Jag är ny på detta, inte vet jag vad som är bra eller dåligt. Är rökgasvärdena bra? Ingen aning, kan inte hitta några referensvärden ens! Verkar inte finns några "officiella" värden i pelletsbrännarvärlden eftersom det finns så många kombinationer av allt...
I min värld är allt bra om jag får värme och varmt vatten till en låg peng. Så verkar det vara just nu. Men håller det i sig?
Tips och råd av TB mini installation i CTC 1200
Här har vi en likadan panna och kör på 12,5 kW effekt med alla turbulatorer i och 16 Pa på dragbegränsaren.
Effekten bör du nog öka på till normala värden för att få pelletsekonomi.
Se till bara att lågan inte tar i några kalla plåtdelar som stosen eller pannan för då brinner inte gasen upp utan kondenserar mot den kallare ytan och du förlorar pellets.
Effekten bör du nog öka på till normala värden för att få pelletsekonomi.
Se till bara att lågan inte tar i några kalla plåtdelar som stosen eller pannan för då brinner inte gasen upp utan kondenserar mot den kallare ytan och du förlorar pellets.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Så du har 225 grader ut från pannan nu. Då misstolkade jag dig. Det är vad jag har också, lite högt kanske men skorstenen värmer ju också på vånigarna ovanför så all värmen i avgaserna är inte förlust. Låter ändå som din brännare borde haft lågriktaren på. Mätvärden bryr jag mig inte så mycket om, om lågan har rätta färgen och röken från skorstenen ser bra ut samt askan är bra och ingen tjära på pannväggarna så är det bra nog för mig.
CTC 171 B med Torsby Mini .