pelletsvärme - varmvattenberedare

Skriv svar
ace_no12
Ungskog

pelletsvärme - varmvattenberedare

Inlägg av ace_no12 »

Eldar med pellets nu men funderar över att sätta in en vv berdare oxå, några tips på storlek och modell?
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Inte alls dumt att ha en vvb. I ditt ställe skulle jag nog satsa på en NIBE PCU-EL

Rekommenderat pris från NIBE är 9819 kronor, medan från VVSBoden.se är priset 8384 kronor. Borta på "Ring för pris" (dinvvsbutik.se) skulle man ju ringa, så vad de tar vet jag inte. De har dock blivit dyra på sistone, tycker jag på de varor de faktiskt anger pris påBild

Fördelen med denna vvb är att den går att docka mot pannan med en hetvattenkrets så att pannan värmer vattnet medan du eldar. När du inte eldar, tar de inbyggda elpatronerna över och du har en "normal" vvb.

Något att tänka på?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Går det inte att göra så med alla beredare?
Det kluriga är väl om man skall ha en blandarventil också.Där är det kallvatten som späder ut utgående varmvatten.
Har själv funderat på beredare men har ej satt mig in på vad för ventiler som behövs och hur det skall kopplas.
Kanske någon kan rita upp en skiss :wink:
Tanken är väl att det är dyrt att värma med pellets under den varm delen av året,bara för varmvatten.Man kan ju starta brännaren ändå ibland,för att torka ur skorstenen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej, man kan nog inte göra så med alla beredare. Den här beredaren, och andra liknande har en värmeväxlarslinga inbyggd som man leder hett pannvatten genom när pannan är igång. Det är anledningen till att den är så fasansfullt dyr jämfört med en vanlig beredare som går på ca hälften. Ventilen du nämnar är numera krav från Boverket, och måste finnas på ALLA varmvattenanläggningar som levererar eller kan leverera varmvatten över 60 grader varmt. Jag har en sådan på min panna. Ökar varmvattenkomforten genom att man inte förbrukar så mycket överflödigt varmvatten, och minimerar risken för skållning.

Här framgår hur den fungerar: http://www.nibeonline.com/pdf/411369-2.pdf
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Hej, köpten en 200L VVB på blocket för 800:- med en 3kw elpatron då min CTC 1100 inte räckte till att göra varmvatten. Jag kopplade in den efter blandningsventilen på pannan där jag ströp varmvattnet så mycket som möjligt. När jag stänger av pannan för sommarn har jag varmvatten genom VVB:n.

Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
ace_no12
Ungskog

Inlägg av ace_no12 »

Hur stor beredare ska man köpa för att det ska täcka varmvatten behovet under sommarhalvåret, vilket är mest ekonomiskt?
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det beror givetvis på behovet. För ett normalhushåll, klarar man sig med 100 - 120 liter, medan har man tonåringar så bör man titta på minst 200 liter. Lika viktigt som storleken, är uppvärmningen. Välj helst 400 V eftersom de är snabbare och mer effektiva.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Hur mycket använder du ?

en på 150 liter räcker till ett par varma duschar, men knappt till ett varmt bad, fast då hade jag min på ca 65 grader när jag hade lägenhet.

Så det är ganska svårt att generalisera, en på 50 liter räcker för en person att duscha om man inte står o skvalar utan är lite effektiv, kan uppskattas dåligt av frugan om hon har långt hår att tvätta ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
ace_no12
Ungskog

Inlägg av ace_no12 »

vi är ju fyra varav två barn som gillar att bada, det kanske lutar åt en 200 liters. någon som är i samma läge?
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Vi monterade in en 80L Nibe Emenemt.

Vi är två stycken i hushållet , ingen av oss brukar direkt snåla med dursh vattnet,
(men inte slösa heller).
Vi har aldrig haft problem med att varm vattnet har tagit slut.

Så en 150 200 L borde väl vara ganska rätt!
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här kan du kolla lite.
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvatten ... paciteter/

Verkar som att en som är t.ex.på 100 liter,ger det dubbla i varmvatten.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar