driftstopp janfire flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
larssonanna
Späd planta

driftstopp janfire flex-a

Inlägg av larssonanna »

Hej! Är ny här och har problem med min pelletsbrännare. Det har i stort varit problem sen vi köpte huset, kan dock inte fråga förra ägaren då han var förvirrad (gammal) och nu gått bort. Allt går bra på hösten och våren men när temperaturen kommer ner mot -10 -15 börjar driftstoppen. Vi har haft en tekniker här som har tittat och även bytt ut brännaren men ändå är det samma problem.
När det stannar blinkar alla tre lampor rött och denna kombination finns inte i manualen. Askkoppen är tom det finns ingen pellets i den. Det är så konstigt för den går ju perfekt i långa perioder. Nån som har någon tanke?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte heller vad detta blinkande betyder men en sak jag undrar: extrernskruven... kör den bra?

Det är så att i de motorer finns det en driftkondensator och de blir gamla med tiden. Jag förstår att det inte är en daggfärsk anläggning så försök lyssna när externmotorn ska starta OM den startar snabbt och effektivt eller om den brummar o har sig ett tag innan den får vevat igång.
Senast redigerad av Icecap den tis 01 feb, 2011 20:25, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

@IceCap:

Du skriver: "en driftkondensator och de blir gamla med tiden"

Hur yttrar sig det då? Det är nämligen så att jag har börjat få lite problem nu också, efter lite mer än 1 års klockren drift, inga stopp.
Nu när tempen börjar dala så har jag fått driftstopp med den vanliga felsignalen 2 blink där uppe och 2 blink där nere, ett par tre gånger senaste veckorna.
Kan det vara så att de behövs någon ny del (kondensator) i den? Har nämligen hört ett skumt ljud som låter som fläkten ibland när den värmer upp.
En annan sak också, det står ju i manualan att det kan vara dåligt drag som orsakar felet, är det svårare att få bra drag vid kallare temperatur?
Janfire Flex-A i Parca Norhammar 3000 -79
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dålig motorkondensator brukar yttra sig vid att motorn inte roterar direkt men kanske ska ha starthjälp eller bara är trögstartat.

Dåligt drag är nästa alltid när det är varmt ute, nu på "riktiga" vintern brukar draget räcka till och bli över, detta är anledningen till att man ska ha dragregulator i systemet.

Och jag har ingen aning om vad den kombination blinkning betyder så jag kan inte svara på den del. Jag vet en del om hur en Flex(-A) fungerar men det är NH'n jag kan in och ut och där är det enklare: alla fel visas i klartext.
Är inte PK!
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Kom hem nu efter jobbet och brännaren hade stannat.
Uptäckte nu när jag startade om den att det är en JÄTTE-spricka i rosterplåten, kan det vara anledningen till stoppen? Det står i manuallen om just det felet att en av anledningarna kan vara att rosterplåten inte ligger riktigt klossan.
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Fick tips från installatören att byta spiral. Efter bytet har nu brännaren gått som på räls.

Så ett tips för er som får "oanonserade" driftstopp och där brännaren tänder som den skall när den startas om så kan det fortfarande vara spiralen som är kass. Den fungerar bra nedkyld men dåligt varm.
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Och så börjar problemen igen.

Nu när det blev lite varmare så började driftstoppen igen, med samma felkod som sist. Inte kan väl spiralen gått sönder redan?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du du inte verkar ha undersökt speciellt mycket är det svårt att svara.

Men alla komponenter har en MTBF (Mean Time Between Failure) vilket betyder att somliga fungerar i evigheter och andra går sönder snabbt. Extremfall (mycket kort/lång levtid) är dock ovanliga.

Men om t.ex. TRIAC'en som styr tändspiralen är kortsluten kommer den att vara på jämt och då dö ganska snabbt men den bit har du ju inte kollat heller eller?
Är inte PK!
larssonanna
Späd planta

Inlägg av larssonanna »

Efter att haft problem i flera år med pelletsbrännaren går den perfekt nu och den enkla lösningen var att byta pelletsleverantör.
Janfire flex-a
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om bytet gjorde susen har den tidigare pellets varit extrem usel - och det har jag svårt att tro på faktisk.

Jag har testat så många olika pellets jag har kunnat få fingrarna i och bara en experimentpellets med mycket torv i var ett problem.

Dragregulator, finns det hos dig? Och är den dimensionerat rätt? (Tigex 25 är för liten för nära nog allt)
Är inte PK!
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Svarade nog lite väl snabbt igår. (Var väldigt arg och frustrerad). Upptäcke vid lite mer ingående undersökning att internskruven inte gick alls, så jag tömde internförådet på pellets så gott det gick och smörjade upp de delar till skruven jag kom åt.

Sedan snurrade den igång igen.
kuse
Gallringsobjekt

Inlägg av kuse »

Hittade bara film om hur man byter doseringsmotorn helt, ingen om underhåll/smörjning, någon annan som har en film eller kan beskriva lite kort hur man gör?
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Finns en länk http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10537
Blev något fel när jag skulle ändra tidigare inlägg. Försvann alltihop :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare