Dåligt drag i pipan?

Skriv svar
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Dåligt drag i pipan?

Inlägg av calle_d »

Luktar ständigt lite lätt rökigt i källaren och ibland puffar det till genom sotluckan på ovansidan av pannan.

Vilka lösningar kan vara lämpliga att genomföra för att undvika detta?

Sitter 100 mm syrafast hela vägen upp.
Thermia Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!

tilluft

Inlägg av snillet »

Har du tillräckligt med tilluft till pannrummet ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Tilluft?

Inlägg av calle_d »

Jag vet inte. Har en källarventil + ett fönster gläntat någon centimeter. Borde räcka tycker man. Med den gamla oljepannan hade jag inte fönstret öppet. Funkade ändå.
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja då har du nog tilluft så de räcker..
Hur lång skorsten har du??
Visst är det bara när brännaren startar som de puffar in rök el är de hela tiden??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
calle_d
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Jag har 8 meter syrafast hela vägen upp så då blir den runt 8 meter lång.
Vet inte riktigt när det ryker. Har inte sett röken på ett tag. Gissar på att det läcker lite i början när brännaren tänder och går igång till högläge.

Förmodligen är det väl något med att det är för varmt ute för att det skall bli riktigt drag i skorstenen.
Thermia Biomatic 20+
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

kan man ha en sån där rostrfri boll (ser ut som en massa fläktblad som satts ihop tillhop till en bollsom snurrar med vinden och förbättrar draget på sommaren.

Försökt leta på google men hittar ingen
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Hej Patrik,
bollen med fläktblad på säljes bl a under namnet Aspiromatic. Info finns på http://www.alingplatmaskiner.se/html/aspiromatic.html

Jag har en Aspiromatic installerad för att höja draget i min 6,5 meter höga skorsten (100 mm insatsrör). Snurran höjer draget men det varierar kraftigt med vinden. Därför funderar jag nu på att sätt in en dragregulator så att jag får ett konstant drag till min Biomatic20+. Först när dragluckan sitter på plats kan jag dra någon slutsats om min anläggning blev bättre eller sämre av installationen.

Anledningen till att jag satte dit snurran var inte för att det ryker in utan för att jag har tjärbildning i pannan och skorsten vid underhållsfyr. Detta pga av ofullständig förbränning. Nu verkar inte ökat drag vara rätt melodi för att komma till rätta med detta utan konstant och korrekt drag är nog det jag ska eftersträva.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har 6,5 m skorsten, 113 mm insatsrör (ingen rökgasfläkt), Värmebaronen Star med alla fyra turbolatorer i (långa), en Biona som det normalt pratas om att den behöver drag. Jag har kört sedan okt/nov 2004. Under sommaren har jag bara märkt lite röklukt i pannrummet när det var som varmast (28-30 grader ute). Jag tror inte att det är bara skorstenen det beror på, det är nog lika viktigt (viktigare) med pannan att den har "bra drag".

Det största problemet med röklukten har jag i mitt "spa"-rum i källaren som har sin frånluft och tilluft via en annan skorsten än den som pannan använder. När jag duschar och fuktstyrda fläkten kör igång samtidigt som pannan går igång (med viss rökutveckling de första minutrarna) så drar frånluftfläkten ner röklukten genom tillufuften i den andra kanalen i skorstenen. Det går ju att fixa genom att täppa till tilluften, men det är ju inte det optimala :? .
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Smoke
Frö

Inlägg av Smoke »

Vi hade problem med att det rykte in och puffade i pannan.
Monterade ett stort ventilationsgaller i pannrumsdörren, men det hjälpte inte.
Då monterade vi en Aspiromatic på skorstenen och fick ett väldigt bra drag, så nu har vi kunnat måla om inne i pannrummet, förut så var taket svart av sot, men nu är det vitt och fint. :D
Kan verkligen rekommendera snurran för att få bättre drag i pipan, tycker även att det blev bättre förbränning.
Vi köpte den hos en firma här i Eskilstuna.
TRIXPIX Produkter. http://www.trixpix.se
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ing._med_pellets skrev:
Anledningen till att jag satte dit snurran var inte för att det ryker in utan för att jag har tjärbildning i pannan och skorsten vid underhållsfyr. Detta pga av ofullständig förbränning. Nu verkar inte ökat drag vara rätt melodi för att komma till rätta med detta utan konstant och korrekt drag är nog det jag ska eftersträva.
Tjärbildningen försvinner nog inte även om du har bra drag.. Då ska du skaffa nya programvaran med onoff styrning så du slipper underhållsglöden som är problemet.. Annars är brännaren fel justerad..

Men du bör även skaffa motdragslucka.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar