Katalysator?
Katalysator?
Katalysator för pannan kan det va nått? Kanske bara nått enkelt som börjar glöda och förbränner det sista.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ska knappast behövas om inte man har ställt brännaren mycket illa.
Orsaken till att man har det i fordon är att förbränningscykeln i en Otto eller Wankel-motor har mycket varierande tryckförhållande vilket ger många "intressanta" ämnen i gasen.
Förbränningen i en pelletsbrännare sker under ganska konstant tryck och avger knappast speciellt med besvärliga ämnen som en katalysator ska ta hand om.
Det finns ju primär, sekundär och ofta tertiär luft, just för att låta rökgasen förbränna klart.
Orsaken till att man har det i fordon är att förbränningscykeln i en Otto eller Wankel-motor har mycket varierande tryckförhållande vilket ger många "intressanta" ämnen i gasen.
Förbränningen i en pelletsbrännare sker under ganska konstant tryck och avger knappast speciellt med besvärliga ämnen som en katalysator ska ta hand om.
Det finns ju primär, sekundär och ofta tertiär luft, just för att låta rökgasen förbränna klart.
Senast redigerad av Icecap den mån 07 feb, 2011 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Modifieringen kanske gör min gammelpanna modernare än de nya....
Lambdastyrning skulle inte vara dumt, om livet inte hade så mycket annat att erbjuda. Och det behöver inte vara katalysator. En spikmatta med tunna spik som börjar glöda kanske. I mitt fall i "koksdelen". Som jag tror är rena efterbrännkammaren. Ved självantänder tex, utan hjälp.
Lambdastyrning skulle inte vara dumt, om livet inte hade så mycket annat att erbjuda. Och det behöver inte vara katalysator. En spikmatta med tunna spik som börjar glöda kanske. I mitt fall i "koksdelen". Som jag tror är rena efterbrännkammaren. Ved självantänder tex, utan hjälp.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
I sådana fall har jag ett bättre förslag: Om du har samma arrangemanget som i CTC 265, så bygg en luftlåda som du placerar i askkammaren med ett antal perforerade rör som är avblendade i ändorna och som går nästan upp till iläggsluckan. Placera lavastenar mellan dessa rör och led avgaserma från pelletsbrännaren in längst ner. Luftlådan ansluts till en Torinfläkt som matar in efterbrännluft genom de perforerade rören som i sin tur och ordning får lavastenarna att glöda, precis som brinnande koks. Du måste dock ställa upp matningen på brännaren så att den får ett bränsleöverskott. *Urk* - tala om att krångla till det, men det borde kunna fungera

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Grejen med en riktig katalysator, t ex en sådan man hittar på en bil, är att den består av en keramik eller metallmatris belagd med noga utvalda ädelmetaller som katalyserar kemiska föreningar vid en viss temperatur.
Oftast behövs ganska hög arbetstemperatur för att katalysatorn skall tända vilket gör att du hade behövt sätta den nästan rakt ovanför eldsflamman, vi pratar om säkerligen över 500 grader om inte lite till. Rökröret ut från pannan blir helt uteslutet...
Ett annat problem med katalysatorer är att om du inte har en väldigt exakt förbränning som ger avgaser inom toleranserna är att du belägger matrisen med massa slaggprodukter som tar livet av den ganska snabbt.
En pelletsbrännare med god förbränning är nog det bästa sättet att få bra avgaser, mitt gamla härke från 2001 har sekundärluft till förbränningen, vilket verkar fungera bra för när brännaren går fullt blir det inte mycket synliga avgaser att tala om, mest vattenånga.
Oftast behövs ganska hög arbetstemperatur för att katalysatorn skall tända vilket gör att du hade behövt sätta den nästan rakt ovanför eldsflamman, vi pratar om säkerligen över 500 grader om inte lite till. Rökröret ut från pannan blir helt uteslutet...
Ett annat problem med katalysatorer är att om du inte har en väldigt exakt förbränning som ger avgaser inom toleranserna är att du belägger matrisen med massa slaggprodukter som tar livet av den ganska snabbt.
En pelletsbrännare med god förbränning är nog det bästa sättet att få bra avgaser, mitt gamla härke från 2001 har sekundärluft till förbränningen, vilket verkar fungera bra för när brännaren går fullt blir det inte mycket synliga avgaser att tala om, mest vattenånga.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
-
- Pannrumshärskare!
http://www.nvi.se/doc/vedkatabroschyr_komplett.pdf
Som jag har fattat det kan man förvärma katalysatorn med el,Men det verkar inte den här göra
Som jag har fattat det kan man förvärma katalysatorn med el,Men det verkar inte den här göra
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
För att citera från pdf:en "Vid en rökgastemperatur på 350-500º minskar
dock mängden oförbrända kolväten (HC) med 20-
40%"
Ganska kass panna för att tända den ordentligt och få den att fungera ?
Kanske hade gått om jag hade eldat ved i min ctc265
Hur stor andel av förbränningsgaserna i en panna med fungerade pelletsbrännare är hc ?
dock mängden oförbrända kolväten (HC) med 20-
40%"
Ganska kass panna för att tända den ordentligt och få den att fungera ?
Kanske hade gått om jag hade eldat ved i min ctc265

Hur stor andel av förbränningsgaserna i en panna med fungerade pelletsbrännare är hc ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))