar som kan kopplas ihop till ett batteri, men dessa kostar multum och passar inte solenergi.
I ditt fall: Du har en fullt fungerande och bra pelletsbrännare, men du saknar en panna som kan ackumulera och utnyttja solenergi. Det finns ett val som utesluter allt strul med separata ack tankar och laddomater, som sotas framifrån i normal mänsklig arbetshöjd, och som kostar lite mindre än sista nya Biomatic+ 20: Biosol pannan, den korta versionen som passar perfekt in i ditt pannrum, och som har inbyggd slinga för solvärme. Det ända jag skulle vilja komplettera denna pannan med var en tappvarmvattenautomat eller en såkallad passiv varmvattenberedare - men det gäller även Effecta pannorna som de med har problem med att tappvarmvattnet inte når riktigt upp i temperatur - vilket är vanligt med slingor. Biosol pannan har förvisso liggande konvektionstuber med turbulatorer, och måste sotas och askas med jämna mellanrum - men är som jag kan bedöma det billigaste alternativet för sol-pellets kombo
I ditt fall: Du har en fullt fungerande och bra pelletsbrännare, men du saknar en panna som kan ackumulera och utnyttja solenergi. Det finns ett val som utesluter allt strul med separata ack tankar och laddomater, som sotas framifrån i normal mänsklig arbetshöjd, och som kostar lite mindre än sista nya Biomatic+ 20: Biosol pannan, den korta versionen som passar perfekt in i ditt pannrum, och som har inbyggd slinga för solvärme. Det ända jag skulle vilja komplettera denna pannan med var en tappvarmvattenautomat eller en såkallad passiv varmvattenberedare - men det gäller även Effecta pannorna som de med har problem med att tappvarmvattnet inte når riktigt upp i temperatur - vilket är vanligt med slingor. Biosol pannan har förvisso liggande konvektionstuber med turbulatorer, och måste sotas och askas med jämna mellanrum - men är som jag kan bedöma det billigaste alternativet för sol-pellets kombo

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håller med där har varit själv och dreglat på en biosol när jag själv var lite dyrkare av det...Men det har mulnat betänkligt med det tänket ...vart för bökigt när man inte har taket i rätt riktning mm..Annars en snygg panna och sen att sota raklång..ahh vore gött att kunna det...
Men blir det byte så blir det Torstens länk. Biomatic+ 20 som inv hos mig!
Men blir det byte så blir det Torstens länk. Biomatic+ 20 som inv hos mig!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
EcoTec UniQ är väl ingen laddpanna, den har ju en vattenvolum på 205 liter.Torsten skrev:Om du absolut av något skäl bara ska ha solfångare och acktank ska du inte ha en vanlig pelletspanna utan en laddpanna för pellets exempelvis Ecotec UniQ eller Ariterm Bionet på 12 kW.
Men det var kanske EcoTec MiniQ som du menade, den finns med 55 eller 60 liters volym.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Frö
Kanske ska specificera mig lite med:
Villan vi diskuterar här är 160 kvm + 100 kvm källare (uppvärmt)...
Detta önskar jag i framtiden kunan värma vintertid med hjälp av Pelletspanna...med brännare och panna från samma tillverkare...
I övrigt kan önskas någon form av tekniktank eller dylikt då jag inom ett tak (i samband med takbyte under 2011/2012) planerar att komplttera med solvärme för att slipap eldning under sommaren.
De olika pannor jag har haft i mina tankar är en lösning från Effecta / Värmebaronen / CTC..... Och nu kanske även Ariterm....
alla dessa har snar lika lösningar som jag inte kan sätta för och nackdelar emot.
Villa ägare som man är sedan ½ år så vet man inte mycket om sånt här....När man bor i lägenhet så bara uppstår värmen ur ingenstans....
Alla svar hittills är super bra....
men kort och gott vem gör bäst systemlösningar för ovanstående beskrivning ?
Villan vi diskuterar här är 160 kvm + 100 kvm källare (uppvärmt)...
Detta önskar jag i framtiden kunan värma vintertid med hjälp av Pelletspanna...med brännare och panna från samma tillverkare...
I övrigt kan önskas någon form av tekniktank eller dylikt då jag inom ett tak (i samband med takbyte under 2011/2012) planerar att komplttera med solvärme för att slipap eldning under sommaren.
De olika pannor jag har haft i mina tankar är en lösning från Effecta / Värmebaronen / CTC..... Och nu kanske även Ariterm....
alla dessa har snar lika lösningar som jag inte kan sätta för och nackdelar emot.
Villa ägare som man är sedan ½ år så vet man inte mycket om sånt här....När man bor i lägenhet så bara uppstår värmen ur ingenstans....
Alla svar hittills är super bra....
Jag är nog rädd för att ingen ger någon bra lösning på allt det du önskar dig utan att det kompromissas någonstans.
Det är nog tyvärr så att den "bästa lösningen" är ett "ihopplock" från flera olika tillverkare.....
Det är nog tyvärr så att den "bästa lösningen" är ett "ihopplock" från flera olika tillverkare.....
Moderator
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Då är du nere på två val: Ariterm och Värmebaronen. Skall du ha brännare och panna från samma leverantör, så är det enbart dessa två som har egenutvecklade brännare och egenutvecklade pannor. CTC Bio är en Ariterm brännare i förklädnad, Effecta kör med brännare från andra leverantörer med - såsom PellX.
Ariterm kräver att du har en duktig ÅF som förstår hur allting fungerar. Har du det, så är det den mest ekonomiska av pannorna genom att den har högst verkningsgrad, och mest precis styrning av brännaren.
Värmebaronen Pellmax är ett koncept jag inte riktigt vet vad jag skall tycka om. Man ritade en låda, och passade till innandömet från Värmebaronen Vedolux, och tog pelletsbrännkammaren från Biomax och stoppade in. Viking Bio brännaren antingen älskar man (som i mitt fall) eller så hatar man den. Den är lätt att sköta, och i och för sig lätt att justera (neeeeejjj - skriker många nu. Jag hör det ända hit), men det är en gammaldags konstruktion som inte utvecklats så mycket på senare år.
Sedan har du BAXI: Du HAR brännaren, allt du behöver är pannan. Med BAXI kan du dessutom få en dubbellucka som gör att du kan alternera mellan ved och pellets - om så önskas. BAXI har även ett stort sortiment av ack tankar, och färdiga tankpaket. Men: Den begränsande faktorn är takhöjden i ditt pannrum.
Ariterm kräver att du har en duktig ÅF som förstår hur allting fungerar. Har du det, så är det den mest ekonomiska av pannorna genom att den har högst verkningsgrad, och mest precis styrning av brännaren.
Värmebaronen Pellmax är ett koncept jag inte riktigt vet vad jag skall tycka om. Man ritade en låda, och passade till innandömet från Värmebaronen Vedolux, och tog pelletsbrännkammaren från Biomax och stoppade in. Viking Bio brännaren antingen älskar man (som i mitt fall) eller så hatar man den. Den är lätt att sköta, och i och för sig lätt att justera (neeeeejjj - skriker många nu. Jag hör det ända hit), men det är en gammaldags konstruktion som inte utvecklats så mycket på senare år.
Sedan har du BAXI: Du HAR brännaren, allt du behöver är pannan. Med BAXI kan du dessutom få en dubbellucka som gör att du kan alternera mellan ved och pellets - om så önskas. BAXI har även ett stort sortiment av ack tankar, och färdiga tankpaket. Men: Den begränsande faktorn är takhöjden i ditt pannrum.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tror inte du ska bry dig om det så mycket, finns ingen som helst anledning att en brännare från en annan tillverkare inte skulle funka minst lika bra, och även tvärtom, bara för att samma tillverkare gör brännare och panna så behöver dom absolut inte funka jättebra ihop.Och i min värld så känns det som oavsett integrerad eller inte så borde brännare och panna komma från samma tillverkare (för att lira bra ihop).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Den enda systemlösning som säljs med laddpanna finns hos biocomfort.seChristianC skrev:
Det där med acktank till pelletspanna har inte slagit i Sverige.
Jo Ecotecs laddpanna heter MiniQ och inte UniQ.
Pannutbudet minskar starkt genom att du ska ha en laddpanna.
Bionet, UniQ, en ny panna från Värmebaronen och pannorna från Biocomfort är de som jag känner till.
Brännare och panna ska du välja var för sig. Finns ingenting som gör att delar från samma fabrikant lirar bättre ihop.
Om du nu förbrukar så stora mängder varmvatten om sommaren att du börjar fundera på solfångare så titta också på Nordenberedaren för 32000:-. En värmepump som bara tillverkar varmvatten. Tror det blir billigare i längden och så slipper du allt nerköpt rackel med tankar,laddomater och innegivare. Ett system blir inte tillförlitligare än sin svagaste punkt och på ett system med acktank finns det många punkter.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
... och til det tillkommer att många producenter idag inte producerar allt själv. Köper deu en NIBE Pellux 200 med NIBE PB 10 pelletsbrännare, så kan du gå till IWABO återförsäljaren efter delar, för NIBE PB 10 är en IWABO Villa S1X i lånade fjädrar. CTC Bio är, som nämnt, i verkligheten en Ariterm, och passar bara i vissa CTC pannor. Listan kan göras hur lång som helst, men summan av kardemumman blir den att det är svårt att få panna och brännare från samma leverantör som lirar bra ihop. Jag har CTC panna, och Värmebaronen brännare, som hos mig lirar fint ihop, medan CTC Bio inte går att använda i min panna överhuvudtaget.
Janfire producerar brännare, men köper färdigutvecklade pannor från Italien - såvitt jag förstått. De flesta på värmemarknaden i Sverige samarbetar på kors och tvärrs och det gör att du vill se att luckor, ventiler och elektriska komponenter går igen hos olika märken. Så jag håller med alla som skrivit här att man bör välja en bra pannan, och sedan förse den med en brännare man känner förtroende för. Biosol pannan som jag var inne på, kan använda ALLA de brännare som finns på svenska marknaden idag - inklusive den du redan har.
Janfire producerar brännare, men köper färdigutvecklade pannor från Italien - såvitt jag förstått. De flesta på värmemarknaden i Sverige samarbetar på kors och tvärrs och det gör att du vill se att luckor, ventiler och elektriska komponenter går igen hos olika märken. Så jag håller med alla som skrivit här att man bör välja en bra pannan, och sedan förse den med en brännare man känner förtroende för. Biosol pannan som jag var inne på, kan använda ALLA de brännare som finns på svenska marknaden idag - inklusive den du redan har.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25