Hej jag har en janfire -01 den tänder ibland bara. Har kollat spiralen, bytt doserings kullagret det gick trögt men den missade att tända igen. Fyller hela brännaren med pellets och drar av kedjan tror att den får för liten start dos. Någon som vet vad det är för fel på brännaren. Fläkten är ok
Mvh Jerker
janfire tänder ibland Felet var lödningar på kretskortet
-
- Späd planta
janfire tänder ibland Felet var lödningar på kretskortet
Senast redigerad av jerker.andersson den lör 12 feb, 2011 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Regel #3: ange brännare osv i signaturen...
Jag förstår att det är en Flex-A du har och vad som orsaker felet är kanske att du inte har den modifierat med flamvakt?
Eller att tändelementet är trasigt eller sitter fel - eller något helt annat. Det är helt enkelt omöjligt att svara på med alla de upplysningar som fattas.
* Har du mätt tändelementet?
* Har du flamvakt på brännaren?
* Har du följd en startcykel?
* Fungerar det att starta manuellt?
Jag förstår att det är en Flex-A du har och vad som orsaker felet är kanske att du inte har den modifierat med flamvakt?
Eller att tändelementet är trasigt eller sitter fel - eller något helt annat. Det är helt enkelt omöjligt att svara på med alla de upplysningar som fattas.
* Har du mätt tändelementet?
* Har du flamvakt på brännaren?
* Har du följd en startcykel?
* Fungerar det att starta manuellt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Späd planta
flex a
Tändelement ok 56 ohm
Flamvakt finns ej den har fungerat utan detta i tio år
Har kört brännaren utanför pannan och när startdosen inte täcker dom slitsade spåren på rostret så startar ej brännaren så jag tror att den ger för liten start dos. Har bytt doserins skruv lagret som var dåligt, jag har hört att styrboxen kan balla ur och då ger för liten start dos.
Mvh jerker
Flamvakt finns ej den har fungerat utan detta i tio år
Har kört brännaren utanför pannan och när startdosen inte täcker dom slitsade spåren på rostret så startar ej brännaren så jag tror att den ger för liten start dos. Har bytt doserins skruv lagret som var dåligt, jag har hört att styrboxen kan balla ur och då ger för liten start dos.
Mvh jerker
"Regel 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under <PROFIL> längst upp."
Jag har ingen kännedom om hur styrningar som flippar gör men jag kan tänka mig lite allt möjligt.
* Hur många potentiometer finns det under lilla luckan? Om det är 4 st kan du testa att vrida det närmast vridomkopplaren till varje ytterläge och sedan tillbaka till där det var igen. Detta potentiometer (om det finns) styr doseringen och det kan ha oxiderat av ålder och blivit lite glapp, motionen vill då rensa det.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under <PROFIL> längst upp."
Jag har ingen kännedom om hur styrningar som flippar gör men jag kan tänka mig lite allt möjligt.
* Hur många potentiometer finns det under lilla luckan? Om det är 4 st kan du testa att vrida det närmast vridomkopplaren till varje ytterläge och sedan tillbaka till där det var igen. Detta potentiometer (om det finns) styr doseringen och det kan ha oxiderat av ålder och blivit lite glapp, motionen vill då rensa det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Späd planta
flex a
Har 4 potar på min jag har fått veta att pot 1 är vid uppstart och pottarna styr bara fläktens hastighet och har inget med pellets mängd att göra.Uppstart fläkt 90 volt.
janfire flex a -01
värmebaronen pellmax ub -10
acctank 1400l
Solfångare vaccumrör 60st
styr anliggningstemostat cirkpump
styr brännare sauter
acctank 1400l
styr brännare sauter
-
- Späd planta
flex a
Hej Det var lödningar på styrkortet som var trasiga en kompis kollade upp kortet och lödade lite. Brännaren har nu gått som en klocka efter detta va gött
Mvh Jerker
Mvh Jerker
janfire flex a -01
acctank 1400l
styr brännare sauter
acctank 1400l