Lägre panntemp = bättre värmeöverföring= bättre ekonomi ?
Sedan en gammal rörläggare en gång på 70-talet sa att gå inte under 80 grader på pannan så slipper du rostskador har jag hållit mig till det. Och min CTC-panna från 1974 är fortfarande i fint skick. Jämför med avgassystemet på en bil, där bildas också vattenånga vid förbränningen och bakersta ljuddämparen som går kallast rostar alltid upp först.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Daggpunkten är en funktion av luftfuktighet och temperatur och varierar därför rätt kraftigt.
Finns fina instrument för att hitta daggpunkten.
Ju högre absolut luftfuktighet desto högre temperatur kan daggbildning förekomma under, men när luften blir mättad fälls daggen ut, men ju varmare luft desto mer fukt bär den ...
Eftersom förbränning genererar en hel del vattenånga är det inte svårt att förstå varför det kan bli kondens vid relativt höga temperaturer (under vattnets kokpunkt vid normalt lufttryck givetvis), dessutom förekommer endel andra ämnen vid förbränning av t ex pellets som är aggresiva i kombination med vatten och påskyndar rosten, kan tänka mig att askan inte är någon höjdare i kombination med vatten för plåtytor ? Borde innehålla en del salter.. (smaka på korven som legat i askan när ni grillar vid brasa i skogen
)
Finns fina instrument för att hitta daggpunkten.
Ju högre absolut luftfuktighet desto högre temperatur kan daggbildning förekomma under, men när luften blir mättad fälls daggen ut, men ju varmare luft desto mer fukt bär den ...
Eftersom förbränning genererar en hel del vattenånga är det inte svårt att förstå varför det kan bli kondens vid relativt höga temperaturer (under vattnets kokpunkt vid normalt lufttryck givetvis), dessutom förekommer endel andra ämnen vid förbränning av t ex pellets som är aggresiva i kombination med vatten och påskyndar rosten, kan tänka mig att askan inte är någon höjdare i kombination med vatten för plåtytor ? Borde innehålla en del salter.. (smaka på korven som legat i askan när ni grillar vid brasa i skogen

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Salter bildas när syror neutraliseras Då bildas salt+vatten. Askan består av en rad föreningar, men mest dominerande är natriumhydroxid och kaliumhydroxid, som löst i vatten utgör natronlut respektive kalilut - i gamla dagar kokade man askan i vatten och silade av askan. Därefter fick det hela koka ner till lagom koncentration. Askelut kallades denna häxbrygd, och användes till grovrengöring i kök, och även till annan svår/tung tvättning. Den användes även till lutfisk
När du neutraliserar CO2 med natronlut, så bildas natriumkarbonat - även känd som "målarsoda". I sotet hittar du trevligheter som svavelsyrlighet, fosforsyra och även salpetersyra kan förekomma, varför alla skorstenar får frätskador. När du eldar kolväten, så skiljer surt och basiskt lag. Askan blir basisk/alkalisk, medan rök och sot blir surt. Därför kan en välsotad och noggrant eftersett panna leva länge, medan motsatsen börjar läcka efter några år.
När du neutraliserar CO2 med natronlut, så bildas natriumkarbonat - även känd som "målarsoda". I sotet hittar du trevligheter som svavelsyrlighet, fosforsyra och även salpetersyra kan förekomma, varför alla skorstenar får frätskador. När du eldar kolväten, så skiljer surt och basiskt lag. Askan blir basisk/alkalisk, medan rök och sot blir surt. Därför kan en välsotad och noggrant eftersett panna leva länge, medan motsatsen börjar läcka efter några år.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25