Ljud och oljud vid renblåsning och annat

Skriv svar
Navapel
Ungskog

Ljud och oljud vid renblåsning och annat

Inlägg av Navapel »

En ny liten nybörjarfråga. Min Effecta Supra Aero låter misstänkt lite nu för tiden. Förut brukade man höra vad jag antar var kompressorn i samband med renblåsning av brännarröret; det lät ungefär som om någon lekte med en slagborrmaskin inne i pannrummet. Men det enda som hörs numera är att det knäpper lite grann lite då och då.

Vad kan detta bero på?

Jag har nollställt statistiken och antalet renblåsningar ökar kontinuerligt där, så uppenbarligen händer något. Det brukar vara lite aska (och ev. sintring) i röret, men jag gissar att det borde vara betydligt mer om det inte skedde någon renblåsning alls.

Men varför hörs det inte längre?

När jag kör testfunktionerna knäpper det också bara till när jag testar kompressor och renblåsning, inga ilskna ljud alls.

Red.: Jag upptäckte att Effecta har en support, så jag mejlar dit i stället.
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Nähä, Effectasupporten verkar stendöd, eller kanske har de bara kommit fram till att frågan är för dum för att besvaras. Om någon klok och kunnig här har ett svar vore jag mycket tacksam.
Senast redigerad av Navapel den lör 05 feb, 2011 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tror knäppandet du hör är tryckluftsventilen som är elmanövrerad.

Kompressorn har slutat fungera av ena eller andra anledningen. Kontrollera kabeln till kompressorn om sladden har åkt ut eller om det finns någon säkring till kompressorn. Den ska starta så fort trycket försvinner då tryckluftsventilen öppnar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Navapel
Ungskog

Inlägg av Navapel »

Tack, jag ska se vad jag kan hitta.
Skriv svar