Skruven går bakåt
Skruven går bakåt
Hej.
Efter varje frammatning under drift går skruven lite bakåt varje gång vilket resulterar i att tillslut matas ingen eller för lite pellets ner i brännare och den stängs av. Har tömt röret och fyllt upp det igen, trodde att något klämde skruven men det hjälpte inte. Har oxå kollat stoppskruvarna mellan motorn och skruven. Frågade hos en baxi återförsäljare och dom ville sälja ny motor, skruv och rör till mig, känns lite "overkill" att lägga 5700 för nya grejor om ni har någon lösning. Kör Baxi Eurofire antagligen deras skruv för jag har inte bytt något sen jag köpte den.
Tackar på förhand
Efter varje frammatning under drift går skruven lite bakåt varje gång vilket resulterar i att tillslut matas ingen eller för lite pellets ner i brännare och den stängs av. Har tömt röret och fyllt upp det igen, trodde att något klämde skruven men det hjälpte inte. Har oxå kollat stoppskruvarna mellan motorn och skruven. Frågade hos en baxi återförsäljare och dom ville sälja ny motor, skruv och rör till mig, känns lite "overkill" att lägga 5700 för nya grejor om ni har någon lösning. Kör Baxi Eurofire antagligen deras skruv för jag har inte bytt något sen jag köpte den.
Tackar på förhand
Motorn är det knappast fel på!
Det som sker är att flex-skruven spänns upp pga. motstånd och när motorn sedan slutar dra flexar denna uppspändning tillbaka som en fjäder.
Orsaken är alltså att skruven går för trögt och det hänger ofta ihop med hur den är dragit. Att man KAN vrida dessa skruvar i böj betyder inte att de fungerar bra med det, snarare tvärtom.
Typfallet är att inloppet och första delen av skruven ät vågrät, sedan böjs den uppåt till kanske 45°. Detta ger att matningen på den vågräta delen är 100% men på 45°-delen bara är 50%. Detta ger en punkt där pellets mal sönder o krossas, massor av spån och motstånd.
Det som sker är att flex-skruven spänns upp pga. motstånd och när motorn sedan slutar dra flexar denna uppspändning tillbaka som en fjäder.
Orsaken är alltså att skruven går för trögt och det hänger ofta ihop med hur den är dragit. Att man KAN vrida dessa skruvar i böj betyder inte att de fungerar bra med det, snarare tvärtom.
Typfallet är att inloppet och första delen av skruven ät vågrät, sedan böjs den uppåt till kanske 45°. Detta ger att matningen på den vågräta delen är 100% men på 45°-delen bara är 50%. Detta ger en punkt där pellets mal sönder o krossas, massor av spån och motstånd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Går bättre om u avslöjar hemligheterna bakom vilken skruvmotor det är. 
Här ser du änden av en vanlig SPG motor med plåtluckan som en femkrona.
http://www.blocket.se/kristianstad/Ny_B ... ?ca=10&w=3

Här ser du änden av en vanlig SPG motor med plåtluckan som en femkrona.
http://www.blocket.se/kristianstad/Ny_B ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
* Hur går skruven?
* Hur lång är den?
* Finns det böjar eller är den rak?
* Ta ett kort o lägg in (via t.ex. www.forumbilder.se)
Grejen är att du inte ger någon användbar information och då får du ingen användbara svar heller...
* Hur lång är den?
* Finns det böjar eller är den rak?
* Ta ett kort o lägg in (via t.ex. www.forumbilder.se)
Grejen är att du inte ger någon användbar information och då får du ingen användbara svar heller...
Är inte PK!
Är inte PK!
Har du tömt skruven och gjort den ren? I en del fall kan det ju vara lite knepigt men det kan ju vara att det går bra hos dig.
Om skruven är kärnrörfri kan det betyda att det finns något som nyper i botten av skruven vilket får skruven att bete sig som en fjäder.
Då den bara är 1,7m lång bör det vara något i ändan längst bort från motorn.
Jag är rimlig säker på att du inte behöver byta motor eller liknande, det kan dock vara att spiralen (= skruven) kan ha problem eller att det ligger något i inloppet eller att röret är deformerat men troligen inget man inte skulle kunde justera med en hammare...
Spiralen kan dock vara vriden så att den behöver bytas men motorn och växellåda är som jag ser det alldeles OK.
Om skruven är kärnrörfri kan det betyda att det finns något som nyper i botten av skruven vilket får skruven att bete sig som en fjäder.
Då den bara är 1,7m lång bör det vara något i ändan längst bort från motorn.
Jag är rimlig säker på att du inte behöver byta motor eller liknande, det kan dock vara att spiralen (= skruven) kan ha problem eller att det ligger något i inloppet eller att röret är deformerat men troligen inget man inte skulle kunde justera med en hammare...
Spiralen kan dock vara vriden så att den behöver bytas men motorn och växellåda är som jag ser det alldeles OK.
Är inte PK!
Är inte PK!
Mellor fanns det en sort som hette.
http://www.mellorelectrics.co.uk/
http://www.mellorelectrics.co.uk/
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har haft exakt samma problem som trådstartaren, men tror möjligen att jag löste det igår. Jag har en identisk skruv och motor, och det började strula i november. Sedan dess har jag rensat skruven, testat att ta bort axeln och lagringen i skruvens bottenände på Baxis inrådan, satt tillbaka axeln, smort lager, bytt pellets och så vidare. Ingenting har hjälpt och jag höll på att bli galen. Till sist var rådet att skaffa en ny motor, en med backspärr, då den gamla inte har någon sådan. Jag insåg att detta sannolikt skulle lösa problemet, men tyckte ändå att det var konstigt att anläggningen fungerat problemfritt i sex år om man nu var tvunget att ha en backspärr.
Igår plockade jag isär växelhuset till motorn och testade att packa om med nytt smörjfett. Det gamla var mer eller mindre borta. Smörjfettet verkar fungera som en broms, så nu har backrotationen så gott som upphört! Jag väntar med spänning på om brännaren larmat eller inte när jag kommer hem i eftermiddag. Håller tummarna och återkommer med rapport.
Jon
Igår plockade jag isär växelhuset till motorn och testade att packa om med nytt smörjfett. Det gamla var mer eller mindre borta. Smörjfettet verkar fungera som en broms, så nu har backrotationen så gott som upphört! Jag väntar med spänning på om brännaren larmat eller inte när jag kommer hem i eftermiddag. Håller tummarna och återkommer med rapport.
Jon