beqem 15d bugg!
beqem 15d bugg!
litet fenomen. sotarn var här idag och jag stängde av brännaren på knapp+drog ur kontakt nån timme. starta sedan igen och då matade den full koppen så det rann över varav glödaskan på pannbotten som jag ej orka uslas med att dra ur fick ännu mer bränsle. den starta ej med tändning utan bara fyllde på pellets och körde fläkt,funderar om fläkten gjort så askan som var kvar i pannan börja glöda och "ögat" trott ok det brinner då fyller jag bara på... försökte gång på gång starta brännaren så den börja om med tändning.gav upp nu väntar jag ett par timmar till så glödaskan får lugna ner sig så jag kan dra ur skiten och starta om. DETTA anser jag vara galet tänk om ingen är hemma på ett par dar och det blir strömavbrott sen beter den sig så när den startar upp igen,kommer bli en brasa i pannutrymmet under brännaren
!!

eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja inte det du beskriver men om man stänger brännaren med knappen o sen bara startade den så har den inte tänt men matat koppen full o sedan larmat.. Drar man bara ur kontakten ur brännaren utan att stänga av den på knapp har den aldrig missat för mej iaf..
Man kan annars gå in under "test utgångar" i effektmenyn, Starta fläkten på 40% sedan slå på tändelementet så ska den tända om inte elementet pajat.. Startar man inte fläkten innan elementet är risken stor att man bränner upp de
Man kan annars gå in under "test utgångar" i effektmenyn, Starta fläkten på 40% sedan slå på tändelementet så ska den tända om inte elementet pajat.. Startar man inte fläkten innan elementet är risken stor att man bränner upp de
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
väntade nån timme till sen drog jag ur sista askan med glöd, startade och funka direkt. om man startar den och grön lampa lyser tror den att det brinner och tänder inte,"ögat" såg glöden.den matar ut pellets och låter fläkten gå.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
efter att den tokmatat i pellets en viss tid brukar den larma " kontrollera slussens täthet"och lägga av med dumheterna MEN gör den det ifall det ligger en glödande kaka under brännaren? lugnt isåna fall. detta är det enda jag reflekterat över på denna underbara manick som aldrig svikit en sedan 2005!
det är glödaska innuti pannan inte i koppen. och om det sen fylls över koppen med pellets ner till askan med glöd i är det ju mindre bra. tror inte du förstår vad jag menar och jag beskriver scenariot kanske obegripligt skit samma. jag vet att jag bör sota ur pannan grundligt vid lite längre stopp för att det ska fungera eller vänta tills pannan svalnat så pass att glöden inte blossar upp.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Aha, Du ska inte behöva vänta på att ev glöd i askan ska slockna o där ska det inte vara många glödande partiklar om de är ok..
Så det är bara att dra ur sladden då du ska stanna brännaren (även om den eldar för fullt) sedan då du sotat ur panna/brännare är det bara att stoppa i sladden så ska den tända o gå som den ska..
Så det är bara att dra ur sladden då du ska stanna brännaren (även om den eldar för fullt) sedan då du sotat ur panna/brännare är det bara att stoppa i sladden så ska den tända o gå som den ska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
då är det nåt knas för den startar på grön lampa åt mig om det finns glödaska kvar efter att man stannat brännaren. jaja vintern ä snart slut,lämnar in den på lite service i vår. grymt nöjd med brännaren annars!
Så här är det med bequem 20 brännaren.
Har brännaren varit avstängd på strömbrytaren för rengörning och det inte finns glöd i koppen kommer inte brännaren att göra en kallstart om inte panntemperaturen har sjunkit min 10 gr, då gör den en varmstart utan tändelementet.
VARFÖR. Jo om det blir ett kort strömavbrott förutsätter man att det finns glöd i koppen om inte pannan har kallnat mer än 10 gr.
Låt därför alltid pannan kallna mer än 10 gr innan den återstartas efter rengörning.
Har brännaren varit avstängd på strömbrytaren för rengörning och det inte finns glöd i koppen kommer inte brännaren att göra en kallstart om inte panntemperaturen har sjunkit min 10 gr, då gör den en varmstart utan tändelementet.
VARFÖR. Jo om det blir ett kort strömavbrott förutsätter man att det finns glöd i koppen om inte pannan har kallnat mer än 10 gr.
Låt därför alltid pannan kallna mer än 10 gr innan den återstartas efter rengörning.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
huvudet på spiken! då är det inget fel,allt i sin ordning.