Satt en havrebrännare istället för pelletsbrännarei huset!!!

Skriv svar
lassemannen00
Frö

Satt en havrebrännare istället för pelletsbrännarei huset!!!

Inlägg av lassemannen00 »

Hejsan!!

Jag har upptäckt att det sitter en havrebrännare istället för en pelletsbrännare i mitt hus.

Jag har precis börjat gå vidare för att kolla upp om det kan gå som dolt fel.

Vad tror ni???

Hur mycket sämre fungerar det med en havrebrännare till pellets???

//Peter
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vad är det för panna. Vad är det för brännare och kringutrustning. Finns acktank? Är det rostfritt insatrör i skorstenen (havreeldning fräter starkt).

Vanligtvis brukar det gå att elda pellets i havrebrännare också. Eftersom havrebrännare är rätt dyra kan du väl sälja den och köpa en skaplig pelletsbrännare i stället om den brännare du har är någorlunda modern.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Spannmål ger otäcka rökgaser, standard hos bönder med sådan uppvärmning är plåttak som liknar såll.

Men att elda pellet i en sådan kan fungera ganska bra, dock brukar de väl vara till ganska stora effekter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dolt fel vet i hundan, den sitter ju helt öppet och det ligger stort ansvar på köparen så jag tror inte att det funkar, men om mäklaren skrivit "pelletsbrännare" och det är en havrebrännare så bör du absolut klaga hos mäklaren som sålde huset, någon form av ersättning för det hela borde gå att få till tycker jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om det är en sådan här brännare: Bild Så går det helt utmärkt att elda pellets i den. Det som skiljer den från en vanlig pelletsbrännare är i första hand att den är gjord för ett lite svårare material i form av spannmål, och därmed även är gjord av en lite dyrare, mer tålig materialkvalitet som klarar av all den konstiga kemi som spannmålseldning är upphov till, och som Icecap var inne på fick plåttaken att likna såll.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Jag är tvungen att besvara inläggen i denna tråd då det inte stämmer med verkligheten, att det skulle bli hål i plåttak är nonsen, det enda jag vet är att Äfab har testat att ha ett spirorör till en skorsten och det blev hål i det på grund av fel process har själv eldat i 5 år och det har fungerat mycket bra , har en granne som har eldat i 11år med spannmål med corten i skorsten och plåttak och det finns inte tillstymmelse till problem, är det en ECO TEC brännare som sitter i din panna så är det väl bara att växla till pellets du kan ställa effekten från 11- 23 kWh enda nackdelen är att det inte finns något tändelement utan du får köra på underhållsglöd. Varför svara när ni inte har sanningen ni är bra på pellets och ger bra input men skriv inte om sånt som ni bara gissar det för inte forumet framåt
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag med har hört om att spannmålseldning ger aggressiva avfallsprodukter, men nu har väl pelletsbranschen viss ängslan för att alla som har möjlighet skall växla till spannmål - som ju liknar pellets rätt mycket i prestanda. Den största skillnaden är askhalten. Man bör helst vara släkt med Askungen i rakt nerstigande linje för att tycka om just den aspekten Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lassemannen00
Frö

Pratade med servicekillen och han sa att brännaren var över tio år och ombyggd, för det saknades en massa delar!!

Plus att röret från brännaren satt alldeles för långt in i pannan..

Pannan jag har är en Nibe pellux från 2005..jag trodde ju att brännaren var från samma år, för det var då förra ägaren tog ut oljepannan och skaffade pellets istället..

Har försökt att kopiera bilden på brännaren från Greenenergys hemsida, men det går inget vidare :(

Servicekillen jämförde spannmålsbrännare till pellets som om en fotbollsspelare skulle spela fotboll i träskor...visst går det, men det blir ju inte lika bra :D
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Men sälj havrebrännaren och köp en lättskött pelletsbrännare så har du inte förlorat något.
Finns tydligen mycket på marknaden som man ska passa sig för men min brännare som är ända sedan 2003 köpte jag begagnad i december till min gamla oljepanna och det fungerar hur bra som helst.

Har blivit varnad för att blanda in servicekillar och installatörer för det blir dyrt och ibland inte så bra.

Du kan aldrig få det till dolt fel. Du har undersökningsplikt och har lätt kunnat se att det var en havrebrännare vid visningen.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om huset är såld med "pelletsbrännare" och det är en havrebrännare skulle jag se det som ett fel men om det är ett <dold> fel är jag tveksam till, vad jag kan se är brännaren fullt synlig.

Men fel på varan är det om det står i köpkontraktet att det är en "pelletsbrännare". Står det bara "pelletsvärme" eller liknande (alltså inte "pelletsbrännare") är det bara att skaffa en riktig brännare och se glad ut... och betala själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lassemannen00
Frö

Men hur ser man skillnad på brännaren???

Var inne på http://www.greenenergy.se och jämförde mellan pelletsbrännare och spannmålsbrännare..

Jag ser då ingen skillnad på dem???
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Mäklare kör upp stadsbor som vill köpa hus varje dag genom att kalla hus med kombipanna för vedeldade trots att man varken kan eller får värma huset med ved i en sådan panna. Räknas inte som dolt fel när köparen upptäcker att han blivit grundlurad på uppvärmningen.

I ditt fall går det ju säkert lika bra som i många andra brännare att elda med pellets också särskilt som brännarna ser likadana ut. Dålig hemsida hade han så brännarna gick inte att få upp.

Du gör ju ingen dålig affär då du säkert kan sälja brännaren till någon gammal snik-gnidare som skulle dö om en tioöring försvann och som längtar efter att förse luften med salpetersyrlighet och salpetersyra som blir två av de värsta förbränningsprodukterna vid eldning med spannmål.
Ta bra betalt bara. 8)

Edit: Fick upp hemsidan. Det ser ut som samma brännare som pelletsbrännaren med lite förbättringar som GSM larm.
Ska väl inte vara något problem att elda pellets i den. Hur fick du reda på att det var havremodellen?
Om det är samma modell som på bilden med PLC styrning och digital display kanske du behöver byta styrprogram, lyssna med tillverkaren.
Se brännaren som en förbättrad pelletsbrännare som kostar 14000 mer i inköp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar